دانلود پایان نامه رشته مدیریت با موضوع: پیش بینی تقاضا

ت که بیمه گر از جبران آن معاف است. در واقع، سهم بیمه گذار از مبلغ خسارت را فرانشیز گویند. از آنجا که بیمه گذار نباید از خسارت ایجاد شده سود ببرد، همواره مبلغی از خسارت را به دوش او می‌گذارند تا او در زیان وارده سهیم باشد. هدف و منظور از فرانشیز، حذف خسارات جزیی و علاقه‌مند کردن بیمه گذار به مراقبت از مال بیمه شده و جلوگیری از طرح دعاوی جزیی و کم اهمیت است.‏
مفهوم خسارت در بیمه ‏
واژه خسارت به معنی ضرر، زیان، زیانمندی و زیانکاری است و در اصطلاح حقوقی عبارت است از مالی که باید از طرف کسی که باعث ایراد ضرر مالی به دیگری شده به متضرر داده شود. اما اصطلاح خسارت، در بیمه، تعریف ویژه و علیحده‌ای دارد که با تعاریف فوق تا حدی متفاوت است.
قانون بیمه ایران در مواد مختلف خود همه جا واژه خسارت را، که گاهی مراد از آن خسارت در مفهوم بیمه‌ای و گاه به معنی ضرر و زیان و یا به معنی غرامت است، به کار می‌برد، ولی هیچ جا تعریفی از آن بدست نمی‌دهد.
اتوهاگن، حقوقدان آلمانی، می‌گوید: « خسارت عبارت است از وقوع خطر یا تحقق امری که بیمه گر در قرارداد بیمه متعهد جبران عواقب آن است».

ماده 50 قانون بیمه فرانسه می‌گوید: «بیمه گر در مورد بیمه مسئولیت مدنی متعهد نیست مگر آنکه متعاقب حادثه پیش بینی شده در قرارداد بیمه، ادعای غرامتی از طرف ثالث زیاندیده علیه بیمه گذار صورت گیرد ». بنابراین، وقوع حادثه خود به خود و به تنهایی موجب ایفای تعهد بیمه گر در جبران غرامت اشخاص ثالث نمی‌شود، بـلکـه ادعای غرامت آنها برای تشکیل و تحقق خسارت ( به معنا و اصطلاح بیمه‌ای ) بایسته و ضروری است.
هر چند ضرر و زیان در اکثر رشته‌های بیمه ( به ویژه بیمه‌های غرامتی ) علت الزام بیمه گر به ایفای تعهد خود است ولی ورود و وجود زیان همیشه و در همه رشته‌های بیمه شرط اصلی تحقق خسارت نیست. مثال بارز آن بیمه عمر به شرط حیات است که در آن بدون آن که حادثه‌ای رخ دهد و موجب ضرر و زیان بیمه گذار یا بیمه شده شود، بیمه گر در هنگام سپری شدن مدت قرارداد بیمه، ملزم به ایفای تعهد خود است.
اما در مورد لزوم ادعای غرامت در بیمه‌های مسئولیت مدنی تردیدی نیست که شخص زیاندیده باید درخواست جبران غرامت کند ولی لازم نیست که این ادعای غرامت فقط علیه بیمه گذار انجام شود بلکه با تحولی که در حقوق بیمه کشورها صورت گرفته است، شخص ثالث زیان دیده می‌تواند به شیوه مستقیم به بیمه گر مراجعه و تقاضای جبران غرامت کند. اعطای این حق مراجعه مستقیم جهت حمایت از اشخاص زیاندیده است تا بتوانند به سهولت خسارت خود را دریافت دارند.
-تجزیه و تحلیل بازار:
معمولاً شامل سیستمهای اطلاعاتی و تحقیقاتی بازار و بررسی بازارهای مصرف کننده و بررسی بازارهای سازمانی میباشد. محیط پیچیده و در حال تغییر است و همواره فرصتها و تهدیدهای جدیدی به همراه میآورد. شرکت و سیستم استراتژیک آن باید محیط را همواره تحت نظر داشته باشند که این تحت نظر گرفتن محیط مستلزم دریافت اطلاعات زیادی میباشد. اطلاعاتی در مورد مصرف کنندگان و نحوه خرید آنها.
انتخاب بازارهای هدف:
هیچ شرکتی توانایی تأمین رضایت تمام مصرف کنندگان را ندارد. وجود شرکتهای مختلف و قوی در تولید کالاهای مشابه بیانگر تنوع و تشتت سلایق بین مصرف کنندگان میباشد. هر شرکتی برای اینکه بتواند بهترین استفاده را از تواناییهای بالقوه خود نماید و بهترین جایگاه را در بازار انتخاب نماید و در وضعیت بهتری قرار گیرد نیازمند بررسی چهار مرحلهای میباشد که شامل اندازه گیری و پیش بینی تقاضا تقسیم بازار، هدفگیری در بازار و جایگاهیابی در بازار میباشد.
تهیه ترکیب عناصر بازاریابی:
یکی از اساسی ترین مفاهیم در بازاریابی نوین همین مفهوم آمیخته بازاریابی میباشد. مجموعهای از متغیرهای قابل کنترل که شرکت آنها در بازار هدف و برای ایجاد واکنش مورد نیاز خود ترکیب میکند. این ترکیب در واقع ابزار دست تاجر میباشد برای اینکه بازار را تحت تأثیر قرار دهد. این ترکیب که شامل طراحی محصول ،توزیع کالا، قیمتگذاری و تبلیغات پیشبردی میباشد کلید اصلی تجارت در بازارهای نوین میباشد.
تلاشهای بازاریابی:
این مرحله شامل تجزیه و تحلیل رقبا و خط مشیهای رقابتی بازار و برنامه ریزی ،اجرا و سازماندهی و کنترل برنامههای بازاریابی است. شرکتها وجه مهمی از بررسیهای خود را باید روی رقبا بگذارند و به طور مداوم محصولات و قیمتها و شیوه توزیع و تبلیغات پیشبردی رقبا را از نزدیک پی بگیرند و بدانند که در چه وضعی هستند. مدیریت در رأس هرم سازمان بایستی برنامههای بازاریابی را تنظیم نماید و بعد با برانگیختن همه افراد در همه سطوح برنامه را اجرایی نموده و برای اطمینان از اجرای برنامهها و رسیدن به اهداف کنترل داشته باشد و ممیزی بازاریابی را نیز فراموش ننماید.
بازاریابی:
واژه بازاریابی واقعا به چه معناست ؟ بسیاری از مردم اشتباهاً واژه بازاریابی را فروش و تبلیغات پیشبردی معنی می کنند.جای تعجب نیست که امریکاییان همه روزه با آگهی های تبلیغاتی تلویزیون ، روزنامه ، پست مستقیم و مراجعه فروشندگان مورد هجوم قرار می گیرند . همواره کسی در صدد فروش چیزی به ما است و به نظر می رسد ما را از مرگ ، مالیات وفروشندگی گریزی نیست . چنین است که وقتی دانشجویان در می یابند فروش فقط جزء کوچکی از مجموعه بازاریابی است ، بسیار حیرت زده می شوند.پس فروش فقط یکی از چندین و نه مهمترین وظایف بازاریابی به شمار می رود. اگر و فقط اگر بازاریاب در تشخیص نیازهای مشتری ،تولید کالای مطلوب ، قیمت گذاری ،توزیع و تبلیغات پیشبردی توفیق حاصل نماید ، آن هنگام کالا به سهولت به فروش خواهد رسید.همه در مورد کالای “داغ” چیزهایی شنیده ایم. هنگامی که پولاروید دوربین اسپکترا را طراحی کرد ،
زمانی که برای اولین بار کولکو اقدام به فروش عروسک های کابیج پچ نمود و وقتی که فورد مدل تاروس خود را معرفی کرد ، همه این شرکت ها با سیلی از تقاضا روبرو شدند . این شرکت ها اقدام به تولید کالاهای به اصطلاح “درست ” کرده بودند ، یعنی کالاهایی که مزایای جدیدی برای مشتریان به همراه داشتند و نه کالاهایی که صرفا بگویند “من هم هستم ها “!
پیتر دراکر ، یک متفکر صاحب نام در رشته مدیریت ، مسئله را این چنین بیان داشته است :
“هدف بازاریابی زائد کردن فروش است .هدف ، شناختن و درک مشتری به نحوی است که کالا یا خدمت ارائه شده دقیقا مناسب باشد و خود را به فروش برساند .”
این بدان معنی نیست که فروش و تبلیغات پیشبردی فاقد اهمیت اند ،بلکه بدین معنی است که این دو فقط بخشی از ترکیب بزرگتر بازاریابی اند. ترکیبی که خود شامل مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که برای تاثیر بر محیط بازار با هم تلفیق می شوند و به کار می روند.
بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر ، به امر تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند . برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز ،خواسته ، تقاضا ، مبادله ، معامله و بازار را بررسی کرد . این مفاهیم در شکل ارائه شده است .همانطور که از شکل پیداست این مفاهیم به هم مربوط اند و هر کدام بر اساس مفهوم قبلی شکل گرفته اند.
بنابراین بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می شود که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر ، به امر تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند . برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز ،خواسته ، تقاضا ، مبادله ، معامله و بازار را بررسی کرد . این مفاهیم در شکل ارائه شده است .همانطور که از شکل پیداست این مفاهیم به هم مربوط اند و هر کدام بر اساس مفهوم قبلی شکل گرفته اند .
مفاهیم عملیاتی
کاربرد عملیاتی مفاهیم دراین قسمت مربوط به استراتژی وبازاریابی در سیستم مدیریت بیمه توسعه است که با توجه به رویکرد میدانی تحقیق،میزان امتیاز ودرصد فراوانی هر یک ازمولفه ها درجداول ونمودار های آماری را شامل می شود.

11-جمع بندی فصل
ارائۀ خدمات در شکلی مطلوب و مطمئن و متناسب است که بتواند با برآوردن انتظارات و خواسته های مشتریان رضایت و وفاداری آنان را موجب شوند. این مهم حاصل نمی شود مگراینکه بنگاه های خدماتی ضمن توجّه به کیفیت خدمات در حفظ و ارتقاء آن استراتژی مناسب نیز اتخاذ کنند. یک راه مؤثر برای سنجش رضایت از کیفیت خدمات استفاده از آزمون های علمی و معتبر موجود در این زمینه است. ابزارهای موجود یا ابزارهایی هستند که به وسیلۀ موسسات خاصی برای حل مشکلات گاه و بیگاه توسعه یافتند و یا برای سنجش کیفیت خدمات درک شده از هر طیفی از خدمات طراحی شده اند نه برای خدمات بیمه ای به طور خاص. از بین این ابزارهای کلّی سروکوآل محبوب ترین است که به وسیلۀ پاراسورامان و همکارانش ارائه شده است و به وسیلۀ موسسه های خدماتی و مالی مختلف استفاده می شود. (باهیا و نانتل، ۲۰۰۰، ۸۴)با وجود رشد سریع و بین المللی در بخش خدمات، بخصوص خدمات مالی، مدیران می دانند که برای مؤفّقیت کیفیت خدمات، به عنوان یک ابزار رقابت جهانی؛ آنها درابتدا باید پیش نیازهای مصرف کنندگان به عنوان کیفیت خدمات را به درستی شناسایی کنند. کیفیت برتر عملکرد بهتر از قبیل وفاداری مشتری، پاسخ به تقاضا، رشد سهم بازار و بهره وری را در بردارد. این امر به شرطی محقّق می شود که سازمان ها بدانند که مشتریان چگونه کیفیت خدمات آنها را درک می کنند.
همچنین متخصصان علوم اطلاع رسانی رویکرد بازاریابی را درک می کنند و آن را به عنوان یک اسلحه حیاتی در عصر رقابت در نظر می گیرند.با ورود سازمانهای تجاری به این بازار، بیمه ها نیزخود را با صنعت اطلاع رسانی سود محور در رقابت می بینند که این سبب افزایش قابلیت آنها برای ارائه خدمات بیشتر می شود. بیمه ها می توانند با استفاده از راهبردهای بازاریابی و تبلیغاتی که سازمانهای تجاری موفق مورد استفاده قرار داده اند، موقعیت خود را بهبود بخشند.

فصل دوم
ادبیات تحقیق

مقدمه
با شتاب گیری رقابت در عرصه تولید و مصرف، امروزه اکثر شرکتهای موفق منابع و توان رقابتی خود را دایرمدار بازاریابی یا در معنایی کامل تر در سطح بازرگانی قرار می دهند. آنچه مسلم است این است که راه ارتزاق و استمرار حیات سازمانها از شاهرگ بازاریابی می گذرد و در این محیط پیچیده و مبهم که رقبای قدر و نوآور هرزگاهی قد علم می کنند، ‌داشتن استراتژی بازاریابی لاجرم و ضروری می‌گردد. آنچه در ادامه این تحقیق به آن پرداخته شده، نگاهی گذرا بر استراتژی های بازاریابی استراتژی در شرکت بیمه است که با یافتن موقعیت خود در محصول یا خدمات خود لازم است استراتژی کلان بازاریابی خود را بر ترکیب موثر از استراتژی های موفق قرار دهد تا در محیط پویای پیرامون خود بتواند بقای خود را حفظ کند.

گفتار اول – تعاریف و مفاهیم
تعریف برنامه ریزی

دانلود پایان نامه

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

برنامه ریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و بهم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. برنامه ریزی فکر کردن راجع به آینده یا کنترل آن نیست بلکه فرایندی است که می‌تواند در انجام این امور مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی، تصمیم‌گیری در شکل معمول آن نیست بلکه از طریق فرایند برنامه ریزی، مجموعه‌ای از تصمیمات هماهنگ اتخاذ می‌شود. برنامه ریزی می‌تواند برای زمان حال یا آینده انجام شود.
بر طبق این تعریف، تصمیم‌گیری‌های مقطعی و ناپیوسته و اتخاذ سیاستها برای پیشبرد سازمان در زمان حال یا آینده برنامه ریزی نیستند. برنامه ریزی متکی بر انتخاب و مرتبط ساختن حقایق است. حقایق مفاهیم واقعی، قابل آزمون و اندازه‌گیری هستند. دیدگاهها، عقاید، احساسات و ارزشها به عنوان حقایقی تلقی می‌شوند که فرایند برنامه ریزی بر اساس آنها سازمان داده می‌شود. همانطور که اشاره شد برنامه ریزی صرفاً یک فرایند تصمیم‌گیری نیست بلکه فرایندی شامل روشن ساختن و تعریف حقایق و تشخیص تفاوت بین آنهاست یا به عبارتی گونه‌ای فرایند ارزیابی است که در پایان آن، در انتخاب حقایق ارزیابی شده تصمیم‌ گیری می‌شود.
برنامه بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات است. برنامه خروجی فرایند برنامه ریزی است اما برنامه ریزی یک فرایند پیوسته است که بیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه می‌یابد. برنامه‌ها تهیه شده و اجرا می‌گردند.
بازاریابی
در متون مدیریتی، بازاریابی به عنوان آن دسته از عملکردها و فعالیتهای تجاری و بازرگانی تعریف شده‌است، که فرایندهای مبادله را بین تولید کنندگان و مشتریان سازمانی تسهیل می‌کند. ماهیت بازاریابی صنعتی را می‌توان، خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه کالاها و خدماتی دانست که نیازهای سازمانی و اهداف آنها را تحقق می‌بخشد.
عصر حاضر با ویژگیهایی همچون فراوانی عرضه، گسترش رقابت، تحولات فناوری، جهانی شدن و… همراه است که بعضی از ثمرات آن برای مشتریان انفجار انتخاب، افزایش قدرت چانه زنی و دستیابی به ارزش بیشتر است. در ارتباط تعاملی بین صنعت به معنای مجموعه ای از رقبا که در یک بازار هدف تعریف شده، با هم رقابت می‌کنند و بازار به معنای مجموعه ای از مشتریان بالفعل و بالقوه بنگاه های اقتصادی ، آن چیزی که به ظاهر دادو ستد می‌شود، کالا یا خدمتی است که بنگاه به مشتریان خود می‌دهد. و در مقابل پول یا شبه پول ( ودر مؤسسات غیرانتفاعی،ما به ازا، نظیر اجر معنوی) می گیرد. اما در حقیقت مشتریان، کالا یا خدمت نمی خرند بلکه آنها ارزش را از بنگاه های اقتصادی دریافت می کنند.
ارزش چیست؟
ارزش ملاک انتخاب مشتری است و مقایسه ای است که مشتریان بین هزینه هایی پرداختی در مقابل فایده های دریافتی قائل می شوند (شکل شماره یک).در دنیای رقابتی امروز شرکتهایی موفق هستند که بتوانند ارزشهای بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته «سرجیو زیمن» بتوانند دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آنها را به خرید و ایجاد رابطه بلند مدت با شرکت ترغیب سازند.

شکل (1)-مقایسه بین هزینه ها و فایده ها
مشتریان امروزه خواهان عرضه فرآورده ( کالا/ خدمت) با کیفیت برتر، خدمات بیشتر، سرعت بالاتر، همخوان و متناسب با نیازهای خود، قیمت مناسب تر و تضمین کارآمد هستند، لذا بنگاه باید بررسی کند که در ضمن سودآوری، کدامیک از خواستهای گوناگون مشتریان را می توانند برآورده سازند.
شرکتهایی که فلسفه بازاریابی را پذیرفته اند یعنی مشتری و جامعه را مدنظر داشته و محور عملیات قرار داده‌اند، در تلاش برای به وجود آوردن و

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *