منابع و ماخذ مقاله تجارت الکترونیک

دانلود پایان نامه

صنایع خاص مورد استفاده بوده وسازنده یک شکل از تجارت الکترونیکی می باشند . روش‌ها و پروتکل های جدید به‌طورمداوم پیشرفت کرده و شبکه‌های خصوصی مجازی را دراینترنت امکان پذیر ساخته و یک نوع جدید از شبکه‌های محدود را به وجود می آورد اینترنت ،سوی دیگر یک شبکه بازار است که اجازه می دهد ارتباطات بین طرفهای تجاری انجام شود . اینترنت با دسترسی گسترده می‌تواندبرای تبلیغ وفروش محصولات ،یک گزینه کارآمد باشد.
اما تجارت الکترونیکی چیست ؟جواب این سوال بسیار دوشوار است .زیرا فناوری بسیار انعطاف پذیر است وفعالیت های تجاری بسیار زیادی را ممکن می کند پس تعریف تجارت الکترونیکی خود یک مسئله دشوار محسوب می شود و وابسته به دیدگاه افراد در این زمینه می‌باشد . درحالت کلی تجارت الکترونیکی به‌عنوان ارتباط تجاری بین افراد یا شرکتها درنظر گرفته می شود که درشبکه‌های الکترونیکی انجام می‌گیرد ارتباطات می‌تواند درهربخش ازتجارت دخیل باشد (از بازاریابی اولیه تا گرفتن سفارش و تحویل محصولات و فرآوری آن‌ها ) موضوع این مبادلات می‌تواند کالای قابل رویت مثل کتاب «لوح فشرده » برای تجارت الکترونیکی ومواد شیمیایی باشد یا آنکه کالای غیرملموس باشد مانند داده ها واطلاعات که ممکن است به صورت برخط یا برون خط مبادله شود. عامل مشترک همه این مبادلات وجود رسانه های الکترونیکی باقدرت بالا درپردازش خود کار،می‌باشد (برعکس روابط تجاری انسانی یا سنتی ) در ادامه برخی از تعاریف موجود در رابطه با تجارت الکترونیکی آمده است :

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

-مطابق تعریف کمیسیون اروپایی ،تجارت الکترونیکی مبتنی بر پردازش وانتقال الکترونیکی داده هاشامل متن،صدا وتصویر است .این تجارت فعالیت های گوناگون از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات ،تحویل فوری مطالب دیجیتال ،انتقال الکترونیکی وجود ،مبادله الکترونیکی سهام ،بارنامه الکترونیکی طرح های تجاری ،طراحی ومهندسی مشترک . منابع مالی ،خریدهای دولتی ،بازایابی مستقیم وخدمات پس از فروش را شامل می شود .
-تجارت الکترونیکی عبارت است از کار و فعالیت های هدفمند توأم با داده‌های فنی که به مدد وسایل الکترونیکی انجام می شود.
– به نظر «زاس» تجارت الکترونیکی عبارت است از :«سهیم بودن دراطلاعات تجاری،حفظ روابط تجاری وانجام تبادلات مالی از طریق شبکه‌های مخابراتی »
– تمام ابعاد و فرآیندهای بازار را که بتوان با اینترنت وفناوری وب انجام داد ،تجارت الکترونیکی گویند.
– تجارت الکترونیکی عبارت است از استفاده از کامپیوترهای یک یا چند شبکه برای ایجاد وانتقال اطلاعات تجاری که بیشتر با خرید وفروش اطلاعات ،کالاها وخدمات از طریق اینترنت مرتبط است . رسالت تجارت الکترونیکی صرفا ایجاد ارتباط نیست بلکه پی ریزی وتقویت روابط تجاری است . در واقع، تجارت انقلابی است که درحال تغییر روش‌های تجارت ،خریدوفروش و حتی نحوه تفکر ما است .
– اغلب تصورمی شود که تجارت الکترونیکی به خریدو فروش از طریق اینترنت اشاره دارد و مردم در وهله ی اول فکر می‌کنند که شامل خرید از خرده فروشی هایی مانند شرکت آمازون می‌باشد . درصورتی که تجارت الکترونیکی چیزی بیشتر ازتبادلات مالی بین بنگاه ومشتریان است .بسیاری از صاحبنظران معتقدند که تجارت الکترونیکی عبارت است از«تمام مبادلات مالی الکترونیکی بین بنگاه وهرطرف دیگری (نه تنها مشتری) که بنگاه با آن سروکار دارد.»علی رغم این تعریف،تبادلات غیرمالی از قبیل درخواست اطلاعات سوی مشتریان نیزجزیی از تجارت الکترونیکی به حساب می آید .
امروزه تجارت الکترونیکی ،فراتر از مبادله الکترونیکی داده و شبکه‌های گستره ارزش افزوده است تجارت الکترونیکی به معنی استفاده وتقویت وب گاه های تعاملی وکاتالوگهای برخط است .
تجارت الکترونیکی به معنی استفاده از پست الکترونیکی برای مقاصد بازاریابی واطلاع رسانی است . تجارت الکترونیکی به معنی استفاده از فناوری امضای دیجیتالی جهت انجام تبادل اسناد باشرکای تجاری به شیوه ای ایمن است . تجارت الکترونیکی به معنی استفاده از وب درجهت دسترسی به اطلاعات رقبا وکسب مزیت رقابتی است .تجارت الکترونیکی به معنی استفاده از قابلیت های وب برای دسترسی به خریداران و تأمین کنندگان جدید است . تجارت الکترونیکی به معنی برقراری ارتباط نزدیک با خریداران ،فروشندگان و سایرافراد ذینفع به وسیله شبکه‌های اینترنت واکسترانت است . و درنهایت ،تجارت الکترونیکی به معنی انجام تمام موارد فوق به نحوی است که منابع اطلاعات حیاتی شرکت به خطر نیفتد.
1-3-تفاوت تجارت الکترونیکی بامبادله الکترونیکی داده
در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده را مترادف با تجارت الکترونیکی دانسته وهرکدام را به‌جای دیگری به کار می برند . البته می‌توان گفت که تجارت الکترونیکی مکمل مبادله الکترونیکی داده است .
باتوجه به ویژگی های مبادله الکترونیکی داده و تجارت الکترونیکی تفاوت های موجود بین این دو فناوری را درذیل بررسی می نماییم:
مبادله الکترونیکی داده به صورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال وتبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری باساختار وشکل تعریف شده و به کارگیری پیام های استاندارد شده ی بین‌المللی ،توسط ابزار الکترونیکی از یک رایانه به رایانه دیگر انجام می شود .
مبادله الکترونیکی داده دارای دارای سه جزء اصلی در ارسال ودریافت پیام می‌باشد :
استاندارد های مبادله الکترونیکی داده .
نرم افزار مبادله الکترونیکی داده
شبکه‌های طرف ثالث جهت برقراری ارتباط
تجارت الکترونیکی همان طور که قبلا گفته شد عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده به‌عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیکی ،تابلوی اعلانات الکترونیکی ،انتقال الکترونیکی وب و سایر فناوری‌های مبتنی بر شبکه استفاده می شود .به عبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده به‌عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیکی عمل می نماید . چنانچه از تعریف فوق بر می آید تجارت الکترونیکی حیطه ی بسیار وسیع تری از مبادله الکترونیکی داده دارد .
1-4-انواع و روش های تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی انواع مختلفی داردولی بیشتر از چهار نوع آن تحت عناوین بی تو بی ، بی توسی ، سی تو سی و سی تو بی ؛یاد می شود . در ادامه علاوه برمعرفی این چهار نوع ،به انواع جدید تجارت الکترونیکی نیز اشاره خواهیم نمود.
1-4-1-بی تو بی) (B to B
این نوع تجارت الکترونیکی به طیف گسترده‌ای از مبادلات اشاره می کند که بین دوبنگاه صورت می‌گیرد این تجارت ؛ خرید و تدارکات ،مدیریت تأمین کنندگان ،مدیریت کانالهای توزیع ، فعالیتهای فروش،مدیریت و پرداخت و خدمات پشتیبانی را شامل می شود . این نوع تجارت را می‌توان در وب گاه های چمدکس ،فست پارتس ،فری مارکتس و … یافت .
امروزه سازمان‌ها به‌طور فزاینده ای تجارت الکترونیکی را به‌عنوان یک عامل کلیدی درمجموعه عملیات خویش می پذیرند .مشتریان قبل ازخرید کالاها وخدمات ،آن‌ها را از طریق وب گاه های فروشندگان ،مورد بررسی قرار می دهند تجارت الکترونیکی علاوه برافزایش وارتقاء روابط با مشتریان ،به وسیله ای ضروری درحفظ روابط با تأمین کنندگان و شرکای تجاری بدل شده است شرکتها با خودکار کردن فرآیندهای خرید وفروش خویش قادرند تا به سرعت به نیازهای درحال تغییر کسب و کار پاسخ دهند بنابر شواهد موجود،ارزش مبادلات بی توبی ،چیزی حدود 90 درصد کل ارزش فروش برخط در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است .
1-4-2- بی تو (B to C)
این نوع ازتجارت الکترونیکی شامل مبادلات بین مشتریان وبنگاه ها می شود مشابه معاملاتی که در صحنه اصولا به صورت غیرالکترونیکی انجام می شود ولی فعالیت های جلوی صحنه از قبیل فعالیت های فروش ،تحقیقات مصرف کننده ،سوالات رایج مشتریان خدمات پشتیبانی ؛ به صورت الکترونیکی انجام می گیرند . این نوع تجارت را می‌توان در وب گاه های آمازون ،یاهو و شو وب ؛ یافت .
1-4-3- سی تو سیCto C)
این نوع تجارت شامل مبادلات بین مصرف کنندگان می شود . این قبیل تعاملات می‌تواند شامل طرف ثالثی نیز باشد یا نباشد مانند حراجی اینترنتی ای بی سایر فعالیت ها در این نوع تجارت الکترونیکی شامل بازی (وب گاه هیت ) ،ارتباطات مبتنی بر وب (وب گاه آی سی کیو) ،تبلیغات طبقه بندی شده (وب گاه نامبروان کلاسیفاید ) ،مشاغل وب گاه مونستر ) وخدمات شخصی (وب گاه وب پرسونالز) می‌شوند .
1-4-4- سی تو بی(C to B)
در روابط سی تو بی ، مصرف کنندگان می‌توانند با یکدیگر متحد شوند و گروه های خریدار را برای کسب و کارها تشکیل دهند . این گروه ها می‌توانند انگیزه اقتصادی داشته باشد مثل وب گاه مرکاتا و یا همچون وب گاه وکس کپ ، علت تشکیل آن‌ها انگیزه های اجتماعی باشد .
1-4- 5-بی توجی
در این نوع از تجارت الکترونیکی مبادله کالا،خدمات واطلاعات بین بنگاه ها و دولت به روش الکترونیکی انجام می‌گیرد .برای مثال می‌توان به مشارکت بنگاه ها در مناقصه ها ومزایده های دولتی ،خرید کالاها و خدمات توسط دولت از بنگاه ها ،پرداخت عوارض ومالیات از سوی بنگاه ها ،انجام امور گمرکی بنگاه ها به روش الکترونیکی و … اشاره کرد . البته درحال حاضر این نوع مبادلات در ایران نسبت به انواع قبلی کمتر گسترش یافته ولی با توجه به پیگیری مباحث مربوط به دولت الکترونیکی ، درحال گسترش است .
1-4-6- پی تو پی
فناوری پی توپی ،کاربران اینترنت را قادر می سازد تا به‌طور مستقیم فایل ها و منابع رایانه‌ای خویش را با سایر کاربران به اشتراک گذارند . برای مثال کازا یک نرم افزار شبکه است که به کاربران اجازه می دهد ،قطعات موسیقی را بدون پرداخت هزینه و به‌طور مستقیم با یکدیگر مبادله کنند .

1-4-7- سی کمرس
در این نوع تجارت الکترونیکی ،شرکای تجاری به صورت الکترونیکی با یکدیگر مشارکت می‌کنند .این همکاری ها دربین شرکای تجاری درطول زنجیره ارزش به کرات اتفاق می‌افتد برای مثال می‌توان به همکاری بین خرده فروشان وتولید کنندگان درپیش بینی تقاضا اشاره کرد .
از دیگر انواع تجارت الکترونیکی می‌توان به مبادله بین دولت وبنگاه ها (برای مبادله اطلاعات و راهنمایی ها )،مبادله بین مصرف کنندگان ودولت (برای پرداخت مالیات وعوارض واخذ خدمات دولتی ) اشاره کرد . گفتنی است که تجارت الکترونیکی به شکل تجارت بین بنگاه ها (بی تو بی ) و پس از آن تجارت بین بنگاه ومصرف کننده (بی تو سی) بیشترین حجم مبادلات به روش الکترونیکی را به خود اختصاص داده اند .
1-5- تعریف تجارت الکترونیکی در حقوق ایران
تجارت الکترونیکی ، سرعت ،سهولت واثربخشی را برای خریداران امروزی فراهم می کند . اما بسیاری از وب گاه های تجارت الکترونیکی در برآوردن انتظارات مشتریان،شکست خورده اند .
بسیاری از صاحبنظران وحتی مردم عادی معتقدند که سیستم‌های تجارت الکترونیکی مزایای زیادی دارند که از آن جمله می‌توان توسعه میزان دسترسی به مشتریان ،کسب مزیت رقابتی وکاهش هزینه‌های اداری وعملیاتی را نام برد ؛ هرچندبسیاری از این مزایا توسط داده‌های تجربی تأیید نشده اند . در واقع بسیاری از مطالعات اولیه ،فاصله زیادی را بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوت درسیستم‌های تجارت الکترونیکی نشان داده اند .
ماهیت جهانی فناوری،هزینه پایین ،فرصت دسترسی به صدها میلیون انسان .ماهیت تعاملی ،تنوع کاربردها ،نامحدود بودن منابع و رشد سریع اینترنت منجر به مزایای زیادی برای سازمان‌ها ،افراد وجوامع شده است .در ادامه به این مزایا اشاره می کنیم:
1-5-1- مزیت های تجارت الکترونیکی برای شرکتها
مهمترین مزایای تجارت الکترونیکی برای سازمان‌ها عبارتند از :
تجارت الکترونیکی به فروشندگان اجازه می دهد تا به هزینه سرمایه وهزینه عملیاتی بسیار ناچیز،به تعداد وسیعی از مشتریان وتقریبا درهرکجای دنیا دسترسی داشته باشند.
بنگاه ها می‌توانند مواد اولیه وخدمات مورد نیاز خود را از سایر بنگاه ها و به سرعت تهیه کنند واین کار ار 5تا 20 درصد ارزانتر از سایر روشها انجام دهند .

کانال های توزیع وبازاریابی را می‌توان کاهش داد و یا حتی آن‌ها را حذف کرد ودرعین حال محصولاتی ارزانتر تولید کرد وسودرا افزایش داد. درواقع برخی واسطه ها حذف شده اند وامکان فروش و بازاریابی مستقیم ونفر به نفر را فراهم نموده اند.
تجارت الکترونیکی هزینه ایجاد، پردازش،توزیع، طبقه بندی وبازاریابی اطلاعات مبتنی برکاغذ را تا حدود 90درصد کاهش داده است .
تجارت الکترونیکی هزینه‌های سربار وانبارداری را با تسهیل زنجیره تأمین کششی ، کاهش داده است درسیستم کششی، فرآیند مشتری آغاز می شود وسپس با استفاده از تولید ،پردازش و ترخیص به صورت بهنگام ،تکمیل می گردد ودرنتیجه منجر به تولید سفارشی وکاهش هزینه‌های انبارداری می شود .
در تجارت الکترونیکی ،روابط با مشتریان و ارائه خدمات به آن‌ها با استفاده از ارتباطات نفر به نفر و تعاملی و آن هم با هزینه کم ،تسهیل شده است .
تجارت الکترونیکی ممکن است مدت زمان بازگشت سرمایه را کاهش دهد.
تجارت الکترونیکی به واسطه استفاده از اینترنت که هزینه کمتری از شبکه‌های ارزش افزوده دارد ،هزینه ارتباطات از راه دور را کاهش می دهد.
تجارت الکترونیکی امکان ظهور مدل های نوآورانه ای کسب و کار که توان رقابتی ومیزان سود آوری را افزایش داده اند ،فراهم کرده است .
در تجارت الکترونیکی ،تبلیغات را می‌توان با استفاده از امکانات مختلف غنی ساخت ،مرتبا تغییر داد ،به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کرد وتبلیغات را سفارشی نمود .
1-5-2- مزیت های تجارت الکترونیکی برای مصرف کنندگان
مهمترین مزایای تجارت الکترونیکی برای مصرف کنندگان عبارتند از :
تجارت الکترونیکی دسترسی به کالاها وخدماتی ارزان قیمت را برای مشتریان فراهم کرده است و آن‌ها می‌توانند در همه جا وبا سرعت ،به صورت برخط ومقایسه ای ،محصولات مورد نیاز خویش را خریداری کنند.
تجارت الکترونیکی حق انتخاب مشتریان را افزایش داده است . آن‌ها می‌توانند انتخاب خود را ازبین فروشندگان متعدد ومحصولات گوناگون انجام دهند .
تجارت الکترونیکی به مشتریان اجازه می دهد تاخرید با سایر تبادلات را در 24ساعت شبانه روز و درتمام ایام سال وتقریبا از هرجایی انجام دهند .
مشتریان به‌جای اینکه روزها یا هفته ها منتظر بمانند ،می‌توانند اطلاعات مشروح ویاسایر خدمات مورد نیازخویش را در ظرف چندثانیه دریافت کنند.
تجارت الکترونیکی به مصرف کنندگان امکان می دهد تا کالاها وخدمات سفارش ساز خود ،از کامپیوتر گرفته تا اتومبیل را با قیمت های رقابتی به دست آورند .
تجارت الکترونیکی این فرصت را برای افراد فراهم کرده تا درحراج های الکترونیکی شرکت کنند و محصولات منحصر به فردی را به دست آورند که درغیراین صورت می بایست برای خرید آن‌ها مسافت های طولانی را در محل خاص حراج و درزمانی معین ،طی می کردند .
تجارت الکترونیکی به مشتریان اجازه می دهد تا باسایر مشتریان وفروشندگان تعامل داشته باشند و به تبادل تجارب وایده های خویش بپردازند .
1-5-3- مزیت های تجارت الکترونیکی برای کشورها
مهمترین مزایای تجارت الکترونیکی برای جوامع عبارتند از :
تجارت الکترونیکی یکی از محرک های اصلی اقتصاد دیجیتالی است که کشورها را قادر می سازد در پرتوبهره‌برداری بالای این فناوری ،به رشد اقتصادی بیشتر وتورم کم ،دست یابند .
تجارت الکترونیکی امکان کار درخانه را برای بسیاری افراد فراهم کرده است .درنتیجه تعداد مسافرت ها کم شده ونهایتا میزان ترافیک جاده ها وآلودگی هوا نیزکاهش می یابد .
تجارت الکترونیکی امکان فروش برخی کالاها را باقیمت پایین فراهم می کند و درنتیجه خانوارهای کم درآمد نیزقادر به خرید این کالاها خواهند بود و استانداردهای زندگی آن‌ها بهبود می یابد .
تجارت الکترونیکی به مردم کشورهای درحال توسعه ومناطق روستایی اجازه می دهد تا به کالاها و خدماتی دسترسی داشته باشند ک

دیدگاهتان را بنویسید