پایان نامه رشته حقوق با موضوع: قراردادهای بیمه

دانلود پایان نامه

وسیله نقلیه مورد بیمه یا متوجه عمارات، اشیاء وسائط نقلیه یا حیوانات تحت مالکیت و تصرف بیمه گذار یا راننده وسیله نقلیه میشود.
خسارت کلی در بیمه بدنه
در صورتیکه اتومبیل بیمه شده به سرقت رفته و یا در اثر حادثه آتش سوزی کلا از بین برود بیمه گر موظف است مبلغ بیمه شده و یا ارزش روز اتومبیل در لحظه حادثه (هر کدام کمتر است) به بیمه گذار پرداخت نماید بدیهی است در چنین حالتی فرانشیز مقرر در بیمه نامه از خسارت کسر خواهد شد این موضوع را می توان از بین رفتن کلی اتومبیل تلقی کرد ضابطه ایکه در شرایط عمومی بیمه نامه های اتومبیل به آن اشاره شده این است که اگر مخارج تعمیر و تعویض قسمتهای آسیب دیده اتومبیل از 70% قیمت اتومبیل در روز حادثه یا مبلغ بیمه شده آن بیشتر باشد اتومبیل را باید از بین رفته کلی تلقی کرد البته صحیح این است که فقط ارزش روز اتومبیل ملاک این مقایسه قرار گیرد نه مبلغ بیمه شده آن زیرا ممکن است اتومبیل به مبلغی بیمه شده باشد که از ارزش واقعی آن خیلی کمتر است در اینصورت نمیتوان گفت که اگر هزینه تعمیر اتومبیل از 70% آن مبلغ تجاوز نماید اتومبیل از بین رفته کلی خواهد بود.
استهلاک در بیمه بدنه
از خسارتهای جزئی قطعات تعویضی ( بجز شیشه ها و شیشه چراغها ) استهلاک کسر می شود استهلاک از ابتدای سال پنجم به بعد و ضریب آن برای هر سال 5% و حد اکثر 25% می باشد.
3-1-مبانی نظری قرارداد های بیمه
سابقه بیمه در ایران و دنیا
اولین اشاره‌ای که به مداخله به نفع زیان‌دیده از یک حادثه مشاهده می‌شود، مربوط به 4500 سال قبل از میلاد در مصر است. قرن‌ها پس از آن در سال 2250 قبل از میلاد، قانون حمورابی بابل به قرارداد بیمه حمل کالا اشاره می‌کند. در سال 558-640 قبل از میلاد، صنعتگران صندوق مشترکی را در آتن به‌وجود آوردند.
در قرن 14، با عقد قرارداد اولین بیمه دریایی ایتالیا، بیمه دریایی شکل گرفت و بعد از آن در پی آتش‌سوزی بزرگی در لندن در قرن 16، بیمه آتش‌سوزی رونق گرفت. در قرن 19، بیمه‌های عمر در کشورهای صنعتی و پیشرفته توسعه یافت و به‌تدریج بیمه‌های حوادث و سایر رشته‌های بیمه‌ای شکل گرفت و استفاده شد.
استفاده از بیمه و تاریخچه شروع تامین اجتماعی و بیمه‌های زندگی در ایران به صده شش قبل از میلاد باز می‌گردد. بیمه به شکل امروزی بیش از نیم قرن قدمت دارد، ولی سابقه بیمه‌های تامین اجتماعی به حدود هفتاد سال می‌رسد. آغاز فعالیت جدی در زمینه بیمه را می‌توان در سال 1310هجری شمسی دانست. در این سال‌ها بسیاری از شرکت‌های بیمه خارجی به تاسیس شعبه یا نمایندگی در ایران پرداختند. با احساس ضرورت تاسیس شرکت بیمه ایرانی، اولین شرکت بیمه‌ای (بیمه ایران) در سال 1314تاسیس شد و با صدور اولین بیمه آتش‌سوزی به کار خود ادامه داد.
راهکارهای انسان جهت مصونیت در برابر خطرات و عواقب آن
بشر در طول تاریخ و به تناسب شیوه‌های زندگی و تحول جوامع از زندگی عشیره‌ای و قبیله‌ای به انفرادی و حرکت جوامع به سمت پیشرفت‌های صنعتی باعث به‌وجود آمدن روش‌های مختلف مقابله با خطر شده که این روش‌ها به‌صورت زیر است:
مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث
منطقی‌ترین راهکار انسان در مقابله با خطرات، مراقبت و جلوگیری از وقوع و کاهش خسارت‌های حوادث است، ولی مانع وقوع خطرات و جلوگیری از آن نبوده است. خطرات حوادث طبیعی، خطر بیماری، پیری، بازنشستگی و سایر خطرات با پیشرفت‌های صنعتی تشدید شده و جوامع بشری به‌ناچار در راه یافتن راهکار و راه‌حلی برای این معضل و مشکل هستند که دامنگیر عموم مردم شده و منجر به پیدایش راه و روش‌های نوین کنترل وکاهش زیان خطرات شده است.
تسهیم خسارت و تشکیل تعاونی
یکی از راه‌های مقابله با خطرات، کمک خویشاوندان به افراد زیان‌دیده است. با توسعه شهرها، صنعتی شدن و تحولات ساختارهای اجتماعی جوامع، زندگی عشیره‌ای و طوایفی به تدریج از بین رفته و با بزرگ شدن شهرها زندگی اشتراکی به فراموشی سپرده شد و تامین خسارت‌ها از طریق نزدیکان و تقسیم آن بین افراد عشیره و طایفه ممکن نگردید. با توسعه صنعت و زندگی مدرن شهری، خسارت‌ها و زیان‌ها نیز زیاد شدند که تحمل آن توسط یک فرد و افراد فامیل و خویشاوندان امکان‌پذیر نبود، بنابراین برای رهایی از این مشکل و پیدا کردن راه حل جدید، راهکار استفاده از پس‌انداز به‌صورت انفرادی و انتقال خطرات به شرکت‌های بیمه مطرح گردید.
پس‌انداز
نگهداری قسمتی از درآمدهای افراد جهت مصرف در روزهای آینده پس‌انداز نامیده می‌شود که بعضی از افراد در نظر دارند جهت مقابله با خطرات و حوادث آینده و جبران خسارت‌های وارده از آن استفاده کنند، اما شدت خسارت و مبلغ زیان با افزایش هزینه‌های زندگی چنان بالا رفته که از عهده پس‌اندازهای یک فرد خارج است و توان مالی و اقتصادی افراد پاسخ‌گوی زیان‌های وارده نیست، بنابراین باید در فکر پیدا کردن روش‌ها و راهکارهای نوین بود تا بتوان با پیامدهای بد و ناگوار و زیان‌های وارده مقابله کرد و اثرات آنها را کاهش داد. راهکار‌های انتقال ریسک و خطرات به شرکت‌های بیمه از جمله روش‌های اصولی و مدرن عصر حاضر است.
بیمه و انتقال ریسک
بیمه ترکیبی از پس‌انداز و تعاون است که از پیشرفته‌ترین کارهای انسان در عصر صنعت، جهت رویارویی و مقابله با عوارض ناگوار و خطرات تشکیل شده است. شرکت‌های بیمه با دریافت حق بیمه از بیمه‌گذاران، خطرات را بین بیمه‌گذاران توزیع کرده و از محل صندوق، خسارت‌های وارده را جبران و سودی را نصیب خود می‌کنند. بر اساس قانون، اعداد بزرگ با افزایش بیمه‌گذاران خسارت کاهش یافته و حق بیمه کمتری دریافت می‌شود، بنابراین با مشارکت مردم در تهیه بیمه‌نامه و تشکیل صندوق‌های بیمه منجر به کاهش هزینه خدمات بیمه و افزایش کیفیت آن خواهد شد.
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای
با توجه به پیشرفت و تحول بیمه در سال‌های متمادی و دخالت دولت‌ها جهت تلاش برای سالم‌سازی جامعه و تامین بهداشت و سلامت جامعه که یکی از وظایف حاکمیتی دولت‌ها است، در ایران شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای در دو دسته و گروه عمده قرار می‌گیرند:
1-سازمان‌های تامین اجتماعی و رفاه(1-سازمان تامین اجتماعی 2-سازمان خدمات درمانی 3-سازمان خدمات درمانی و بازنشستگی نیروهای مسلح )
2-شرکت‌های بیمه‌های بازرگانی (1-شرکتهای بیمه بازرگانی دولتی و خصوصی 2-صندوق بیمه محصولات کشاورزی 3-صندوق تضمین صادرات)
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای
1-سازمان خدمات درمانی
به منظور تامین موجبات و امکانات بیمه، خدمات درمانی کارکنان دولت، افراد نیازمند، روستاییان و سایر گروه‌های اجتماعی، سازمان بیمه خدمات‌درمانی مطابق قانون و با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و به صورت شرکت دولتی اداره می‌شود. قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور در آبان‌ماه 1373 به تصویب مجلس و به تایید شورای نگهبان رسید. به لحاظ نقش مهمی‌که در سلامت و درمان مردم بر عهده دارد، یکی از بنیادی‌ترین قوانین مجلس شورای اسلامی ‌و خواسته و نیاز دیرینه مردم بوده است.
2-بیمه‌های بازرگانی
سازمان و ساختار فعالیت بیمه‌های بازرگانی در ایران
بیمه در ایران صحنه فعالیت شرکت‌های بیمه، نمایندگان و دلالان بیمه است. نظارت و ساماندهی این بازار بر عهده نهاد دولتی بیمه مرکزی است. قواعد حقوقی و چهارچوب فعالیت و نظارت به وسیله قانون تشکیل بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و برخی مقررات دیگر تعیین شده است.
بیمه مرکزی ایران
نظارت بر بازار و فعالیت‌های بیمه در ایران برعهده بیمه مرکزی است. این نهاد دولتی در قالب شرکت سهامی از سال 1350 براساس قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری تاسیس شد.
مطابق ماده یک این قانون:
به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، موسسه‌ای بنام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تاسیس شد.
چنان‌که از این ماده بر می‌آید، این موسسه نظارت دولتی بر بازار بیمه ایران را اعمال می‌کند و هدف تعمیم، تنظیم و هدایت بیمه و حمایت از بیمه‌گذاران را بر عهده دارد، بنابراین علی‌رغم قالب انتخاب شده، یعنی”شرکت سهامی” که ماهیتی تجاری دارد، بیمه مرکزی در مواجهه شرکت‌های بیمه و بیمه‌گذاران باید از حقوق بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها حمایت کند که از طریق نظارت برنحوه تاسیس و پذیرش ریسک و کنترل‌های مالی و سایر کنترل‌ها از طرف بیمه مرکزی صورت می‌گیرد.

برای دستیابی به اهداف مذکور، وظایف و اختیاراتی برای این موسسه در نظر گرفته شده است.
ماده پنج قانون در این‌باره مقرر می‌دارد که بیمه مرکزی ایران وظایف و اختیارات زیر را دارد:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-تهیه آیین‌نامه و مقرراتی با توجه به مفاد این قانون که برای حسن اجرای بیمه در ایران لازم باشد.
2-تهیه اطلاعات لازم از فعالیت‌های تمامی موسسات بیمه که در ایران کار می‌کنند.
3-انجام بیمه‌های اتکایی اجباری.
4-قبول بیمه‌های اتکایی از موسسات داخلی یا خارجی.
5-واگذاری بیمه‌های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی.
6-اداره صندوق تامین خسارت‌های بدنی و تنظیم آیین‌نامه موضوع ماده ده قانون بیمه اجباری
مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث مصوب دی‌ماه 1347 ارشاد، هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها جهت حفظ سلامت بازار و تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور اتکایی و جلوگیری از رقابت‌های ناسالم است.
رییس کل بیمه مرکزی ایران به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌شود. بیمه مرکزی از چهار رکن تشکیل شده است: مجمع عمومی، شورای عالی بیمه، هیئت عامل و بازرسان
3-شورای عالی بیمه
عمده‌ترین وظیفه و نقش بیمه مرکزی ایران مربوط به تنظیم آیین‌نامه‌ها و مقررات بیمه‌ای و تعیین چهارچوب قراردادهای بیمه است که این کار بر عهده شورای عالی بیمه است. مطابق ماده ده قانون، شورای عالی بیمه از اشخاص زیر تشکیل می‌شود:
رییس کل بیمه مرکزی ایران، معاون وزارت دارایی، معاون وزارت کار و اموراجتماعی، رییس شرکت سهامی بیمه ایران، معاون وزارت کار و امور روستاها (وزارت جهاد کشاورزی)، مدیر عامل یکی از موسسات بیمه به انتخاب سندیکای بیمه‌گران ایران، یک نفر کارشناس امور حقوقی به انتخاب مجمع عمومی، یک نفر کارشناس در امور بیمه به انتخاب مجمع عمومی، یک نفر مطلع در امور بیمه به انتخاب رییس اتاق بازرگانی
ترکیب مقامات عالی دولتی و کارشناسان و دست‌اندرکاران بیمه، این شورا را به صورت عالی‌ترین رکن سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده در امور بیمه‌ای مطرح نموده و به همین دلیل وظایف اساسی‌تری بر عهده آن گذاشته شده است. شورای عالی بیمه، مرجع تصویب آیین‌نامه‌های امور بیمه‌ای است و قدرت و جایگاهی مانند آیین‌نامه‌های قانونی دارد که از وزارتخانه‌ها صادر می‌شود. مصوبات شورای عالی بیمه از عمده‌ترین منابع حقوق بیمه ایران است. شورای عالی بیمه نقش اساسی در بازار و فعالیت‌های بیمه‌ای در ایران ایفا می‌کند.
4-شرکت های بیمه
مطابق ماده یک قانون تشکیل بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، عملیات بیمه در ایران به وسیله شرکت‌های عام ایرانی که تمام سهام آنها با نام بوده و با رعایت این قانون و طبق قانون تجارت به ثبت رسیده، انجام خواهد شد. ماده 37 این قانون مقرر می‌دارد، ثبت هر موسسه بیمه در ایران موکول به ارائه پروانه تاسیس خواهد بود که از طرف بیمه مرکزی ایران صادر می‌شود. به این ترتیب تنها شرکت‌هایی که مجوز خاص از بیمه مرکزی ایران دریافت کرده‌اند، می‌توانند به عنوان بیمه‌گر در ایران فعالیت کنند. قبل از تصویب قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی در سال 1380، چهار شرکت بیمه دولتی (ایران، آسیا، البرز، دانا) در ایران فعالیت داشتند و پس از اجرای “اصل4 4 قانون اساسی” و خصوصی‌سازی به جز بیمه ایران که دولتی باقی ماند، شرکت‌های دیگر دولتی، خصوصی شدند و هم اکنون بیش از بیست شرکت بیمه‌ای در ایران مشغول فعالیت است. بسیاری از قراردادهای بیمه مستقیما بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر منعقد نمی‌شود و این ارتباط با واسطه نمایندگان و دلالان بیمه ایجاد می‌شود. در واقع نمایندگان و دلالان، نقش واسطه و وکیل را در انعقاد قرارداد بر عهده دارند.
5-نمایندگان بیمه
نمایندگی‌های بیمه در چهارچوب آیین‌نامه نمایندگی بیمه فعالیت می‌کنند.
مطابق ماده یک آیین‌نامه:

نماینده شخصی است حقیقی یا حقوقی که با توجه به قوانین و مقررات و مفاد این آیین‌نامه مجاز به عرضه خدمات بیمه‌ای به نمایندگی از جانب شرکت بیمه طرف قرارداد است. نمایندگی بیمه از طرف شرکت بیمه اعطا می‌شود. نماینده در واقع وکیل بیمه‌گر محسوب می‌شود و می‌تواند در رشته‌های مختلف فعالیت نماید. بیمه‌گر موظف است بخشی از اختیارات و وظایف خود را در صدور بیمه‌نامه و در پرداخت خسارت در رشته‌های مختلف بیمه براساس درجه‌بندی انجام شده به شرکت نمایندگی تفویض نماید.
از آنجا که بیمه یک فعالیت تجاری است و نماینده از جانب بیمه‌گر به ارائه بیمه پرداخته و در نتیجه در رقابت تجاری شرکت می‌نماید، تنها می‌تواند نماینده یک شرکت بیمه باشد. با توجه به آنکه نماینده وکیل شرکت بیمه محسوب می‌شود، قراردادهایی که در حدود نمایندگی با بیمه‌گذاران منعقد می‌کند برای بیمه‌گر تعهدآور است.
سازمان و ساختار فعالیت بیمه در ایران
بیمه در ایران صحنه فعالیت شرکتهای بیمه ،نمایندگان و دلالان بیمه است .نظارت و ساماندهی این بازار بر عهده ی نهاد دولتی بیمه مرکزی جمهری اسلامی ایران است .قواعد حقوقی و چهارچوب فعالیت و نظارت عمدتا بوسیله قانون بیمه ،قانون تجارت و قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه گری و برخی مقررات و ضوابط دیگرتعیین شده است .
1-بیمه ی مرکزی ایران
نظارت بر بازارو فعالیتهای بیمه در ایران برعهده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است .این شرکت دولتی در قالب شرکت سهامی ازسال 1350 براساس قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری تاسیس شد. برای دست یابی به اهداف مذکور،وظایف و اختیاراتی برای این موسسه در نظر گرفته شده است ،ماده پنج قانون در این باره مقرر می داردبیمه مرکزی ایران دارای وظایف و اختیارات زیر است :
1-تهیه آیین نامه و مقرراتی با توجه به مفاد این قانون که برای حسن اجرای بیمه در ایران لازم باشد.
2-تهیه اطلاعات لازم از فعالیتهای تمامی کلیه موسسات بیمه که در ایران کارمیکنند.
3-انجام بیمه های اتکایی اجباری .
4-قبول بیمه های اتکایی از موسسات داخلی یا خارجی .
5-واگذاری بیمه های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی .
6-اداره صندوق تامین خسارتهای بدنی و تنظیم آیین نامه موضوع ماده ده قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث مصوب دیماه 1347.
7-ارشاد و هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها جهت حفظ سلامت بازار و تنظیم امور نمایندگی و دلالی بیمه و نظارت بر امور اتکایی و جلوگیری از رقابتهای مکارانه و ناسالم .
رییس کل بیمه مرکزی ایران به پیشنهاد وزیر اقتصاد ودارایی و تصویب هیئت وزیران تعیین می شود.بیمه مرکزی از چهار رکن تشکیل شده است :مجمع عمومی ،شورای عالی بیمه ،هیئت عامل و بازرسان
2-شورای عا لی بیمه
شورای عالی بیمه یکی از ارکان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که عمده ترین وظیفه و نقش بیمه مرکزی ایران مربوط به تنظیم آیین نامه ها و مقررات بیمه ای و تعیین چهارچوب قراردادهای بیمه ابر عهده ی این شورا است .مطابق ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری وظایف شورای عالی بیمه به شرح زیر است :
1-رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صدور پروانه تاسیس یا لغو پروانه موسسات بیمه طبق مقررات این قانون و پیشنهاد آن به

دیدگاهتان را بنویسید