مهمترین بخش نوشتن یا ویرایش یه محتوا با تاکید روی سئو، انتخاب کلید واژه مناسبه. در عین حال این کار می تونه یکی از سخت ترین مراحل در به دست آوردن مهارت واسه سئو محتوا باشه. اگه کلید واژه مناسبی رو واسه یه محتوا انتخاب کرده و بعد اون رو به شکل درست در دل محتوا به کار ببرین، اون محتوا می تونه شانس بسیار زیادی در کسب رتبه در صفحه اول گوگل رو داشته باشه.

کلید واژه برگزیده شده باید دارای یک یا چند کلمه باشه، طوریکه موضوع محتوا یا پیام اون رو منتقل کنه. با اینکه یه محتوا احتمال داره که در جستجوی عبارت مختلفی رتبه به دست بیاره، اما بیشتر یه کلید واژه واسه اون هست که بیشترین بار مفهومی رو به کاربران و موتورهای جستجو منتقل می کنه.

جدا از اهمیت کسب رتبه در کلید واژه، چند دلیل بسیار مهم واسه حساسیت در انتخاب کلید واژه هست:

کلید واژه بخش بزرگ عنوان و تیتر یه صفحه رو به خود اختصاص میده. معمولا بخش اول محتوا، بخشیست که غالب کاربران اون رو مشاهده و مطالعه می کنن. در همین چند ثانیه س که شما یه کاربر رو جذب یا از خود دور می کنین.
یافته های جستجویی که واسه انتخاب کلید واژه صورت میگیره به بقیه بخشای محتوا هم منتقل می شه. اون کلمات کلیدی که در عنوان صفحه یا متن ابتدایی اون استفاده نمی شدن، می تونن در تیترهای بعدی اون مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه اینجور هدفی، محتوای قوی تری در ایندکس گوگل داریم.
مطالعه روی کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران موجب تبدیل شدن شما به نویسنده بهتری می شه. بررسی کلمات کلیدی به شما امکان میده تا شناخت بهتری از نیازای کاربران داشته و به روش جستجوی اطلاعات به وسیله اونا پی ببرین.
کلید واژه چیه؟
کلمات کلیدی کلا:

کلمات یا عبارتی هستن که به وسیله کاربران جستجو می شند.
کلمات یا عبارتی هستن که موضوع محتوای شما رو توصیف می کنن.
تو یه دنیای ایده ال کلمات کلیدی جستجو شده با کلمات کلیدی یه محتوا برابر هستن و دیگه خلایی بین محتوای شما و مخاطبینتان وجود نداره. در نتیجه محتوای شما خیلی راحت به وسیله اونا پیدا می شه. جستجوی کلمات کلیدی راهکاریست واسه پیدا کردن عباراتی که مخاطبین شما در موتورهای جستجو سرچ می کنن تا شما بتونین با به کار گیری صفحات، تولید و بازاریابی محتوا اونا رو به سمت سایت خود روونه کنین.

بازاریابی محتوا

در ادامه این مطلب به آموزش مرحله به مرحله شما واسه انتخاب کلید واژه مناسب پراختیم. بسته به شرایط ممکنه تغییرات ظریفی ایجاد شه، اما اصول کار ثابته.

بعد از انتخاب تیتری با یه کلید واژه قوی، تصور نکنین که سئو اون مطلب به اتمام رسیده. اون چیزی که از جستجوی کلمات کلیدی به دست میارید می تونه موقع نوشتن و ویرایش محتوا، کمک زیادی به پیشرفت خوانایی و افزایش اطلاعات محتوا به شما کنه.

هدف اصلی این راهنما این نیس که رضایت موتورهای جستجو رو به دست بیارین. بلکه هدف، پیشرفت محتوا واسه مخاطبین هدف اون هستش.

۱٫ مطرح کردن موضوع محتوا
موضوع اصلی محتوا چیه؟ کاربران چه سودی از این محتوا می برن. این محتوا قراره به چه سوالاتی جواب دهد؟

مثال: سوالاتی در مورد یه محتوا دور امتیازات و مشکلات پارکت کردن اتاق: به چه دلیل پارکت گزینه خوبیست؟ امتیازات و مشکلات اون نسبت به مابقی گزینه ها در خونه چیه؟ فرق نوعای جورواجور اون در چیه؟ چه رنگایی واسه پارکت مناسبه؟ هزینه اجرا اون چقدره؟

مشکلات

۲٫ ایجاد لیستی از کلمات کلیدی
قبل اینکه سراغ هر ابزاری واسه پیدا کردن کلمات کلیدی برید، از خود سوال کنین که کاربران چه عبارتی رو واسه پیدا کردن اطلاعات در این موضوع در موتورهای جستجو سرچ می کردین؟ لیستی از این عبارت رو جفت و جور کنین و حواستون باشه که این عبارت کمتر از دو کلمه نباشن.

مثال: پارکت کردن، هزینه پارکت، پارکت خوبه؟ شکل های جور واجور پارکت، مقایسه پارکت و سرامیک.

۳٫ جستجوی کلمات کلیدی
یکی وسایل خوب در این بخش Google Keyword Plannerه. وسایل مختلفی واسه پیدا کردن کلمات کلیدی هست و هر کدوم هم دارای امکاناتی به خصوص هستن. بعضی از اونا رایگان بوده و یه سری های دیگه هم رایگان نیستن. فقط کافیه عبارت لیست شده در مرحله قبل رو در این وسیله ها وارد کرده تا به لیستی بلند بالا از کلمات کلیدی دست پیدا کنین.

علاوه بر Google Keyword Planner میشه به وسایل دیگری اشاره کرد. این وسیله ها فقط واسه جستجوی کلمت کلیدی طراحی نشده ان و دارای قابلیتای آزمایش دیگری هم هستن. فاکتورهایی مانند تعداد جستجو، سختی کسب رتبه، ارزش کلید واژه و اندازه رقابت هم در بعضی از این وسیله ها گزارش می گردن. بعضی از این وسیله ها عبارتند از:

Ahref یه وسیله پریمیوم کامل واسه جستجوی کلمات کلیدی و آزمایش سئو وب سایته.
Answer the Public وسیله رایگانیست که یافته های خود رو به شکل پرسشایی به نمایش میذاره و در نتیجه شما می تونین محتوایی متناسب با جواب این سوالات ایجاد کنین.
SEMrush یه وسیله پریمیوم واسه پیدا کردن داده های مربوط به کلمات کلیدی و باخبر شدن از کلمات کلیدی مشابهه. این وسیله غیر رایگان، دارای امکانات بسیاریست، اما نسخه رایگان اون از اینجا قابل دسترسه.
keywordtool.io سایت نیمه رایگانیست که با وارد کردن کلید واژه مورد نظرتون، ایده هایی در مورد کلمات کلیدی مشابه ارائه میده.

ایده

lsigraph.com هم یه سایت نیمه رایگان واسه مشاهده کلمات کلیدی مشابه با کلید واژه مورد نظرتونه. با به کار گیری این وسیله می تونین سوژهای در رابطه جدیدی واسه استفاده در تیترهای ثانویه محتوای اصلی پیدا کنین.
۴٫ مرور کردن یافته های
در بالای لیست Google Keyword Planner عبارت وارد شده به وسیله شما و در ادامه عبارت مربوط به اونا رو مشاهده می کنین. هم اینکه ستونایی در مورد تعداد جستجو و ترندها به همراه گزینه هایی اضافی تعبیه شده. یکی از این گزینه ها، تعداد زیرو رو کردن و گشتن های ماهانه کلمات کلیدیست.

به جستجو در این عبارت پرداخته و از بین اونا مواردی که به موضوع شما نزدیکتر هستن رو انتخاب کنین. هم اینکه اونایی که طبیعی به نظر نمی رسن رو هم از لیست خود خارج کنین. چندین بار به مرور این عبارت پرداخته تا عبارت خوبی رو پیدا کنین.

اگه از نیاز واقعی کاربران از جستجوی یه عبارت آگاه نیستین، اون رو در گوگل جستجو کنین تا با بررسی یافته های، به جواب سوالاتون برسین.

۵٫ مقاومت در برابر اعداد بزرگ
به تعداد جستجوها همونطور که گفتیم دقت کنین، اما هیچ وقت روی عبارت کلی که بیشتر پر جستجوتر هستن تمرکز نکنین. احتمال کسب رتبه در عبارت خاصتر و با جستجوی کمتر بیشتره.

ترفند کار اینست که اول عبارتی که دقیقا همگام با نیاز کاربران هستن رو مشخص و بعد با به کار گیری بقیه پارامترها، به برسی گزینه های موجود بپردازید. واسه خیلی از آدمایی که در سئو تازه کار هستن، مقاومت در برابر کلمات کلیدی که پر جستجو هستن، کار بسیار سختیست. مهم اینست که اول به تناسب کلمات کلیدی دقت کرده و بعد سراغ تعداد زیرو رو کردن و گشتن ها برید.

۶٫ انتخاب کلید واژه بلند
پس از گذروندن روند جستجوی کلمات کلیدی، اگه بازم نمی تونین تصمیم صحیحی در روبرو شدن با عامل تعداد جستجوی ایده آل بگیرین، از گوگل سرچ کنسول استفاده کنین.

اول مهمترین کلمات کلیدی که بیشترین ورودی واسه سایتتون ایجاد می کنن رو شناسایی کرده و اونا رو در وسایل جستجوی کلمات کلیدی بذارین. بعد به مقایسه تعداد جستجوها با تعداد کاربرانی که پس از جستجوی اونا به سایت شما مراجعه می کنن بپردازید. شاید از مشاهده یافته های حیرت زده میشین. چون که در بیشتر مواقع، پر بازده ترین کلمات کلیدی، اونایی هستن که تعداد جستجوی کمتری دارن. اینجاس که بحث کلمات کلیدی بلند به وسط کشیده می شه.

با اینکه تعداد جستجوهای کلمات کلیدی عام تر از خاص ترا بیشتره، اما کاربرانی که به جستجوی کلمات کلیدی بلند و خاصتر می پردازن، بیشتر تمرکز بیشتری روی نیاز خود دارن. در خیلی از مواقع کاربران جستجو کننده عبارت عام، فقط به دنبال گشت زدن یا پیدا کردن سوژهای خاص تر هستن. کاربرانی که کلمات کلیدی بلندتری رو جستجو می کنن به مرحله تبدیل شدن به مشتری نزدیکتر هستن.

امروزه کسب رتبه در کلمات کلیدی بلند خیلی خیلی مهمه. طبق آمارها ۶۰% عبارات جستجو شونده در موتورهای جستجو دارای سه یا تعداد کلمات بیشتر هستن. هم اینکه بیشترین اندازه افزایش تعداد جستجوها مربوط یعنی با شش تا هفت کلمه س.

۷٫ افزایش تعداد کلمات کلیدی در رابطه
بعد از انتخاب یه سری از کلمات کلیدی بلند می تونین حتی روی کلمات کلیدی کوتاه قرار گرفته در اونا هم سرمایه گذاری کنین. مثلا در عبارت کلی “امتیازات و مشکلات به کار گیری پارکت” عبارت “پارکت” هم می تونین یه کلید واژه واسه این محتوا باشه.

سرمایه گذاری

۸٫ نوشتن عنوان محتوا
نگاهی به کلمات کلیدی خود بندازید و گزینه های جور واجور واسه عنوان صفحه رو آزمایش کنین. حواستون باشه که وقتی شانس بالایی واسه کسب رتبه بالا در جستجوی یه عبارت رو دارین که اون عبارت در عنوان صفحه به کار رفته باشه. پس تمرکز شما در این مرحله، به کار گیری کلمات کلیدی در عنوان صفحه س.

تا امکان داره تلاش کتند که کلید واژه مورد نظر خود رو در اول عنوان صفحه بذارین. این کار موجب جلب رضایت موتورهای جستجو و جذب کاربرانی می شه که خیلی سریع یافته های جستجو رو با هدف پیدا کردن بهترین گزینه اسکن می کنن.

حواستون باشه که عنوان پایانی شما باید روشن و جذاب بوده و در عین حال به زبانی خوانا نوشته شده باشه. نبود خوانایی عنوان صفحه کاربران رو از کلیک روی یافته های جستجو دور می کنه.

۹٫ به کار بردن کلمات کلیدی در متن محتوا
اگه می خواین تو یه کلید واژه رتبه به دست بیارین، باید اون رو در متن محتوا به کار ببرین. اگه این عبارت در اول متن باشه، اقدام بسیار خوبی انجام دادین. از اون به بعد هم بد نیس که به صورت طبیعی، چند باری از کلید واژه در متن استفاده کنین.

هیچ فرمولی واسه تعداد به کار گیری کلمات کلیدی وجود نداره. تعداد طبیعی استفاده، بستگی به محتوا و موضوع اون داره. به عنوان یه قانون کلی بد نیس که یه بار در اول، یه بار در وسط و یه بار هم در آخر از کلید واژه استفاده کنین. اما هیچ اجباری در این قانون سر انگشتی نیس.

۱۰٫ به کار گیری کلمات کلیدی ثانویه
به کار گیری عبارت مشابه با کلید واژه اصلی در طول متن و تیترهای ثانویه می تونه راه حل خوبی واسه سئو بهتر باشه.

راه حل

شاید تعداد مراحل گفته شده زیاد باشه، اما با تمرین و تکرار، کل این روند در بیشتر محتواها خیلی روان به انجام می رسه. با هر بار طی این روند، سرعت عمل شما در دفعه آینده بیشتر می شه.

نتیجه این کار واسه شما فوق العاده میشه. تنها ۱۵ تا نیم ساعت زمان گذاشتن واسه انتخاب کلید واژه مناسب واسه یه محتوا می تونه موجب افزایش صدها یا حتی هزاران بازدید بیشتر شه. علاوه بر اون، با طی این روند شما به نویسنده بهتری تبدیل میشین، چون که در تماس بیشتری با کاربران و نیازای اونا قرار می گیرین.