اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) چیست؟

اینفلوئنسرمارکتینگ! شاید بعد از شنیدن این کلمه بدون این دست اون دست کردن یاد اینستاگرام و افراد کمدین یا خلاقی که در شبکه ها اجتماعی کلیپای خنده دار میسازن و لا به لای این کلیپا اسمی از کار و کاسبی و محصول می یارن بیفتین اما اینفلوئنسرمارکتینگ و به کار گیری قدرت افراد موثر بر اراده کردن مخاطبان، بسیار گسترده تر و بالاتر از این بوده و قدمت اون به چند سال قبل تر از برمیگرده.

خنده

مردم روزانه با شکلای جور واجور مختلفی از تبلیغات و Promotion رو به رو هستن اما هر روز تاثیرپذیری اونا (که می تونه خرید، باخبر شدن از برند و… باشه) سخت تر می شه. این وسط روشی مثل افیلیت مارکتینگ، ، و اینفلوئنسرمارکتینگ هستن که به دلیل تاثیرگذاری و تاثیر بالا بیشتر از راه های دیگه مورد توجه بازاریابان قرار گرفته و هر روز کار و کاسبیای بیشتری از اونم جهت با برنامه بازاریابی خود استفاده میکردن.

در این مقاله می خوایم تعریفی دقیق تر از ایفنلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر ارائه بدیم و به شکلای جور واجور اون نگاهی داشته باشیم، در ادامه با ModirTV همراه باشین.

تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ

قبل از تعریف معنی اینفلوئنسرمارکتینگ، اگه نگاهی به معنی کلمه ای اون داشته باشیم، واژه ” Influence” به معنی تاثیرگذاری بوده و Influencer به (فرد) موثر می گن. پس اینفلوئنسر مارکتینگ رو میشه بازاریابی افراد موثر ترجمه کرد. در واقع تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ دقیقا در معنی کلمه ای اون آشکاره.به بیان خلاصه تر؛ به بازاریابی اجناس و خدمات از راه آدمایی که تاثیر بر تصمیم خرید مردم دارن می گن.

این تاثیرگذاری از تخصص، معروفیت و محبوبیت اونا ناشی می شه و شباهت زیادی به بازاریابی دهن به دهن داره فرقش اینه که در این روش از افراد موثر به جای مصرف کنندگان عادی استفاده می شه و  بیشتر بر افزایش باخبر شدن از برند (Brand Awareness)  تمرکز می شه تا فروش مستقیم اجناس.

با اینکه اینفلوئنسرمارکتینگ تازگیا رونق گرفته و همه اونو با بازاریابی شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام می شناسن اما تاثیرگذاری از راه افراد مشهور و محبوب سال هاست که وجود داشته و برنده های جور واجور مدت هاست که از محبوبیت و قدرت نفوذ بالای سلبریتیا واسه تبلیغ اجناس یا Promotion برند خود استفاده می کردن.
تاثیرگذاری بر تصمیم یا آگاهی مردم می تونه جنبه های مختلفی رو دربرگیرد و ممکنه از انتخاب یه نماینده در انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا تصمیم واسه خرید یه کالا و اعتماد و شناخت یه برند فرق داشته باشه.

اینفلوئنسر کیست و چه ویژگیایی داره؟

کلا هر کسی که بر عقیده، نظر، رفتار و تصمیم فردی دیگه تاثیر بزاره اینفلوئسر حساب می شه. اینفلوئنسر می تونه شخص حقوقی یا حقیقی باشه و از شخصیتای مطرح و سلبریتیا گرفته تا سازمانا و برنده ها رو شامل شه اما در اینفلوئنسرمارکتینگ به اشخاصی با گروهی از مخاطبان وفادار و تاثیرپذیر ، ایفلوئنسر می گن.
به بیان دقیق تر اینفلوئنسرها افراد مستقلی هستن که به خاطر تخصص، محبوبیت یا دانشی که دارن حرفشون در میان مخاطباشون (نیچ بازار) از نفوذ و تاثیر بالایی برخورداره.

یه اینفلوئنسر همیشه اینفلوئنسر نیس!

نکته ای که در تعریف اینفلوئنسرها نباید از اون غافل شد اینه که این افراد وسیله بازاریابی نیستن که همیشه یکجور عمل کنن، اینفلوئنسرها همیشه و همه جا نمی تونن موثر باشن. افراد موثر فقط واسه برنده های مشخص و در کمپینای خاص از قدرت تاثیرگذاری بهره مند هستن.

مثلا بلاگر یا سلبریتی ای که در بخش سلامت و تناسب اندام شناخته می شه هیچوقت نمی تونه تاثیری که در معرفی اجناس رژیمی و ورزشی داشته در معرفی گوشیای موبایل داشته باشه و یا این که یه اینفلوئنسر نمی تونه در دو کمپین جور واجور به طور همزمان اثر داشته باشه.

ورزش

تعداد مخاطبان

یکی از عادی ترین اشتباهات در مواجه با اینفلوئنسرها ملاک کیفیت سنجی اونا براساس تعداد مخاطبان، لایکا و کامنتای اوناس اگه این اعداد و ارقام فقط به معنی محبوبیت افراد هستش و نه تاثیرگذاری بیشتر، ممکنه شخصی مخاطبان کمتری داشته اما به دلیل علم، تخصص و بهایی که به مخاطبان خود میده به مراتب تاثیرگذارتر از شخصی باشه که مخاطبان بسیار زیادی داره اما از قدرت نفوذ و اعتبار پایینی برخورداره.

پس تعداد مخاطبان و تعامل اونا تنها معیاری واسه اندازه گیری محبوبیت افراده و نه اندازه تاثیرگذاری اونا.

اینفلوئنسرها یه انتخاب هستن

به طور کامل برعکس تبلیغات تلویزیونی که در میان برنامه های تلویزیون یهو پخش می شن و فقط به خاطر این که کنترل تلویزیون رو پیدا نمی کنین ناچار به دیدن اون هستین و یا بیلبوردهای خیابون که فقط به خاطر این که در جلوی چشم هستن دیده می شن، مخاطبان با خواسته و علاقه خود اینفلوئنسرها رو دنبال می کنن و به پیشنهاداتشان گوش میدن.

اما این رو نباید از یاد برد، همونطور که گفتیم اگه اینفلوئنسری همیشه به تبلیغ و فعالیت در کمپینای زیاد بازاریابی بپردازه در آخر درست مثل یه بیلبورد به رسانه تبلیغاتی تبدیل شده و مخاطبان نه از اون تاثیر می پذیرن و نه حتی به پیامای تبلیغاتی اش توجه می کنن.

یه اینفلوئنسر:

  • به محتوا و بخش کار و کاسبی برند علاقه داره
  • دقیقا در بخش ا که خود در اون شناخته شده از برندی صحبت می کنه.
  • قبل از این که مخاطبان زیادی داشته باشه مخاطبانی وفادار داره که به اون اعتماد دارن
  • می دونه چیجوری افراد رو به سمت برند شما هدایت کنه
  • پیشنهاداتش از ارزش بالایی برخورداره

کسی که دست کم تاثیرگذاری رو داره:

  • فردی متظاهره و هیچ تمایلی به محصولی که تبلیغ می کنه نداره
  • فقط به دلیل این که پول دریافت کرده از برندی صحبت می ‎کنه
  • مخاطبان زیادی داره اما هیچ ارتباطی با بخش کار و کاسبی شما نداره.
  • به واسطه تعداد زیاد دنبال کنندگان شناخته می شه تا علم و تخصص.
  • به طور همزمان در چند کمپین از برنده های جور واجور فعالیت می کنه.

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی

تا اینجای کار تلاش کردیم تعریف کلی از معنی اینفلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر داشته باشیم در این بخش بیشتر بر چیزی که امروز همه از اون صحبت می کنن و بیشتر کمپینای اینفلوئنسرمارکتینگ دور اون اجرا می شه می پردازیم.

اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی با تولید محتوا در بخش ای مشخص که در اون تخصص و علم دارن مخاطبانی که پیگیر و علاقه مند به اون بخش هستن رو به خود جذب می کنن.

در شبکه های اجتماعی میشه اینفلوئنسرها رو به چند دسته کلی تقسیم کرد:

  • سلبریتیا
  • افراد متخصص و رهبران افکار
  • بلاگرها و تولید کنندگان محتوا
  • میکرو اینفلوئنسرها

سلبریتیا

قدرت نفوذ سلبریتیا بر مردم  و تاثیر فوق العاده اونا در افزیش باخبر شدن از برند و فروش اجناس امروز واسه همه روشنه و خیلی از برنده های دنیا از قدرت تاثیرگذاری سلبریتیا در کمپینای بازاریابی خود استفاده می کنن، هر چند تاثیرگذاری سلبریتیا فقط به شبکه های اجتماعی محدود نمی شه اما امروز محبوب ترین و پرطرفدارترین صفحات به سلبریتیا تعلق داره و پیشنهادات و صحبتای اونا بیشتر از هرچیز در فضای مجازی مورد توجه قرار میگیره.

 از طرفی دیگه، همونطور که قبلا گفتیم، اینفلوئنسرهایی که محصول یا برندی رو Promote می کنن تا یه مدت بعد نمی تونن سراغ برندی دیگه بره چون که از اعتبار و قدرت تاثیرگذاریشان کم میشه.
از دیگر رقابتای فعالیت سلبریتیا به عنوان اینفلوئنسر تاثیر معکوسی است که ممکنه در خرید یه کالا داشته باشن، مثلا ممکنه جاستین بیبر تاثیرگذاری و محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد نوجوون و جوون داشته باشه اما شک نداشته باشین اگه کرم ضد جوش رو تبلیغ کنه دیگه کسی سراغ اون محصول نمیره.

افراد متخصص و رهبران افکار

افراد صاحب تخصص و رهبران افکار به دلیل علم، صلاحیت و جایگاه ای که دارن مورد احترام و اعتماد هستن اما بیشتر این اعتبار از جایگاه اونا (جایی که در اون دارن کار می کنن) ناشی می شه، مثلا یه روزنامه نگار شاید در موضوعی که می نویسه متخصص نباشه اما به دلیل این که در روزنامه مطرح کار می کنه حرفش بیشتر از بقیه اعتبار داره.

این فراد متخصص و رهبران افکار شامل گروه های زیر می‎شن:

  • روزنامه نگارها
  • چهره های دانشگاهی و نویسندگان
  • کارشناسان صنایع جور واجور

حتی بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی که تو یه گروه دیگه از اینفلوئنسرها جای می گیرن، از رهبران افکار تاثیر می پذیرن به خاطر همین برگشت دادن به رهبران افکار در پستای بلاگ بسیار رایجه.

بلاگرها و تولید کنندگان محتوا

بلاگای تخصصی زیادی در موردای جور واجور مثل ورزش و سلامتی، زیبایی، خودرو، تکنولوژی و حتی مارکتینگ هست که از تاثیرگذاری بالایی بهره مند هستن و مخاطبان این بلاگا واسه محتوا و به خصوص نویسندگان اون ارزش بسیاری زیادی قائل هستن.

میکرو اینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسرها آدمایی هستن که در چیزای خاص به طور مرتب در شبکه های اجتماعی به تولید محتوا می پردازن اونا نه مثل سلبریتیا هستن و نه اینفلوئنسرهای مشهور، چهره های ناآشنایی دارن و بیشتر فقط در بخش ای که در اون مشغول به فعالیت هستن شناخته می شن. تعداد دنبال کنندگان این افراد بسیار کمتر از اینفلوئنسرهای دیگه س اما از قدرت تاثیرگذاری بالایی در مخاطبان بهره مند هستن.