در بحبوحه بحران اقتصادی جهان و در شرایطی که هر روز صبح یه نفر در انتظار بیکار شدنه، این روزا، هر فردی، در هر گوشه از جهان با هدف ایجاد امنیت شغلی واسه خود و هم اینکه رسیدن به آرزوهایی که همیشه اونا رو محال می دونسته، به کسب وکار اینترنتی روی آورده. کسب وکارهایی که می توان اونا رو به صورت پاره وقت و در کنار کار اصلی انجام داد حتی بدون هیچ سرمایه اولیه ای.

طی سال های گذشته، شبکه اینترنت روش معاملات اقتصادی رو تغییر داده. به باور فعالان بازار، در دنیای مدرن امروز واسه حفظ موقعیت تجارت و پیشرفت اون، ناچار از حضور موثر در بخش آنلاین هستیم. بازار امروز، جهانیه و همیشه در حال تغییر و هر سرمایه گذاری موفق احتیاج به روش هدف دار کار و کاسبی الکترونیک داره.

کسب وکار از راه آنلاین نشون دهنده یه تغییر اقتصادیه، تحولی که در کلیه عامل های اقتصاد مثل اجناس، مصرف کنندگان، فروشندگان، واسطه ها، خدمات پشتیبانی، بازار و پروسه های اون موثر هستش.

گسترش اقتصاد دیجیتال فضای اقتصاد جهانی رو رقابتی کرده. به گفته کارشناسان اقتصاد دیجیتال موجب شده که مشکلات ورود به بازار ورداشته شه و هر فرد خیلی راحت از راه شبکه اینترنت وارد اقتصاد جهانی شه. گذشته از اون به واسطه به کار گیری توانایی های شبکه، قدرت مصرف کننده از راه مقایسه قیمت ها و کیفیت ها و دسترسی به اطلاعات زیاد شده. از طرف دیگه اندازه شرکت ها کوچیک شده و طیف بزرگی از واحدهای اقتصادی از راه شبکه جهانی به همدیگه وصل شدن. هزینه مبادله (Transaction Cost) که یکی از عوامل مهم تنظیم کننده مبادلات و قیمت ها هستش شدیدا کم شده.

در حالی که کسب وکار آنلاین در دنیا با وجود بحران اقتصادی روز به روز در حال زیاد شدنه، اما سهم ایران از این بازار خیلی کم و به باور فعالان بازار، کسب وکار آنلاین در ایران هنوز در اول راه س.

از دیدگاه کارشناسان اقتصادی و فناوری اطلاعات بازنگری در ساختارهای سنتی اقتصاد و برابری اونا با فناوری های روز نیازمند ایجاد تحولات و تغییرات زیرساختی و روبنایی در پیکره اقتصادی کشوره. مهم ترین نتیجه کار اقتصاد دیجیتال در کشور، پیشرفت دموکراسی اقتصادی بر مبنای شفافیت اطلاعات، امکان دسترسی برابر همه به فرصتای اقتصادی و پیشرفت اقتصاد رقابتی و حذف اقتصاد انحصارگرا و دولتیه.

محمود خنده رو کارشناس درحوزه تجارت الکترونیک در مورد وضعیت کشور در بخش کار و کاسبی آنلاین می گوید: «الان در کشور تماشاگر شکل گیری شکل های جور واجور و اقسام تجارت هایی هستیم که به دلیل اینکه راه اندازی اونا بر بستر اینترنت، بسیار ساده و سریعه، روز به روز در حال افزایش هستن، اما بدیش اینه این تجارت ها پس از مدت کوتاهی به دلیل نبود رعایت استانداردهای ابتدایی و پایه هر نوع تجارتی، به سرعت شکست خورده و از بین می روند.» به باور ایشون تو یه محدوده وقتی،کار و کاسبی های آنلاین در ایران به شکل فروشگاه های آنلاین شکل گرفتن و موج نامیمونی به نام ارائه شکل های جور واجور خدمات، فروشگاه سازه های آنلاین رو شکل دادن. این موج به دلیل نگاه سود طلبانه سازندگان این وسیله ها انگار در بین کاربران ایرونی این نگاه رو درست کرد که راه اندازی یه کسب وکار آنلاین یعنی خرید یه سیستم فروشگاه ساز. به دنبال این شرایط تا کنون هزاران وب سایت مشابه، بی کیفیت و خارج از استاندارد بوجود اومده ان که پس از مدت کوتاهی هم شکست خوردند.

خنده رو در ادامه می افزاید: «این موج بوجود اومده یکی از عوامل کند شدن و یا بدبین شدن به اصل کسب وکار آنلاین در ایران شده که واسه رفع این نگاه منفی و سرخوردگی های ایجاد شده، باید زحمت زیادی کشیده شه.» اما یه سری های دیگه یکی از مشکلات اصلی بر سر رشد کسب وکار آنلاین در کشور رو به جفت و جور نبودن زیرساخت های اینترنتی رابطه میدن.

علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر در بخش آی تی در مورد رقابت های پیش روی اقتصاد آنلاین کشور می گوید: «از جمله رقابت های پیش رو در پیشرفت اقتصاد آنلاین کشور می توان به نبود زیرساخت مناسب در بخش پهنای باند اینترنت کشور اشاره کرد. هم اینکه نبود سیستم فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان، نگرانی از امنیت شبکه از دیگر مشکلاتیه که در این بخش دیده می شه.» به گفته ایشون از جمله مشکلات رشد اقتصاد آنلاین در کشور به نبود رابطه منظم با اقتصاد جهانی برمیگرده که همین امر باعث شده ایران اون طور که در جهان معموله از فرصت های این بخش استفاده نکنه. ایشون در ادامه اضافه کرد: «یکی دیگه رقابت ‏های اصلی اقتصاد دیجیتالی و اینترنتی نبود قوانین حقوقی مناسب این تجارته که ضرورت قوانینی که تجارت الکترونیکی رو به رسمیت بشناسه در شرایط موجود شدیدا احساس می ‏شه. در کنار این رقابت اصلی باید به ایجاد بستر فرهنگی لازم واسه تشویق آدما به به کار گیری تجارت الکترونیکی هم توجه شه.»

پیش نیازای کار و کاسبی آنلاین
تجارت آنلاین، روش ای تخصصی و نوینه که به مهارت و علم کافی درباره جنسا، چگونگی پخش، نوع روابط با مخاطبان و تبلیغات نیاز داره. نبود آگهی در مورد پیش نیازای این نوع تجارت، به رغم استقلال کاری و فضای گسترده واسه فعالیت، مشکلات خاص خود رو به ارمغان می آورد.

به باور فعالان بخش تجارت الترونیک، یه کار و کاسبی آنلاین مانند هر نوع تجارت براساس تشخیص چهار حرف p یعنیProduct, Price, Prospect Promotion (محصول، قیمت، چشم انداز و پیشرفت) شکل می گیرد. خنده رو در مورد پیش نیازای راه اندازی یه کسب وکار آنلاین می گوید: «اگه محصولی دارین که دارای بازار خاصیه و مشتریان خاص خودشو هم داره، با قیمت گذاری درست، تبلیغ و معرفی اون محصول می تونید پایه های کار و کاسبی خود رو بسازین. البته در کنار همه اینا از اونجایی که کسب و کارای آنلاین، بر بستر اینترنت فعالیت می کنن، وجود رابطه و بستر مناسب اینترنت هم جزو نیازای اولیه و اصلی واسه این کار حساب می شه.» ایشون در ادامه می افزاید: «تجارت در فضای آنلاین دارای قوانین خاص خوده که اون رو از تجارت های آفلاین جدا می کنه. مثلا واسه تبلیغات اجناس خود و شرکت تو یه نمایشگاه بین المللی، ممکنه یه کاتالوگ مفصل و چندین صفحه ای بسازیم، ولی در فضای آنلاین، باید بتونین محصول خود رو در چند پاراگراف تعریف کنین.»

اما شاید یکی دیگه از پیش نیازای اصلی واسه راه اندازی کسب وکار آنلاین، جفت و جور بودن امکانات پرداخت آنلاین باشه. پیش احتیاجی که در کشور با اما و اگه های بیشماری همراه س. براساس دلایل موجود سرویس دهی پرداخت در کشور پایین، غیراستاندارد و محدوده.

کارشناسان بخش تجارت الکترونیک می گن که بانک های کشور واسه پیشرفت این خدمت، باید تعامل بیشتری با فعالان این بخش داشته باشن و با جفت و جور کردن زیرساخت های مناسب، مبادرت به کاهش مشکلات در این بخش کنن.

 

پیشنهاد هایی واسه پیشرفت کسب وکار آنلاین
اگه تصمیم دارین واسه پیشرفت کار خود وارد بخش آنلاین شید بهتره به پیشنهاد فعالان موفق این بخش توجه کنین. مهم ترین عامل موفقیت در تجارت آنلاین، شروع درست و حساب شده و واسه یه شروع خوب، تغییر نگاه فکری (Mind Set) بسیار لازمه. موفق ترین افراد در تجارت های آفلاین ممکنه تو یه تجارت آنلاین، خیلی راحت شکست بخورند. پس، قبل از هر چیز باید فضای حاکم بر کسب و کارای آنلاین رو خوب بشناسین و خود رو بری تغییر راه و روش فکری آماده کنین.

اگه این مرحله رو با موفقیت سپری کنین، بقیه راه، بیشتر ابزارهایی هستش که باید اونا رو در کسب وکار خود به خدمت بگیرین. محمود خنده رو، محقق و کارآفرین در بخش تجارت الکترونیک هم پیشنهاد می کنه که به دلیل سرعت پیشرفت تکنولوژی و تعدد وسیله ها و استانداردهای تجارت آنلاین، حضور یه مشاور و یه مربی (Coach) در کنار شما، بسیار به درد بخور و حتی حیاتی هستش. همونجوری که ما واسه دکوراسیون شرکت خود، حتما از پیمانکار استفاده می کنیم و هیچوقت خودمون این کار رو انجام نمی بدیم، به چه دلیل باید فکر کنیم که طراحی وب سایت و طراحی اجناس، تولید محتوا، تبلیغات آنلاین، تعریف چرخه فروش و بقیه عوامل آنلاین رو خودمون می تونیم انجام بدیم؟ این طرز تفکر که این روزا در بین افراد رایجه از عوامل مهم شکست تجارت های آنلاینه.

منبع : ایران کامرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *