برندهای مشهور جهان چه مفهومی دارند؟

هر برندی معنی خاص خودشو داره که علاوه بر نام شرکت دلخواه شامل پیام مهمیه که انگیزه تولیدکننده اون رو بازگو می کنه.

 اجناس بسیاری در جهان وجود دارن که به دلیل کیفیت و کارایی فوق العاده و بعضی وقتاَ قیمت بالا، مشهور و به اصطلاح تبدیل به یه برند شده ان.

قیمت

لوگو و یا همون آرم هر محصولی معنا و ریشه خود رو داره و شاید واسه خیلی از افراد خیلی مهم باشه که تولیدکنندگان این اجناس بر مبنای چه تصور و تعاریفی این لوگوها رو انتخاب کرده ان.

در ادامه به سراغ تعدادی از مشهورترین کار و کاسبی های جهان میریم و به توضیح مختصری از معنی اونا می پردازیم.

آدیداس: این نام برگرفته از نام آدولف داسلر(Adolf Dassler) موسس اون هستش. آدلف داسلر در سن ۲۰ سالگی  تولید کفش های ورزشی رو شروع کرد. بعد از استقبال خوبی که از تولیداتش به عمل اومد، آدلف به فکر ثبت شرکت افتاد و به دلیل اینکه خونواده اش اون رو آدی صدا می زدن از این خطاب الهام گرفته و با اضافه کردن سه حرف اول نام خانودگی اش به آدی، اسم آدیداس رو واسه تولیداتش انتخاب کرد. اون واسه شرکتش لوگویی هم طراحی کرد که در آخر پس از ۳ بار تغییر، آرم زیر رو  ثبت و این برند آلمانی رو واسه همیشه موندگار کرد.

ورزش

اپل: میشه به جربزه گفت اپل معروفترین برند در تولید وسایل الکترونیکی هوشمند مثل گوشی موبایل، لپتاپ، تبلت و.. می باشه. اما درباره لوگوی معروف شرکت اپل داستان های بسیاری نقل شده که در میان انبوه این روایات ، داستانی هست که راب جانف طراح این لوگو در سایت شخصی خود ثبت کرد.

موبایل

به نظر راب جانف، اگه از یه زاویه مشترک به دو میوه سیب و گیلاس نگاه شه، بسیار مثل نظر می رسند بنابر این این احتمال هست که تصور برابری از شکل لوگو  به ذهن مبادره شه، راب جانف با خود اندیشید شکل گاز زده یه سیب می تونه اون رو از شکل گیلاس قابل تفاوت کنه. از طرفی سیب به دلیل آبدار بودن و طعم خوبش، بسیار جذابه، به خاطر همین طراح این لوگو، با الهام از شکل گاز زده سیب، اونو طراحی و به شرکت اپل نشون داد. امروزه اپل معروفترین شرکت آمریکایی در سطح دنیاس.

گیلاس

بی ام دابلیو: این لوگو هم مثل اپل داستان ها و افسانه های زیادی درباره اش گفته می شه. بعضی فکر می کنند که این شرکت با الهام از پره های هواپیمای در حال پرواز که یه دایره در چهار قسمت مساوی به رنگهای آبی و سفید رو تشکیل می دهد،  اون رو طراحی کرده. گفته می شه که این پرها هنگام چرخش، سه حرف بی، ام و دابلیو رو تداعی می کنه.

این داستان شاید درست به نظر برسه اما واقعیت اینه که شرکت بی ام دابلیو در اول زیر مجموعه شرکت رپ موتور بوده و بعد از اینکه شرکت رپ موتور تغییر نام می دهد تموم امتیازاتش به بی ام دابلیو تعلق می گیرد. آرم شرکت رپ موتور یه اسب مشکی درون یه دایره س که با در نظر گرفتن لوگوی بی ام دابلیو، بعید نیس که از اون واسه طراحی این آرم  الهام گرفته شده باشه و دلیل دیگه اینکه  آرم این شرکت به محل تولد موسس اون یعنی شهر بایرن اشاره داره که رنگهای آبی و سفید سمبل این شهر حساب می شدن.

هیوندای: این شرکت واسه کشور کره جنوبیه. لوگوی هیوندای به صورت حرف Hه که درون یه بیضی قرار گرفته می شه. شکل بیضی همیشه نماد جاه طلبی و بلندپروازیه و طراحان این شرکت با تصور پیشرفت در افق های جهانی از این شکل واسه لوگوی خود بهره برده ان. اما حرف H در واقع شکل نمادینی از دو آدم یعنی فروشنده و مشتریه که در کمال خوشحالی و راضی بودن با همدیگه توافق کرده ان.

توافق

وایو: وایو نامیه که شرکت سونی واسه ارائه رایانه هاش انتخاب کرد. این لوگو به طور اختصاری نام اصلی محصول یعنی  Video Audio Integrated Operation به معنی عملیات کامل سمعی چشمی رو بازگو می کنه. از سویی حروف V و A نشون دهنده سیگنال آنالوگ و I و O نشون دهنده اعداد دیجیتالی صفر و یه می باشن.

دیجیتال

تویوتا: تویوتا یه شرکت خودورسازی ژاپنیه که موسس اون “ساکیشی تویودا” می باشه. لوگوی این شرکت تداعی کننده تصویر یه کابویه و به  صورت برابر طراحی شده تا از هر دو طرف خودرو و هم از داخل آینه ها قابل تشخیص باشه. هم اینکه این لوگو ترکیبی از نام موسس اون هستش.

ال جی: ال جی نام یه شرکت کره ایه که اجناس متنوعی رو تولید و به بازار عرضه می کنه.لوگوی این شرکت الهام گرفته شده از ایموجی خندانه و رنگ قرمز اون  صمیمیت و دوستی میان مشتری و شرکت رو القا می کنه، که نشونه اجبار این شرکت به انجام تعهداتش در مقابل مشتریه.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوون