برندسازی یا برندینگ (Branding)، بحث داغی که در همه ی جلسه های کاری و کافی شاپ ها و پارکینگ های شرکت های جور واجور و هر جای دیگه…، بوسیله مدیران هر مجموعه ای تا دلتون بخواین شنیده می شه که خیلی مهمه و باید به اون توجه کنیم و بودجه خرج کنیم و…

بمونه که خیلی ها هنوزم نمی دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیس!
نمی دانند که کل کار برندینگ به زبون ساده اینه که شما قراره “تصور” مردم رو نسبت به برندتون به شکل خاصی دربیارین، خاص شید و بنا به دلایلی، آدمایی (خاص یا عام) به سمت شما بیان و سراغ برنده های دیگه نرن.

در تموم این راه، همه ی عناصر چشمی برندتون از لوگو و فونت بگیرین تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یه وسیلهواسه برندینگ هستن و نه کل برندینگ!

سرفصل محتوا

  • از کجا شروع کنیم؟
  • ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)
  • ضرورت برندسازی یا برندینگ
    • شکل های جور واجور برندسازی یا برندینگ (Branding):

از کجا شروع کنیم؟

دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی خود میگه، واسه ایجاد برند، ۸ وسیله در اختیار مدیران بازاریابی قرار داره تا از راه اون با مشتریان رابطه برقرار کرده و یه برند قوی در بازار بسازن:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

کلا برندینگ، فرآیندیه که درزمان اون به جایگاه احساسی و عاطفی یه محصول یا خدمت اضافه می شه،بدین وسیله ارزش اون واسه مشتریان و بقیه ذی نفعان افزایش می یابد.

به نظر بزرگان میدون برندسازی یا برندینگ:

برندسازی یا برندینگ حاصل پیام ها و گزارش های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای اون ها مطلوب تر باشه، نام تجاری قوی تر می شه.
اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

برندینگ دانشیه که با برتری دادن به یه برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و معروفیت اون برند در بازار رقابت میشه، اعتبار و معروفیت یه برند مستقیما می تونه منتهی به فروش بیشتر و قیمت گرانتر اجناس وخدمات شه، به زبون دیگه  برندسازی روش هوشمندانه  تجارت و تولید ثروته.

برندینگ یا برندسازی؛ ابزاریست واسه گرفتن برتری در بین رقبا

برندینگ چیزی بیشتر از ایجاد یه نام یا لوگوی خاص و قشنگتر واسه یه مخصول یا خدمته، برندسازی مسیریه که به واسطه اون مشتریان، اجناس و خدمات یه شرکت رو درک و تجربه می کنن.

برندینگ چیزی بسیار بالاتر از داشتن یه لوگوه!

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرده که واسه مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی داره. داشتن یه برند قوی دلیل می شه هزینه های یه شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاریای ناجور و بی هدف به طور کامل محسوسی کاهش پیدا کنن.

سودآوری به واسطه جذب مشتریائی وفادار به طور چشم گیری زیاد میشه و از همه مهمتر برند یه شرکت تبدیل به دارایی ناملموس واسه سازمان می شه که ارزش اون می تونه بیشتر از کل ارزش همه داراییای فیزیکی اون سازمان باشه.

کارآفرینی و راه اندازی یه کار و کاسبی بدون تفکر برندینگ و محوریت برند واسه اون یه اشتباه غیر قابل بخشش در تجارته!
اَل ریس، لورا ریس، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی

از جمله­ ی دلایل مهم  برندسازی در پیش سازمانا، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه­ ی رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به خاطر رسیدن به مشتریان کم هزینه تر می­ باشه، منظور از مشتریان کم هزینه تر اینه که اگر مشتری با برند سازمان آشنا باشه و احساس مناسبی نسبت به اون داشته باشه، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری واسه تبدیل ایشون به یه مشتری بالقوه یا وفادار متحمل می شه.

ضرورت برندسازی یا برندینگ (Branding)

ضرورت داشتن برند از این روست که با در نظر گرفتن حرکت جوامع مصرفی به سمت مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام های تجاریمعتبر یکی از راهکارهای ایجاد تفاوت و شخصیت هستش.

اهمیت برند واسه مشتری بواسطه علم مشتری از برند ایجاد می شه، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شه، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین اونا باشن:

  1. عمق برند؛ یا یعنی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان بقیه برندای مشابه، بطور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشون بدون این دست اون دست کردن Coca Cola تداعی می شه.
  2. گستردگی برند؛ هرچه رابطه مشتری با برند سخت تر باشه یا یعنی بوسیله تنوع تعاملات برند تو ذهن بیشتر باشه، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتره. مثل شرکتایی چون Google , Amazon.

ضرورت برندسازی یا برندینگ

شکل های جور واجور برندسازی یا برندینگ (Branding):

تا الان دسته بندیای مختلفی از شکل های جور واجور برندسازی بوسیله استادان این بخش ارائه شده و اگه بخوایم مهم ترین نوع این دسته بندیا رو برشماریم به توضیح زیره:

  1. برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگه جهت دست­یابی به هدف
  2. برندسازی دیجیتال: سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو (سئو)، به کار گیری وب واسه تجارت
  3. برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد واسه ایجاد اعتبار و معروفیت واسه خودش
  4. برندسازی علّی: برندتون رو با یه قصد خیر خواهانه هم جهت کنین؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
  5. برندسازی کشوری: تلاش واسه جذب توریست و کار و کاسبی

برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی شخصیت چشمی برند( لوگو، آرم و…)، پیشرفت برند، ارزش برند و… می باشه.

منبع: modir.tv

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *