سرفصل محتوا

  • اثرات برگه Promotions سرویس جی میل روی بازاریابی ایمیلی
    • تاثیر ورود ایمیل ها به برگه تبلیغات سرویس جی میل در بازاریابی ایمیلی
    • راهکارهای جلوگیری از ورود ایمیل ها به برگه Promotions یا تبلیغات
    • برگه Promotions یه مشکل در بازاریابی ایمیلی نیس (نکات پایانی)

اثرات برگه Promotions سرویس جی میل روی بازاریابی ایمیلی

شکل های جور واجور و اقسام روش ها در  یا بازاریابی ایمیلی به کار برده می شه تا اندازه باز شدن ایمیلا (Open Rate) و اندازه کلیک (Click Rate) زیاد شه.

از وقتی که گوگل، برگه Promotions (تبلیغات) رو به جی میل اضافه کرد، همیشه این سوال واسه بازاریابان اینترنتی که از ایمیل مارکتینگ واسه بازاریابی و برندینگ استفاده می کردن اتفاق که این مورد چقدر تاثیر منفی ای در باز شدن ایمیل های اونا می گذارد؟ اما واقعا این مورد هیچ تاثیری در اندازه بازشدن ایمیل ها داره؟

تاثیر ورود ایمیل ها به برگه تبلیغات سرویس جی میل در بازاریابی ایمیلی

برگه Promotions یا تبلیغات از سال ۲۰۱۳ به جی میل اضافه شد.

می خواهیم یه سوال ساده از شما سوال کنم. همه کاربران از ایمیل های سرویس جی میل استفاده می کنن!؟ جواب خیر هست. کاربران خیلی از سرویس های ایمیل یاهو، آوت لوک و سرویس های دیگه استفاده می کنن.

اگه بخوایم این مورد رو کلا به بازاریابی ایمیلی گسترش بدیم، غلطه چون Promotions فقط واسه سرویس جی میل هست و فقط کاربرانی که از ایمیل های جی میل استفاده می کنن ممکن هست که ایمیل های شما رو به جای فولدر Inbox در برگه Promotions دریافت کنن.

در واقع مشکلی وجود نداره که مخاطبین شما، ایمیل های شما رو در این برگه دریافت کنن و قانونا هم باید همینطور باشه. این برگه فقط واسه نظم بخشیدن به ایمیل ها بوسیله گوگل واسه سرویس جی میل ایجاد شده، مانند برگه Social یا اجتماعی که آپدیت های شبکه های اجتماعی ای که در اون عضو هستن مانند اینستاگرام، فیسبوک، لیندکین، پینترست و … وارد اون می شه.

این برگه واسه اینه که فرقی بین ایمیل هایی که به صورت شخصی و مستقیم دریافت می کنن با ایمیل های بروزرسانی های شبکه های اجتماعی و ایمیل های گروهی و خبرنامه ای که واسه اونها فرستاده شده وجود داشته باشه. این مشکل خاصی نیس که نگرانی ای واسه بازاریابان ایمیلی بسازه.

کاربران جی میل فقط ایمیل های خبرنامه شما رو در این برگه دریافت نمی کنن، بیشتر ایمیل های رقبا و ایمیل های خبرنامه های دیگری هم که در اون عضو هستن رو در همین برگه دریافت می کنن.

اما ورود ایمیل ها به این برگه در سرویس جیمیل در اندازه باز شدن ایمیل ها بی تاثیر هم نیس و ورود ایمیل ها به این برگه که قانونا هم باید وارد این برگه بشن باعث می شه که اندازه باز شدن ایمیل ها (Open Rate) کمیکاهش پیدا کنه. اینجا مواردی مانند عنوان ایمیل ها و … مطرح نیس و فقط بحث ورود ایمیل ها به برگه پروموشن و یا به جای اون برگه پریماری مطرح هست.

هرچند که کاربران عضو در خبرنامه شما که از جی میل استفاده می کنن، اگه علاقه ای به ایمیل های شما داشته باشن، واسه خوندن اونا لحظه تعدادی می کنن و واسه اونا فرقی نداره که اونا رو در برگه پریماری دریافت کنن یا تبلیغات و در هر حالتی اونها رو باز می کنن و می خونن.

بعضی شرکت ها آمارهایی درباره تاثیر این برگه گوگل در اندازه باز شدن ایمیل ها ارائه کردن مانند میل چیمپ که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سرویس های ایمیل مارکتینگ تحت وب هست و در کل طبق آمارهای سایت های خارجی، اضافه شدن این برگه تاثیر زیادی روی اندازه باز شدن ایمیل ها نذاشت و تاثیر خیلی کمی داشت.

راهکارهای جلوگیری از ورود ایمیل ها به برگه Promotions یا تبلیغات

شاید این سوال براتون پیش بیاد که راه حلی هست که ایمیل های انبوه ارسالی شما به برگه Promotions سرویس جی میل وارد نشه؟ بله هست، هم راه حل قانونی هم غیرقانونی!

راه حل اول: (قانونی)

از کاربران  خودتون بخواین که فقط یه بار یکی از ایمیل های شما رو به فولدر اینباکس منتقل کنن. اگه این کار رو بکننن، یعنی یکی از ایمیل ها رو از برگه Promotions به فولدر Inbox یا برگه Primary منتقل کنن، پس از اون ایمیل های شما به برگه Promotions حساب جی میل اونها وارد نمی شه و وارد Inbox و Primary می شه.

راه حل دوم: (غیرقانونی)

دومین راه حل، انجام کارایی هست که باعث فریب سرویس جی میل می شه و باعث می شه که جی میل نتونه تشخیص بده این ایمیلی که دریافت کرده، ایمیل تبلیغاتی هست یا ایمیل شخصی که مثلا بوسیله یه شخص به صورت مستقیم فرستاده شده یا بوسیله سرویس های ایمیل مارکتینگ!

راهکارهایی واسه فریب گوگل هست که بتونین با اون راهکارها، ایمیل ها رو به برگه Primary و فولدر Inbox هدایت کنین ولی همه این راهکارها همونطور که گفته شد واسه فریب جی میل هستن و جی میل اصلا علاقه ای به این نداره که ایمیل های خبرنامه رو وارد برگه Primary بکنه.

با در نظر گرفتن سوالات زیادی که بازاریابان ایمیلی از کارمندان میل چیمپ پرسیده بودن، کارمندان میل چیمپ در جواب به اونا گفتن که ما شکل های جور واجور روشها رو تست کردیم و نتیجه خاصی حاصل نشد و الان بهترین راه حل اینه که از خود کاربران بخواین که نشانی ایمیل شما رو در بخش Contacts ذخیره کنن یا یکی از ایمیل های دریافتی از شما که وارد Promotions شده رو به Primary منتقل کنن، این بهترین و مطمئن ترین راه هست. قانونا این ایمیل ها باید وارد همون قسمت Promotions بشن مگه اینکه خود اون شخص گیرنده بخواد ایمیل ها رو در Primary و Inbox دریافت کنه.

برگه Promotions یه مشکل در بازاریابی ایمیلی نیس (نکات پایانی)

کاربران جی میل که ایمیل های ارسالی شما رو در برگه Promotions دریافت می کنن، با شما آشنا هستن و خودشون به اختیار خودشون این اجازه رو دادن که براشون ایمیل ارسال کنیند و لینک لغو اشتراک در ایمیل های شما موجود هست. (اگه به شکل قانونی ایمیل مارکتینگ بکنین)

همونطوری که گفتم Promotions فقط واسه نظم بخشیدن و تفکیک ایمیل ها ایجاد شده. این برگه فقط واسه سرویس جی میل مطرح هست و باقی سرویس ها مانند لایو، یاهو و … اینجور برگه ای ندارن و شک نداشته باشین همه آدمایی که در لیست خبرنامه سایت شما عضو هستن، از سرویس جی میل استفاده نمی کنن، هرچند که با در نظر گرفتن توضیحات این مقاله اگه از سرویس جی میل هم استفاده کنن بازم تاثیر منفی ای روی کار شما نمی ذاره.

اون چیزی که بیشتر از همه در بازاریابی ایمیلی مشکل بوجود میاره اسپم مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ غلط و غیرقانونیه، در واقع در بازاریابی ایمیلی قانونی و اصولی اصلا نباید ایمیل ها وارد پوشه اسپم بشن، منظور از اسپم همون هرزنامهه، یعنی فرستادن ایمیل ها واسه اشخاصی که شما رو نمی شناسن، فرستادن ایمیل ها واسه اشخاصی که علاقه ای به خدمات شما ندارن.

منبع: شمسی