پس از گذشت مدتها از به وجود اومدن تعاریفی مثل بک لینک و چیزای دیگه در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنی دقیق اونا توجه کرده ایم و بعضی وقتا اونا رو با چیزای دیگه اشتباه گرفته ایم. یکی از این مفاهیم٬ بک لینکه که الان تعریف اون در بین مدیران سایت ها و شاید بعضی مشاورین سئو کمی با اون چیزی که در واقعیت هست فرق داره.

در اول٬ بد نیس نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست وجوی What is a backlink  بندازیم:

What is a backlink

ویکی پدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در یافته های جست وجوی خود نشون می دهد است. ویرایشگران ویکی پدیا می گونید که

بک لینک یه لینک خروجی از یه صفحه به صفحه دیگه س. هرچه بک لینک بیشتری به سایت شما روونه شه٬ سایتتون محبوب تر هستش.

میشه گفت٬ بک لینک یعنی لینک هایی که یه سایت دیگه به سایت شما می دهد. حالا این بک لینکا می تونن از سایت های در رابطه و نامربوط باشن و یا تاثیر مثبتی روی سایتتون داشته باشن و یا حتی باعث افت رتبه اون شن.

سرفصل محتوا

  • بک لینکای خوب و بد
    • چه بک لینکایی به درد بخور هستن؟
    • چه بک لینکایی ضرر دارن؟
  • چه چیزایی در کیفیت یه لینک موثر هستن؟
  • اشتباهات عادی در مورد بک لینک
    • بک لینک همون تبلیغات متنیه!
    • بک لینک بده و نباید بک لینک گرفت!
    • هرچه بیشتر بهتر!
    • رابطه بین صفحات مهم نیس!

بک لینکای خوب و بد

چه بک لینکایی به درد بخور هستن؟

تو یه کلام٬ بک لینکایی که به صورت طبیعی بوسیله نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یه متن و عبارت در رابطه به سایت شما ایجاد شده باشن بک لینک خوب نامیده می شه. این بک لینکا نباید از سایت های اسپم بیان٬ نباید تعداد لینک های خروجی اون سایت بسیار زیاد باشه٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که مثل اسپمه بیاد٬ نباید سایت لینک دهنده  با سایت شما از نظر رابطه موضوعی خیلی ناشناس باشه و فاکتورهای دیگری که مهم ترین اونا موارد گفته شده بود.

چه بک لینکایی ضرر دارن؟

مگه می شه که لینکی مضر باشه؟ بله. روزانه خیلی از سایت های اسپم به دنیا می آیند و با دریافت و ایجاد لینک های عجیب و اسپم به یافته های بالای گوگل می آیند و بعد پنالایز می شن! بک لینک های مضر اونایی هستن که از سایت های نامربوط هستن٬ دارای تعداد لینک های خروجی بسیار زیادن٬ از سایت هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده ان هستن٬  Anchor text شما رو بسیار تکرار کرده ان و خودشون هم تولید محتوا نمی کنن.

چه چیزایی در کیفیت یه لینک موثر هستن؟

Anchor text: انکر تکست٬ همون متن یا عبارتیه که به یه صفحه دیگه لینک می شه. حالا چیجوری اثر میذاره؟ وقتی با عبارتی مربوط به صفحه ای که می خواهید به اون لینک بدین٬ انگار یه سیگنال به گوگل فرستاده اید که این انکرتکست با این صفحه ربط داره و گوگل می تونه رتبه اون کلمه رو با در نظر گرفتن دیگه عوامل زیاد کنه.

Domain Authority: این عامل بوسیله شرکت Moz به وجود آمده. سن دامنه٬ تعداد لینک های ورودی٬ کیفیت لینک ها٬ فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این عامل موثر هستن. این امتیاز می تونه در مشخص کردن کیفیت یه لینک اثر داشته باشه.

Page Authority: اعتبار صفحه مثل Domain athority بوسیله شرکت Moz ارائه می شه که در مورد لینک های ورودی٬ کیفیت اونا و اعتبار کلی همون صفحه مشخص می شه.

دریافت لینک از سایت های کشورتون: اگه سایتی با زبون فارسی دارین٬ بهتره لینک هایی که می گیرید از سایت هایی باشن که دارای دامنه .ir هستن. چون شانس شما رو واسه دریافت رتبه بالاتری در یافته های جست و جوی ایران زیاد می کنن. اما ممکنه باعث افزایش رتبه شما در یافته های جست وجوی بین المللی نشن.

تعداد لینک های داخل صفحه: این که گوگل بدونه لینک های خروجی از یه سایت طبیعی هستن یا خیر٬ بوسیله فاکتورهای زیادی مشخص می شه. اما در کل٬ تعداد لینک های خروجی از صفحه ای که از اون لینک می گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشه و باید نسبت اون با محتوا حفظ شده باشه.

پیج رنک اون صفحه: البته در این که دیگه پیج رنک اهمیتی نداره شکی نیس٬ اما بازم یه سیگنال تقریبا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنین که پیج رنک به صورت مستقیم روی رتبه شما تاثیر نمی گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می تونه اثر داشته باشه.

Relations: یکی از مواردی که خیلی ها در اون دچار اشتباه می شن٬ بحث رابطه های بین لینک هاست. لینک ها مشخصه ای به نام Rel دارن که می تونیم با اون به موتورهای جست و جو بگیم که از Link Juice و PR juice ما چیزی واسه اون صفحه ببرن یا خیر. حال ممکنه که موتورهای جست و جو رتبه اون صفحه رو به واسطه لینکی که شما به اون داده اید زیاد کنن٬ اما از پیج رنک شما چیزی واسه اون صفحه نبرده باشن. در حالت عادی احتیاجی نیس که حتما در لینک “rel=”dofollow رو ذکر کنیم. خود لینک ها به صورت پیش فرض Dofollow هستن.

یادمون باشه که لیست فاکتورهای یه لینک خوب به همین جا ختم نمی شه و شاید گوگل ده ها علت دیگه هم داشته باشه.

 

اشتباهات عادی در مورد بک لینک

بک لینک همون تبلیغات متنیه!

بدیش اینه چیزی که این روزا بسیار اون رو می بینیم٬ آدمایی هستن که فکر می کنن بک لینک در همون تبلیغات متنی که اکثرا در سایت های ایرونی جا افتاده خلاصه می شه و هرکی که اسمی از بک لینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومن بدیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بزاره! این تعریف به طور کامل غلطه. تبلیغات متنی هم یکی از راه های خرید بک لینک به حساب می رود که از طرف گوگل به طور کامل مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما هم می شه.

بک لینک بده و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده٬ اشتباه گرفتن معنی اصلی بک لینکه. خود بک لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو رو در دست داره. بخشی که بقیه شما رو پیشنهاد می کنن و گوگل این پیشنهادات رو در یافته های جست و جوی خود تاثیر می دهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشه. حالا چیجوری می توان گفت که بک لینک بده؟ با این ماجرا موافقم که بک لینک عجیب بده٬ اما همه بک لینک ها هم که بد نیستن!

هرچه بیشتر بهتر!

دیگه زمان اون که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده و باید کیفیت بیشتر بک لینکا رو مورد توجه خود بذاریم. هرچه کیفیت یه لینک دریافتی بالاتر رود٬ تاثیر اون روی رتبه سایت شما هم بالاتر می رود. ممکنه با دریافت چند لینک خوب رتبه ای به دست بیارین که دیگه سایت ها با هزاران بک لینک نتونن اون رو بدست بیارن!

رابطه بین صفحات مهم نیس!

با  توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات نامربوط می تونه باعث خارج شدن سایت شما از یافته های جست وجوی  کلید واژه ای که واسه اون سایت خود رو آماده کرده اید بشه. در مقابل٬ با دریافت فقط چند لینک در رابطه تونستیم رتبه یه سایت رو به سرعت افزایش بدیم. در حالتی که واسه سایت شماره یه٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایت های نامربوط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینک های نامربوط الان در ۱۰۰ نتیجه اول وجود نداره)

منیع: یه ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *