در این مطلب قصد داردیم در مورد تاثیر زبون بدن بر اعتماد به نفس صحبت کنیم. همین الان لحظه ای مکث کنین و به شکل نشستن تون دقت کنین.

دست هاتون کجاس؟ حالت صورت تون چیجوریه؟ تصور کنین اگه کس دیگه ای در نزدیکی شما باشه، با دیدن زبون بدن شما، چه پنداشتی درباره ی شما داره؟

اگه فکر نمی کنین که بدن شما زبون خاص خودشو داره، بهتره تجدید نظر کنین. درصد خیلی از ارتباطات و چگونگی ی برداشت بقیه از شما، متأثر از زبون بدن تونه.

زبون بدن شامل طرز ایستادن یا نشستن و اشارات و حرکات چشم، صورت و دست ها هنگام صحبت کردن می شه. در مقاله ی زیر به برگزیده ای از مهم ترین نکات درباره ی زبون بدن می پردازیم.

سرفصل محتوا

  • ۱. هیچوقت قوز نکنین
    • سه روش پیشنهادی واسه نشون دادن قدرت و احساس کردن اون:
  • ۲. طوری لباس بپوشید که اعتماد به نفس تون بالا بره
  • ۳. عادت های عصبی خود رو ترک کنین
  • ۴. به حالت بدنی تون دقت کنین
  • ۵. از یه زبون بدن گرم و گیرا استفاده کنین

۱. هیچوقت قوز نکنین

اگه قوزکرده وارد اتاق شید، شک نکنین که حتی اگه اعتماد به نفس هم داشته باشین، قوز کردن از اعتماد به نفس ظاهریِ شما می کاهد (اینجا به حرف مادران دلسوزمان می رسیم که همیشه این نکته رو به ما تذکر میدن).

اما نکته ای درباره ی زبون بدن هست که شاید تا حالا نشنیده باشین: براساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، زبون بدن، چه خوب و چه بد، می تونه بر هورمون ها و ذهن ما اثر بزاره.

خبر خوب اینه که می تونید ظرف دو دقیقه، ایرادات زبون بدن تون رو اصلاح کنین.

طبق تحقیقات اِیمی کادی (Amy Cuddy) روان شناس اجتماعی، درباره ی اثر زبون بدن بر نگاه ما نسبت به خودمون، ایستادن با حالت اطمینان و اعتماد به نفس و بزرگ نشون دادنِ فیزیکی خودمون (مثلا با باز کردن شونِه ها، صاف ایستادن و قرار دادن دست ها روی کمر)، دلیل تحریک هورمون های بدن هم می شه.

شرکت کنندگان در این تحقیق، فقط با دو دقیقه تمرینِ بزرگ نشون دادن بدن، ۲۰٪ افزایش سطح تستوسترون و ۲۵٪ کاهش سطح کورتیزول داشتن.

برعکس، با انجام تمرین کوچیک نشون دادن بدن (مثلا با قوز کردن)، نه فقط از دید بقیه یه فرد خجالتی و ترسو به نظر می آیید، بلکه خودتون هم واقعا این احساسات رو نسبت به خودتون پیدا می کنین.

از دید علمی، شرکت کنندگانی که این حالت بدنی ضعیف رو تمرین کردن، ۱۰٪ کاهش تستوسترون و ۱۵٪ افزایش کورتیزول داشتن.

اگه احساس می کنین اعتماد به نفس کافی ندارین، اون قدر حالت بدنی افراد با اعتماد به نفس رو تمرین کنین تا یاد بگیرین!

سه روش پیشنهادی واسه نشون دادن قدرت و احساس کردن اون:

  • مشت گره کرده به نشونه ی پیروزی: خواه آماده ی مصاحبه واسه شغل ایده آل تون هستین یا راهی شرکت تو یه مسابقه ی مهم، واسه آروم کردن اعصاب تون می تونید حرکت قدیمی «مشت گره کرده» رو امتحان کنین.
  • رابطه چشمی مناسب: نگاه کردن به پایین هنگام صحبت با بقیه، القاکننده ی احساس نبود امنیت و اضطراب شماس. بهتره بین صحبت با بقیه، تماس چشمی تون رو حفظ کنین، اما بعضی وقتا به دور و بر نگاه کنین. نگاه کردن به بالا و پایین وقتی که سؤالی از شما پرسیده می شه و شما نیاز به فکر کردن دارین، یه امر طبیعیه. زل زدن رو از یاد ببرین، چون این سبک نگاه کردن تهاجمیه.
  • باز کردن کف دست: حرکات دست هم بسیار مهم هستن. وقتی که نشسته اید، کف دستان تون رو به آسمون و نوک انگشتان تون رو به فردی باشه که با اون در حال صحبت کردن هستین. باز بودن کف دست می تونه نشون دهنده ی این باشه که شما پذیرای رد و بدل کردن ایده ها و اطلاعات هستین، برعکس، کف دست بسته یا رو به پایین، می تونه نشون دهنده این باشه که شما علاقه ای به شنیدن حرف های طرف مقابل ندارین.

۲. طوری لباس بپوشید که اعتماد به نفس تون بالا بره

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد و یافته های اون در مجله ی Experimental Social Psychology به چاپ رسید، امتیاز داوطلبانی که روپوش پزشکان آزمایشگاه رو به تن داشتن، از امتیاز داوطلبانی که روپوش نداشتن، در انجام وظایف حساس و دقیق، بالاتر بود.

نوع پوشش ما بر نوع برداشت ما از خودمون و برداشت بقیه از ما اثر می گذارد. لباس پوشیدن واسه داشتنِ اطمینان و اعتماد به نفس، چیزی بیشتر از پوشیدنِ لباس های مُد روز و شیکه.

این طرز لباس پوشیدن واسه رسیدن به یه حسِ خوب، باوقار به نظر رسیدن و اعتماد به نفس در همه موقعیت هاست.

اگه کمد لباس شما چیزی به اعتماد به نفس تون نمی افزاید، اگه شلخته و نامرتب هستین و اگه متناسب با موقعیت لباس نمی پوشید، پس از این حقیقت غافل هستین که لباس شما بخشی از زبون بدن شماس و پیام خاص خودشو به بقیه منتقل می کنه.

بازخورد غیرکلامیِ بقیه به شکل لباس پوشیدنِ شما، به طور غیرمستقیم بر اعتماد به نفس شما اثر می گذارد.

تلاش کنین سبک خاص و مورد علاقه ی خودتون رو پیدا کنین و اگه کمد لباس شما بدون لباس هاییه که به شما احساس اعتماد به نفس و قدرت بده، حتما مجموعه لباس های خود رو با اضافه کردن این دست لباس ها کامل کنین.

۳. عادت های عصبی خود رو ترک کنین

به گفته ی بیشتر از ۵۰۰ مدیر که از طرف Adecco USA (شرکت مشاوره منابع انسانی) نظرسنجی شدن، یه پنجم از کاندیداهایی که اونا رد کرده ان، دچار تیک های عصبی بودن.

این رفتارها نشون می داد که فرد، بدون اعتماد به نفس و آمادگی واسه مصاحبه س.

تیک های عصبی که در ورجه وورجه کردن، پیچ و تاب دادن به موها، تکون دادن پا یا جویدن ناخن ها کرد پیدا می کنه، نشونه ی واضحی از اضطراب و عصبی بودنه.

این حرکات عصبی مانع توجه بقیه به حرف های شما می شه و نمی گذارد اونا پیام شما رو دریافت کنن.

از لمس صورت، گردن یا موهای خود هنگام صحبت کردن، دوری کنین، چون نشونه هایی از اضطراب هستن و این پیامِ روشن رو به فرد مقابل می رسونن که شما اعتماد به نفس ندارین.

اگه تیک عصبی دارین و در گذشته، بقیه درباره ی این رفتار از شما انتقاد کرده ان، به نوع این بی قراری خود هنگام صحبت با بقیه دقت کنین و چیزایی رو که دلیل تحریک این بی قراری ها می شن، شناسایی کنین.

به محضِ روبرو شدن با یکی از این محرک ها، به این فکر کنین که چه کاری رو می تونید جانشین این رفتار عصبی کنین.

مثلا می تونید دست به سینه شید، از حرکات دست و صورت واسه رسوندن معنی استفاده کنین یا یه مداد یا لیوان رو در دست بگیرین.

اگه پا یا زانویتان رو تکون می بدید، تلاش کنین هر دو پای خود رو صاف روی زمین بذارین، چند نفس عمیق بکشین و فکر تکون دادن عصبی پا رو از سرتون بیرون کنین.

۴. به حالت بدنی تون دقت کنین

حالت بدنی شما وقتی درسته که نشستن یا ایستادن شما، کمترین اندازه فشار رو به عضلات و رباطِ درگیر وارد کنه.

در حالتِ نشسته، کمر شما باید صاف و با پشت صندلی در تماس باشه، پاهاتون صاف روی زمین باشن و زانوهاتون در حالت خم شده زاویه ی ۹۰ درجه بسازن.

در حالت وایس تاده، باید بتونین یه خط فرضیِ صاف رو از لاله ی گوش تا شونِه ، لگن، زانو و وسط قوزک پا بکشین.

حالت بدنیِ درست واسه دوری از کمردرد، گردن درد، دردهای عضلانی و هم تراز نگهداشتن استخون ها و مفاصل، لازمه.

حالت بدنیِ درست، دلیل باز شدن راه های هوایی و تضمینِ تنفس درست می شه و در نتیجه ، تموم اعضا و بافت های بدن به درستی به وظایف خود عمل میکنن.

گذشته از این، حالت بدنی خوب از دید بقیه، مشخص کننده ی اعتماد به نفسه. وقتی صاف می ایستید، شونِه هاتون رو عقب می بدید و سرتون رو بالا می گیرید، فردی با اعتماد به نفس و متین به نظر می رسید.

همین حالا که در حالِ خوندن این مقاله هستین، به حالت بدنی تون دقت کنین.

قوز کرده اید و کمرتون خم شده؟ گردن تون به جلو کشیده شده و شونِه هاتون افتاده؟

اگه این طوره، از همین حالا، مقابل آینه اشکالات نشستن و ایستادن خود رو برطرف کنین و حالت بدنی درست رو تمرین کنین.

می تونید از یه نوار کشی دور کمر واسه تمرینِ نشستن و ایستادنِ درست استفاده کنین.

حتی می تونید از یکی از اعضای خونواده خواهش کنین تا به عنوان ناظر، همیشه حالات بدنی درست رو به شما گوشزد کنه. حتما قبل از ورود به یه جمع یا جلسه، حالت بدنی تون رو اصلاح کنین تا اعتماد به نفس پیدا کنین.

وقتی که با فردی آشنا میشین که اون رو خوب نمی شناسید، دستان خود رو در دو طرف بدن باز بذارین و سینه خود رو کمی بالاتر بگیرین، این کار دلیل می شه تا در نظر ایشون، فردی خونگرم و قابل اعتماد جلوه کنین.

۵. از یه زبون بدن گرم و گیرا استفاده کنین

اگه می خواهید محبوب باشین، با کسی به توافق برسین، دل کسی رو به دست بیارین و کسی رو راضی کنین، باید از یه زبون بدن گرم و گیرا استفاده کنین تا اعتماد به نفس و پیام قدرتمندتان رو به فرد مقابل منتقل کنین.

زبون بدن گرم و گیرا شامل به کار گیری حالت های بدنی باز، لبخند زدن، سر تکون دادن و تقلید عبارات و حرکات فرد مقابل می شه.

وقتی که تونستید با این وسیله به هدف تون برسین، با فرد مقابل محکم دست بدین و «تشکر» کنین.

به موقعیت هایی فکر کنین که ممکنه به راضی کردن فرد مقابل نیاز پیدا کنین. قبل از بروز اینجور موقعیت هایی، تمرین رو شروع کنین.

در صحبت های عادی، عبارات و حرکات قرینه ای رو تمرین کنین تا در مواقع نیاز با اعتماد به نفس اونا رو به کار ببرین.

تلاش کنین صدای خود رو کمی پایین تر از حد عادی اون بیارین، با این کار، به صورت ضمنی قدرت خود رو نشون می دید .

برگرفته از: prevention liveboldandbloom

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *