2.1.             تبلیغات

در دنیای امروز به دلایل مختلف که در راس آن دلایل اقتصادی است، ناگزیر به استفاده از تبلیغات هستیم . درآمد کشورها به میزان زیادی تابع تبلیغات بازرگانی آنهاست . تبلیغات بر افزایش تولید و تقاضای کالاها و خدمات ، در نتیجه ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و رفاه جامعه و کاهش فقر و بیکاری تاثیر دارد ( پاکدهی ، 1381، ص.20)

برخی از آمارها بیان می دارد که سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه تبلیغات بازرگانی می شود . مبالغی که کشورهای مختلف برای تبلیغات بازرگانی هزینه می نمایند با پیشرفت اقتصادی آنها ارتباط مستقیمی دارد. آمریکا با 50%  بیشترین سهم را در هزینه های تبلیغاتی سالانه به خود اختصاص داده در کشورهای در حال توسعه 20% از سهم هزینه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند.

2.3.1 تبليغات اينترنتي

تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.

2.3.2 تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در 27 اکتبر سال 1994 و در سایت هات وایر نمایش داده شد. در جدول 2-1 به برخی از اتفاقات مهم صنعت تبلیغات اینترنتی اشاره شده است.

جدول2-1 تاریخچه تبلیغات

تاریخوقایع مهم
نوامبر 1993کانال سی . ان . ان ( CNN ) تبلیغات اینترنتی را معرفی کرد .
اکتبر 1994“هات وایر” اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به ای . تی . اند تی(AT&T) و اسپرینت (Sprint) را در سایت خود قرار داد.
مارس 1995راگو  (Rugo)که اولین بسته نرم افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد .
جولای 1995موسسه تحقیقاتی فارستر(Farrester)  گزارش کرد که هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است .
اکتبر 1995شرکت پوپی تیسون Poppi Tyson واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شرکت دابل کلیک تبدیل نمود .
ژانویه 1996مایکروسافت 200 هزار دلار به عنوان اسپانسر سایت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد .
می 1996آی وی لیچ(ivillage) 800 هزار دلار از تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کرد .
اکتبر 1996شرکت کاسی (CASIE) اولین راهنمای تبلیغات تحت وب را معرفی کرد .
ژانویه 1997شرکت هیولت پاکارد( (Hewlett Packardاولین بنر تعاملی را معرفی کرد .
اوت 1997موسسه ارتباطی ژوپیتر(Jupiter) پیش بینی نمود که تبلیغات اینترنتی به 7/7 بیلیون دلار در سال 2002 خواهد رسید

2.3.3 مزيتهاي تبليغات اينترنتي

1.ايجاد ارتباط دوطرفه

  1. توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان
  2. دسترسي جهاني و شبانه روزي
  3. قابليت اندازه گيري و ردگيري بالا
  4. طراحي پيام آگهي
  5. ارسال، نگهداري و به روز رساني آسان
  6. قابليت فروش
  7. ايجاد يك پيوند مستقيم به ليست محصولات

جدول شماره 2-2 ضمن مقایسه تبلیغات با تبلیغات سنتی مزیت های تبلیغ در اینترنت مشخص شده است:

جدول ‏2‑2 : مقایسه تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی

 تبلیغات اینترنتیتلویزیونرادیوروزنامه
سبک ارتباطیارتباط دو طرفه و تعاملیارتباط یکطرفهارتباط یکطرفهارتباط یکطرفه
دسترسیدسترسی 24 ساعتهبرنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار کوتاهبرنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدودبرنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدود
بازار قابل دسترسیمخاطبان جهانیمخاطبان منطقه ایمخاطبان منطقه ایمخاطبان محلی
فرآیند مدیریتفرآیندهای مدیریت سیستماتیک برای تبلیغ دهندگان ، ناشران و شرکتهای تبلیغاتیمدیریت نیمه اتوماتیک یا دستیمدیریت نیمه اتوماتیک یا دستیمدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
پیوند مستقیم به فهرست محصولاتداردنداردنداردندارد
توانایی مبادله مستقیم محصولداردنداردنداردندارد
هدف گیری تبلیغاتهدفگیری ایستا و پویای مشتری مبتنی بر رضایت ، اطلاعات شخصی و دسترسی پویا و مبادله اطلاعاتفاقد هدفگیری سیستماتیکفاقد هدفگیری سیستماتیکفاقد هدفگیری سیستماتیک
ردگیری تبلیغاتردگیری اتوماتیکردگیری بسیار محدودردگیری بسیار محدودفاقد ردگیری
ارزیابی عملکردارزیابی و سنجش اتوماتیکفاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیمفاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیمفاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
هزینهکمبسیار بالابالامتوسط

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن