تگ کانونیکال (Canonical tag) روشی واسه اعلام به موتورهای جستجوست مبنی بر اینکه یه یو آر ال، کپی از یه صفحه اصلی دیگه س. با به کار گیری تگ Canonical میشه از بروز مشکلاتی مانند محتوای تکراری که در بین تعدادی یو آر ال پیش میاد، دوری کرد. به صورت عملی تر، یه تگ Canonical، مشخص کننده نسخه ای از یو آر الیه که ما می خوایم در موتورهای جستجو نشون داده شه.

مشکلات

تگ canonical چیه
به چه دلیل به کار گیری تگ Canonical مهمه؟
همونطور که در مطلب محتوای تکراری گفتیم، وقتی موتورهای جستجو تعداد زیادی یو آر ال با محتوای برابر رو میبینن، نتیجه خوبی در سئو سایت نمی گیریم. اول از همه وقتی رباتای جستجو در بین مطالب تکراری بسیار پایش می کنن، شاید حتی تعدادی از مطالب اختصاصی شما رو هم از دست میدن. دوم اینکه حجم خیلی از محتوای تکراری موجب کاهش رتبه سایت می شه. در آخر هم اگه موتورهای جستجو بخوان یو آر الی از بین صفحات تکراری رو در یافته های جستجو نشون بدن، شاید نسخه اشتباه رو بر انتخاب می کنن. کلا canonicalization یا همون به کار گیری تگ Canonical موجب مدیریت درست محتوای تکراری در سایت می شه.

مشکلات یو آر الا
شاید شما تصور کنین که به چه دلیل کسی بخواد یه صفحه تکراری بسازه و با خط زدن این فرضیه اهمیتی به به کار گیری تگ Canonical ندین. مشکل از اینجا ناشی می شه که ما آدما صفحات رو به عنوان یه معنی تو ذهن خود ذخیره می کنیم، اما موتورهای جستجو هر یو آر ال رو برابر یه صفحه جدید می دونن.

مثلا، رباتای جستجو شاید از راه آدرسای نمونه زیر به سایت شما دسترسی پیدا می کنن:

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

از دید آدما تموم این آدرسا یه صفحه برابر هستن، اما از دید موتورهای جستجو هر کدوم از این آدرسا یه صفحه جدا از هم حساب می گردن. فقط در همین مثال و واسه صفحه اول یه سایت، میشه پنج نشانی جور واجور گفت. در دنیای واقعی این تنها نمونه کوچیکی از این تغییرات در یو آر الا هستش.

سیستمای مدیریت محتوای مدرن و خیلی از وبسایتای بر اساس کدهای دینامیک، این مشکل رو شدید شدن هم می کنن. خیلی از سایتا، تگا زیادی رو به صورت خودکار به یو آر الا اضافه می کنن و در نتیجه آدرسهای زیادی واسه یه محتوا ایجاد می شه. پارامترهای جستجو، دسته بندیا و واحدای پولی هم از دیگر عوامل تغییر یو آر الا هستن. با این توصیف، میفهمید که مشکل محتوای تکراری چقدر در وبسایتا جدیست.

راهکارهای به کار گیری تگ Canonical
مشکل محتوای تکراری می تونه بسیار پیچیده باشه، اما موارد مهمی هست که در به کار گیری تگ Canonical باید در نظر بگیرین:

۱٫ تگای Canonical می تونن به سمت خودشون برگشت داده شن
مشکلی در به کار گیری تگ Canonical در برگشت به نشانی جاری وجود نداره. یعنی اگه یه صفحه اصلی و دو صفحه تکراری داشته باشیم علاوه بر برگشت تگ Canonical در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی، میشه صفحه اصلی رو هم به خودش برگشت داد.

مشکلی

تگ canonical برگشت داده به خودش
۲٫ تگ Canonical رو حتما در صفحه اصلی بذارین
با در نظر گرفتن اینکه مشکل صفحات تکراری واسه صفحه اصلی سایت بسیار شایعه و کاربران با شکلای متنوعی به صفحه اصلی شما لینک میدن، پیشنهاد می شه که حتما تگ Canonical رو در صفحه اصلی بذارین تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نگردید.

۳٫ تگای Canonical رو به صورت دستی بررسی کنین

موتورهای جستجو تگای Canonical که به شکل نا متعارفی استفاده شدن رو در نظر نمی گیرن. یعنی از برگشت صفحه A به صفحه B و بعد برگشت صفحه B به صفحه A با به کار گیری تگ Canonical دوری کنین. همین طور مواردی مانند برگشت صفحه A به B و بعد ریدایرکت ۳۰۱ صفحه B به A هم کار صحیحی نیس. هم اینکه استفده از تگ Canonical به صورت زنجیره های طولانی (A-–>B, B-–>C, C–->D) هم درست نیست. سیگنال درست به موتورهای جستجو بدید، وگرنه موتورهای جستجو تصمیمات نا باحالی واسه وبسیاتتان می گیرن.

۵٫ در به کار گیری تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه احتیاط کنین
وقتی صحبت از canonicalization می شه، غالب آدما به صفحات به طور کامل برابر فکر می کنن. استفاد از تگ Canonical در صفحات تقریبا مشابه شدنیه، اما بایست با احتیاط انجام بشه. کلا نظرات زیادی در این باره هست اما استفاده در صفحات خیلی مشابه مشکلی نداره. مثلا در صفحات مربوط به یه محصول که یو آر الا فقط به خاطر فاکتورهایی مانند مکان کاربر یا رنگ محصول متفاوت هستن، به کار گیری تگ Canonical موردی نداره. اگر فرق در محتوای دو صفحه زیاد باشه، ممکنه این تگ به وسیله موتورهای جستجو ندیده گرفته شه.

۶٫ استاده از تگ Canonical در بین چند دامنه
اگه شما صاحب چندین وبسیات هستین، می تونین از تگ Canonical بین دامینا استفاده کنین. فرض می کنیم که شما محتوایی رو واسه یکی از سایتا منتشر کرده و اون رو در دیگه وبسایتا هم با تگ Canonical پست می کنین. به کار گیری تگ Canonical در بقیه وبسیاتا باعث انتقال اعتبار اون مطلب به همون صفحه اول می شه. دقت کنین که این نوع به کار گیری تگ Canonical موجب جلوگیری از گرفتن رتبه واسه این صفحه در موتورهای جستجو می شه. پس اگه این مورد با قوانین کاری شما مشکلی نداره ازش استفاده کنین.

۷٫ مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت ۳۰۱
یکی از سوالات عادی در به کار گیری تک Canonical اینست که این تگ مثل ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه رو به صورت کامل منتقل می کنه یانه؟ در خیلی از موارد اینطور انگار اعتبار صفحه در تگ Canonical منتقل می شه اما جواب بله به این سوال همیشه با کمی شک و شبه س همراه س. در نظر داشته باشین که این دو فوت وفن دو نتیجه متفاوت رو واسه کاربران و موتورهای جستجو به همراه دارن.

اگه صفحه A رو یه صفحه B ریدایرکت ۳۰۱ کنین، کاربران به صورت خودکار به صفحه B منتقل می شن و صفحه A رو نمی بینن. اگر اگه صفحه A رو با به کار گیری تگ Canonical به صفحه B برگشت بدید، موتورهای جستجو می دونن که صفحه B، صفحه اصلیست، اما کاربران بازم می تونن صفحه A و B رو ببینن. واسه اراده کردن در انتخاب یکی از این دو راه حل، شرایط کار و محدودیتا رو در نظر بگیرین.

اراده کردن