آرتریت در کلمه به معنی التهاب مفصلیه اما این واژه معنی گسترده تری رو در مورد امراض مفصلی و التهابی شامل میشه.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بخش بهداشت عمومی آرتریت به عنوان اصطلاح کوتاه شده ای واسه آرتروز و دیگه مریضیای روماتیسمی به کار میره. آرتریت عنوانی واسه بیشتر از ۱۰۰ نوع مریضی روماتیسمیه که روی کارکرد مفاصل تاثیر می ذارن.

مریضی آرتریت، شدت و علائم اون بسته به نوع اون فرق داره. معمولا مریضیای روماتیسمی با مشخصه های درد و سفتی تو یک یا چند مفصل شناخته می شه. هم اینکه علائم اون می تونه کم کم یا یهو زیاد شه. بعضی از مریضیای روماتیسمی هم می تونن سیستم ایمنی و اعضای جور واجور داخلی بدن رو درگیر کنن.

یکی از شایع ترین شکلای جور واجور مریضیای مفصلی – استخوانی، آرتروز اسمشه که اصطلاح دیگری واسه آسیب اوستئوآرتریته. این آسیب هرچند زیرمجموعه آرتریته اما منشاء اون متفاوت بوده و یه مریضی غیرالتهابیه که بر اثر اون، غضروف مفاصل تخریب می شه.

این مریضی تحلیل برنده در نتیجه صدمه، افزایش سن و کشیدگی یا پارگی دراز مدت غضروف در مفاصل بروز می کنه و دلیل ایجاد درد و سفتی مفاصل می شه. در واقع جراحت یا فرسودگی عامل آرتروز و التهاب در بروز اون نقشی نداره.

روشای جور واجور و بسیاری هست که فرد می تونه با کمک اونا خود رو در مقابل آرتریت حفظ و بدن رو مقاوم سازه. خیلی از تغییرات فیزیولوژیکی که منتهی به التهاب مفاصل می شن در علم پزشکی به روشنی شناخته نشده. پس پیشگیری اقدامیه که با در نظر گرفتن فاکتورهای خطرزا و موثر بر سلامت مفاصل انجام می شه.

واسه پیشگیری از آرتریت توجه به نکات زیر لازمه:

فشارهای همیشگی روی ماهیچه ها و مفاصل رو کم کنین

باید نسبت به دردها و فشارهای طولانی به وجود اومده از طریق فعالیت یا عکس العملای مربوط به فعالیتای روزانه آگاه بود و نباید نسبت به بروز علائم اون غفلت به خرج داد و منتظر موند تا شدت اون بیشتر شه. به طور مثال اگه تصور می کنین نوع شغلتون دلیل بروز این دردهاست باید شرایط کارتون رو کاهش کنین یا به دنبال شغلی جانشین باشین.

 مفاصل تون رو ورزش بدین

الگوی زندگی بی جنب و جوش، ماهیچه ها رو ضعیف می کنه و احتمال ابتلای فرد به آرتریت رو زیاد می کنه. انجام مرتب حرکات ورزشی واسه افراد ضرورت داره و باعث می شه مفاصل منعطف تر و قوی تر شن.

مفاصل خود رو به درستی تغذیه کنین

افراد چاق و گرفتار هم اینکه وزن بیشتر در برابر دچار شدن به التهاب مفاصل هستن. با کم شدن وزن میشه این خطر رو کم کرد. بهبود نوع رژیم غذایی بیشتر دردسرسازه هرچند کم شدن اندازه مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده موجب می شه سلامت مفاصل بهتر حفظ شه.

کمبود ریزمغذیا در مفاصل خود رو جبران کنین

مصرف مواد خوراکی ناجور، مواد شیمیایی زیست محیطی، استرس در حال افزایش، مصرف الکل، قرصای ضدبارداری و بعضی شکلای جور واجور داروها، مشکلای غذایی گسترده در جامعه مدرن رو شدید شدن می کنه. تحقیقات نشون میده مصرف بعضی مواد مغذی خاص واسه سلامت مفاصل ضرورت دارن.

این مواد می تونن مفاصل رو حفظ کنن و بروز علائم آرتریت رو به تاخیر اندازند یا اندازه اونو کم کنن. بعضی از این مکملا شامل ویتامین C ، D ، گلوکوزامین و کندراتین سولفات و چربیای به درد بخور می شن.

مفاصل رو از آب محروم نکنین

آب ۷۰ درصد بافت غضروفی مفاصل رو تشکیل میده و در جذب مواد مغذی واسه سلامت مفاصل نقش مهمی داره. از دست رفتن آب بدن می تونه عامل نامعلوم و نهفته ای در تحلیل بدن و بروز درد باشه.

انجام یوگا واسه داشتن مفاصل منعطف موثره

حرکات پیشنهاد شده در یوگا حجم ماهیچه ها رو زیاد می کنه و حرکت مفاصل و انعطاف پذیری اونا رو تقویت می کنه.

چه آدمایی در برابر دچار شدن به آرتریت هستن؟

فاکتورهای خاصی با خطر در حال افزایش آرتریت در رابطه هستن. بعضی از این فاکتورهای خطرزا کاهش پذیر هستن در حالی که بعضی از اونا ثابتند.

فاکتورهای خطرزای ثابت

  1. سن: خطر دچار شدن به شکلای جور واجور آرتریت با افزایش سن بالا میره.
  2. جنسیت: بیشتر شکلای جور واجور آرتریت در زنان عادی تره و۶۰ درصد مبتلایان به این مریضی از بین زنان هستن.
  3. ژنتیک: بعضی از ژنای خاص با خطر در حال افزایش شکلای جور واجور خاصی از آرتریتا ربط داره.

فاکتورهای خطرزای کاهش پذیر

  1. اضافه وزن و چاقی: وزن بالا به شروع و پیشرفت التهاب مفصل زانو کمک می کنه.
  2. مصدومیت مفاصل: آسیب دیدن مفصل به پیشرفت مریضی التهاب مفاصل کمک می کنه.
  3. عفونت: خیلی از عوامل میکروبی موجب آلودگی مفاصل شده و موجب پیشرفت شکلای جور واجور خاصی از آرتریت می شه.
  4. نوع شغل: در بعضی شکلای جور واجور مشاغل، فرد باید به طور مرتب زانوهای خود رو در وضعیت خم حفظ کنه که موجب بروز التهاب مفصل در زانو می شه.

چیجوری درد لگن رو درمان کنیم؟

چیجوری با آرتروز زانو مقابله کنیم؟

ایسنا مفصل چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *