دکتر آز معاون رئیس و استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و رئیس موسسه قلب و عروق نیویورکه و به خاطر برنامه معروف تلویزیونی اش درباره سلامتی مشهوره ، برنامه دکتر آز، سه بار پشت سر هم برنده جایزه امی شده .

به گزارش آلامتو به نقل از سایت آی بانو؛ وقتی که من مدرسه میرفتم ، یکی از بهترین چیزایی که درباره بهار دوست داشتم تعطیلات اون بود. بعد از ماه ها درس خوندن در پشت درهای بسته ، هیچی رو بیشتر از بیرون رفتن و لمس اشعه های خورشید و بیرون روندن تنشای درون خود ، دوست نداشتم .

اما بعد از تموم شدن تحصیلات در رشته جراحی ، سرخاراندن برام سخت تر و سخت تر شده بود . واسه همینه که همه ساله در فصل بهار به خاطرم می مونه که واسه خودم وقت بیشتری بذارم، حتی اگه نتونم جایی بروم و یا وقت اونو نداشته باشم. به خاطر سلامتی روان شما ، از شما خواهش می کنم که در بهار امسال به خود استرااحت بدین.

افراد در روبرو شدن با استرس خیلی بد برخورد می کنن . مثلا در نظر سنجی که در سال ۲۰۱۳ از انجمن روانشناسان آمریکا انجام شده، ۶۱% افراد بالغ می گن که کنترل و طرز برخورد با استرس خیلی مهمه اما تنها ۳۶% اونا بدرستی می دونن که با استرسا چیجوری مواجه شن.

این یه علامت اخطار دهنده س از اونجایی که استرس فوق العاده رایجه و روی کارکرد شغلی افراد ، روابط اجتماعی و جسم هم تاثیر عمیقی میذاره.

بیشتر از دو سوم افراد در آمریکا طبق گزارشات ، دارای علائم فیزیکی و احساسی استرس هستن؛ مثلا احساساتی چون عصبانیت و خشم ،تحریک پذیری ، نداشتن انگیزه و انرژی ، افسردگی و ناراحتی معده. اما با وجود همه این دلایل ، بیشتر آمریکاییا فکر نمی کنن که استرس واقعا روی سلامت ذهن و جسم اونا تاثیر چندانی بزاره.

کاهش استرس دکتر اوز

به مرخصی برید

حتی اگه همیشه نتونین نشونه های هیجانات خود رو سرکوب کنین ، می تونین به خودتون زمان بدین تا نگرانیا رو از خود دور کنین. کار یکی از مهمترین نگرانیای آدماس که تقریبا ۷۰% گزارشات نشون میده که کار فشار اصلی شمرده می شه.

اگه شانس این رو داشته باشین که چند روزی کار رو تعطیل کرده و به مرخصی برید ، در واقع زمان خوبی بدست آورده اید. بطور متوسط بسیاری بهتر می دونن که از همه روزای مرخصی خود استفاده نکنن. و اگه آروم کردن خود به شما انگیزه کافی نده ، باید بدونین که به کار گیری مرخصی خطرات به وجود اومده بوسیله حملات قلبی رو کم می کنه و کیفیت خواب رو بهتر کنه.

پس ، حتی اگه نمی تونین به مسافرت برید ، اجازه ندین که روزای مرخصیتان بلا استفاده بمونه.

خود رو درمان کنین

اگه سفر کردن یا مرخصی رفتن رو در برنامه خود ندارین ، اوقاتی از روز رو به خود اختصاص بدید یا در وقت ناهار اینکار رو انجام بدین و یا اوقاتی که بیکارید و تنشی متوجه شما نیس. می تونین با خوردن غذای دلخواه در کنار دوستان یا به تنهایی این لحظات رو بوجود بیارید و در این لحظات به مسائلی که به شما فشار وارد می کنن فکر نکنین.

کارایی که باعث می شن شما فعالیت جسمی داشته باشین ، بسیار موثر هستن. یوگا یا مدیتیشن هم جزو فعالیتهای دافع استرس هستن ، هم اینکه به کاهش فشار خون کمک می کنن.

نفس بکشین

حتی اگه چند دقیقه وقت داشته باشین ، به خود یه دقیقه وقت استراحت بدین. نفس عمیق روشی ثابت شده که می تونه استرسا رو از شما دور کنه و شما می تونین این کار رو هر جایی انجام بدین. یه محلی پیدا کرده و هوا رو از بینی داخل بدین و قبل از خارج کردن از راه دهن ، هوا رو به آرومی وارد شکم ( نه قفسه سینه) کنین .

با هر دم اندازه شکم باید به اندازه یه اینچ بالا بیاد. تلاش کنین این کار رو دست کم به مدت ۵ دقیقه انجام بدین یا هرچقد که به اون نیاز داشتین. اگه بتونین این کار رو بیرون و در هوای تمیز بهاری انجام بدین بهتره و حال و هوای شما رو بهتر می کنه.

از بقیه کمک بخواین

بعضی وقتها ممکنه شما واسه کنترل استرس خود نیاز به کمک داشته باشین. اگه حس کردین که در کنترل استرس دچار مشکل هستین و یا دیدید که اثرات منفی اون روی کارکرد و تواناییاتون مشخصه می تونین از یه متخصص بیماریهای ذهنی کمک بگیرین .

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

چیجوری در شرایط سخت آرامش خود رو حفظ کنیم؟

آی بانو استرس درمان استرس دکتر اوز مقاله در مورد استرس کاهش استرس