ورزش و افسردگی

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ اگه دپرس هستین، شاید پزشکتون نسخه هایی براتون تجویز کرده، که معمولا هم درمان های دارویی و روانی هستش. شاید درمان های دارویی علائم افسردگی رو موقتا بهتر کنن، اما هیچ راه درمانی دارویی دائمی واسه افسردگی وجود نداره. هم اینکه درمان های دارویی همیشه میزبان مشکلات جانبی نامطبوعی هم هستن.

با اینکه هیچ جایگزینی واسه درمان های پزشکی رایج وجود نداره، اما ورزش می تونه همون فواید درمان های روانی و دارویی رو واسه شما جفت و جور کنه!

درباره ی افسردگی

به باور مؤسسه ملی بهداشت روان آمریکا، حدود ۱۵ میلیون آمریکایی بزرگ سال، از مریضی های افسردگی رنج می برند. زیادی مثل افسردگی پس از زایمون، مشکلات خلقی فصلی، مشکلات افسردگی ماژور، دپرس خویی و چیزای دیگه ای به جز اینا هست.

در حالیکه هر کدوم از این مریضی ها علائم متفاوتی دارن، اما بعضی از علائم مثل احساس غم و اندوه، پوچی، نبود علاقه به فعالیت هایی که قبلا لذت می بردین، کاهش اشتها و خواب، و زودرنجی، بین اونا مشترکه.

درمان ها

افسردگی ممکنه به دلیلای زیادی اتفاق بیفته. یه تئوری اینه که افسردگی بدلیل نبود تعادل در مواد شیمیایی خلق و خو در مغز شما رخ می دهد. بر این پایه، درمان های پزشکی متعارفی مثل داروهای ضد افسردگی که واسه تنظیم انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین، نوراپی نفرین و یا دوپامین در مغز شما بکار می روند، انجام می گیره.

اما عوامل دیگه افسردگی، می تونه ترومای دوران کودکی، عوامل اجتماعی، مشکلات روانی و زیست محیطی و یا ژنتیکی باشه. در خیلی از این موارد، پیشنهاد می شه تا با روان درمانی، مشکلات اساسی و یا حل نشده ی فرد که مسبب افسردگی اونه، کشف شه.

روش های درمانی دیگری که می تونه در این راه به درد بخور باشه، بازخورد زیستی، گیاهان دارویی، طب سوزنی، ماساژ درمانی، تای چی و یوگا هستش. و اما به نظر دانشگاه مریلند، اونطور که تحقیقات نشون داده ان، ورزش می تونه علائم و نشونه های افسردگی در افراد گرفتار به افسردگی های ناچیز تا متوسط رو کم کنه.

ورزش چیجوری کمک می کنه

فعالیت بدنی منظم، به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کنه، یعنی همون کاری که داروهای ضد افسردگی با شما انجام میدن. هم اینکه بعضی از ورزش ها، مواد شیمیایی که می تونن افسردگی رو بدتر کنن رو هم در بدن کاهش میدن. ورزش می تونه اعتماد بنفس شما رو زیاد کنه، اخلاقتان رو خوب کنه، و خواب آرومی به شما هدیه دهد. هم اینکه بعضی از ورزش ها شما رو به تعامل با بقیه، بازی های گروهی و یا رفتن به باشگاه وا می داره. و همین اتفاق می تونه تنهایی اجتماعی که در بین خیلی از دپرس ها مشترکه رو هم بهتر کنه.

شکل های جور واجور ورزش ها

نوع ورزشی که انجام می بدید، به اندازه ی تناوب و طول ورزشتان مهم نیس. با انجام دست کم نیم ساعت ورزش در روز، و سه تا پنج روز در هفته، می تونید به اندازه ی زیادی افسردگی تون رو کم کنین. اما فعالیت به مقدار کمتر هم کمکتون می کنه، مخصوصا اگه ورزش شدیدی مثل دویدن یا دوچرخه سواری انجام بدین.

چیزی که هنگام انتخاب یه برنامه ی تمرینی اهمیت داره، اینه که از اون فعالیت لذت ببرین، چون که به احتمال بیشتری به اون برنامه می چسبید.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت