افسردگی بیکاری

واسه خیلی از ما این واقعیت پیش آمده که زمان زیادی رو به دنبال کار می گشتیم و در این مدت دچار افسردگی هم شده ایم. خیلی ها ممکنه بر اثر بی کاری، غمگین و مضطرب شن و احساس بی حوصلی و بی فایده بودن کنن.

افزایش بی کاری اندازه افسردگی در جامعه رو افزایش می دهد، چون یی از عواملی که باعث افزایش سطح عزت نفس و موفقیت در زندگی می شه، کار کردنه.

درواقع با واگذار شدن یه مسئولیت شغلی و کسب درآمد، اندازه آگاهی فردی و کسب استقلال از دور و بری ها، فرد احساس آرامش بیشتری می کنه. افراد زیادی در مدت بی کاری خود احساس های ناخوشایندی رو تجربه می کنن.

افسردگی به وجود اومده بوسیله بیکاری، نامیه که کارشناسان واسه توصیف حال اینجور آدمایی به کار می برند.

بی کاری چه ربطی به افسردگی داره؟

آدمایی که پس از یه مدت کار کردن، به دلایل جور واجور بی کار می شن، علاوه بر مشکلاتی که واسه پیدا کردن شغل تازه پیدا می کنن، با افسردگی به وجود اومده بوسیله احساس بیکاری هم مواجه می شن. این افراد فکر می کنن حالا که نمی تونن درآمدی داشته باشن و از نظر اقتصادی با مشکل مواجه هستن، پس فرد مفیدی نیستن و همیشه خودشون رو سرزنش می کنن و احساس ناراحتی و ناامیدی می کنن.

این وسط زنان خونه دار شدیدا در برابر دچار شدن به افسردگی به وجود اومده بوسیله بی کاری قرار دارن. اونا به دلایل خیلی از جمله احساس تنهایی، ناامنی اقتصادی و نداشتن برنامه ریزی واسه گذروندن اوقات خود، مستعد افسردگی هستن.

علامت های افسردگی بی کاری

اولین علامتی که بعد از بی کاری یه فرد رخ می دهد، افسردگیه. فرد دیگه نسبت به آینده احساس خوبی نداره و حس نبود امنیت داره. به خصوص اگه این فرد بی کار، همسر و فرزندانی هم داشته باشه. این دلیل ایجاد دلخوری، خودخوری، احساس ناراحتی و اندوه در بعضی افراد دلیل ایجاد عصبانیت و خشونت نسبت به اعضای خونواده می شه.

مشکلاتی که این افراد تجربه می کنن رو می توان در چهار دسته علائم جسمی، روانی، هیجانی و رفتاری تقسیم بندی کرد.

علائم جسمی: این علائم معمولا عبارت ان از بی خوابی و بی اشتهایی؛ چون فرد در حال فکر کردن همیشه به مسائل ناراحت کننده در مورد بی کاری اشه و در نتیجه نمی تونه بخوابه و همین امر سیستم خواب و بیداری اون رو بر هم می زند و در آخر دچار بی اشتهایی شدید می شه.

تپش قلب و نگرانی و مشکل تنفسی، بیقراری و درد قفسه سینه، علائم دیگری هستن که فرد از خود نشون می دهد.

علائم روانی: احساس گناه و غم فراوون، احساس بی ارزشی و افکار نگران کننده همیشگی نسبت به آینده در بیشتر این آدما به وجود میاد.

علائم هیجانی: اضطراب علامت هیجانی مهمی در این دسته از افراده. این اضطراب به وجود اومده بوسیله احساس امنیت نداشتن نسبت به آینده س.

علائم رفتاری: تنهایی اجتماعی، خشونت و عصبانیت های شدید در بیشتر این افراد دیده می شه.

حالا که دونستید بی کاری افسردگی می آورد، اگه بی کارید و دپرس این نکات رو رعایت کنین:

  1. به خود و توانمندی هاتون ایمان داشته باشین

اگه جامعه توان به کار گیری نیروی کار شما رو نداره، نشونه ضعف و ناتوانی شما نیس. یادتون نره بعضی وقتا تغییرات شغلی یه فرصت به حساب می آیند و در فاصله بین از دست دادن شغل قبلی و پیدا کردن یه شغل جدید، می تونید به یادگیری مهارت های تازه بپردازید.

  1. شغل افسانه ای رو کنار بذارین

بیشتر افراد تصور رویاگونه ای از آینده شغلی خود دارن، اما نمی توان از اول به شغل دلخواه رسید. تا حد امکان انتظارات خود رو کاهش کنین و بدونین واسه رسیدن به هدف، باید از پله اول شروع کرد و با تلاش و به مرور پیشرفت کرد.

  1. با دوستای خود در رابطه باشین

از بقیه بخواین که در پیدا کردن شغل به شما کمک کنن. واسه کمک با دوستای خود تماس بگیرین. ایجاد شبکه ارتباطی با بقیه می تونه از دید عاطفی واسه شما به درد بخور باشه.

  1. مسئله بی کاری رو به حالت عادی در بیارین

شما تنها فرد بی کار در این دنیا نیستین. اگه قبول کنین که بی کاری مسئله ای موقتیه و با تلاش و تکیه بر توانایی هاتون می تونید این دوره سخت رو بگذرونین، مسئله به حالت عادی بر می شه.

  1. برنامه ریزی داشته باشین

اگه شما کار قبلی خود رو از دست دادین، به این معنی نیس که دیگه نتونین به دنبال شغل دیگری باشه. برنامه ریزی کنین که در روزای آینده باید به چه مکانایی واسه پیدا کردن شغل سر بزنین و با چه کسائی قرار ملاقات بذارین. هر اقدامی هر چند کوچیک در این مورد باعث می شه نسبت به ادامه راه انگیزه پیدا کنین.

  1. خود رو شکست خورده ندونین

این که هر روز و دائم از خودتون انتقاد کنین، به بدتر شدن وضعیت دامن می زند با این فکر که خود رو شکست خورده می دونین، رقابت کنین و به توانمندی های خود برگردین.

  1. دائم به گذشته فکر نکنین

این وضع که همیشه فکر کنین که به چه دلیل این اتفاق واسه من افتاد هیچ دردی رو دوا نمی کنه. اگه این افکار به ذهن شما میاد به خودتون بگید، با این افکار به جایی می رسم؟ یا مشکلی ازم حل می شه؟

اگه در خونواده تون بی کار دارین…

تلاش کنین احساس رنجی که فرد بی کار تحمل می کنه رو قبول کنین و راه حلی واسه مقابله با اون پیدا کنین. شاید مهم ترین کاری که شما می تونید واسه این افراد انجام بدین، اون هستش که اونا رو از تنهایی اجتماعی دربیارین و دست از سرزنش کردن وردارین.

  1. درباره اتفاق پیش اومده صحبت کنین

خیلی از افراد بی کار احساس شرم می کنن و فکر می کنن بقیه اونا رو رانده کرده ان و به اونا توجهی ندارن. مهمه که یه دوست یا یکی از اعضای خونواده، فضایی رو واسه صحبت کردن با این فرد در نظر بگیره و با اون همدلی کنه.

  1. به جمع خانوادگی دعوتش کنین

خیلی افراد چون احساس شرم و ناراحتی از مسئله بی کاری خود می کنن، فکر می کنن باید خود رو از دید بقیه مخفی کنن و خود رو منزوی کنن. خیلی مهمه که اعضای خونواده مانند قبلی این افراد رو در جمع خونواده قبول کنن و مانند قبلی با اونا رفتار کنن.

  1. سرزنش نکنین

این که شما فرد بی کار خونواده رو سرزنش کنین و خطاهای گذشته اون رو به یادش بیارین، راه حل درستی نیس. برچسب زدن هم یکی دیگه از کارهاییه که افراد خونواده در این مواقع انجام میدن. حتی اگه حق با شماس، سرزنش کردن و برچسب زدن قدمی از پیش نمی برد.

  1. اون رو تشویق کنین

تبدیل سرزنش و برچسب گذاری به تشویق فردی بی کار واسه هر قدمی که به دنبال شغل می شه، فرصت مناسبیه تا این فرد بدونه که شما همیشه همراه اون هستین و اون رو تنها نمی گذارید.

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی سپیده دانایی