دلیل فکر زیاد

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ تابه حال زیاد شنیده ایم که میگن: «بیشتر مواردی که نگرانشان هستین، هیچوقت اتفاق نمی افتند. پس به چه دلیل ذهنتون رو بیش ازحد درگیر مسائل می کنین؟» این جمله راسته؛ اما کنار گذاشتن عادت هم کار ساده ای نیس.

مشکل اینجا هستش که وقتی در مورد حولوحوش جور واجور زندگی حرفه ای مون بیش ازحد فکر می کنیم، ذهنمون رو روی «بدترین احتمالات ممکن» متمرکز می کنیم و متأسفانه دلسرد و ناامید میشیم.

تفکر بیش ازحد، به نگرانی بدون این دست اون دست کردن و کامل گرایی دائمی منجر می شه که سخت ترین عواقب اون، فلج ذهنیه. بررسی دائمی اتفاقات و احتمالات، موجب می شه به جای اینکه دست به عمل بزنیم، روی مشکلات متمرکز بمونیم.

درنتیجه همیشه به دنبال کشف ایرادها و عیوب برنامه هامون هستیم. دکتر سوزان نولن هوکسما (روانشناس و نویسنده) میگه زنان بیشتر از مردان به دام «زیاد فکر کردن» گرفتار می شن و از نتیجه های اون آسیب می بینن.

طبق آمار، ۵۷ درصد زنان و ۴۳ درصد مردان بیش ازحد خود رو درگیر تفکرات تحلیلی می کنن.

شش نکته مهم به شما کمک می کنه بجای متمرکز شدن بر مشکلات و زیاد فکر کردن، در راه پیشرفت قدم وردارین:

زیاد فکر کردن

خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

سایت روانشناسی Psychology Today می نویسه: «ما ارزش شخصی و اجتماعی خودمون رو در مقایسه با بقیه سبک و سنگین میکنیم و تعریف می کنیم.» در عصر لذتا و رضایتای زودگذر و دنیایی که کمال و بی عیبی رو به ارزش پیشرفت بهتر می دونه، مقایسه به تفکر بیش ازحد منجر می شه.

اگه لیاقتا و توانایی هاتون رو با بقیه مقایسه کنین، ترس و ناامیدی خود رو افزایش می دین.

روی بهترین ویژگیا و تواناییایی که دارین متمرکز شید و از این روایت دروغین دنیایی که معنی کمال رو واسه مردم تعیین می کنه، رد شید.

با آدمایی در تماس باشین که به شما ایمان دارن

خیلی از روانشناسان خیلی راحت پیشنهاد می کنن: «به خودت ایمان داشته باش!» ولی آدمایی که به زیاد فکر کردن عادت دارن، نیاز دارن که یه گروه یا سیستم حمایتی بی طرف و جداگونه، ارزشای منحصربه فرد اونا رو به رسمیت بشناسه و تأیید کنه.

بیشتر آدمایی که میخوان تفکر بیش ازحد رو کنار بذارن، واسه خاموش کردن صدای انتقاد داخلی شون، به اعتماد به نفس بیشتر و پشتیبانی نیاز دارن.

کلید موفقیت اینه که مطمئن شین منتقد داخلی تون، مانع از پیوستن شما به یه حلقه حمایتی نمی شه. اگه می خواین به عنوان یه رهبر کسب وکار به موفقیت برسین، به پشتیبانی بی طرف آدمایی نیاز دارین که ارزشا و پتانسیلاتون رو درک می کنن.

بخونین

نگرانی و شک، الگوهای رفتاری خودتخریبی حساب می شن. یکی از بهترین راه حلای این مشکل، دوری از عوامل مزاحم و مطالعه مقالات و کتابای رهبران بزرگیه که الهام بخش شمان. این مطالب به شما کمک می کنه به خودتون اعتماد بیشتری پیدا کنین و در راه موفقیت قدم وردارین.

کتابای رهبران فکری مثل دیپاک چوپرا، تونی رابینز، مالکو گلدول، ناپلئون هیل، نورمن وینسنت پیل، گبی برنشتاین و گورگوپال داس به شما کمک می کنه از نفی ارزشای شخصی دست وردارین و به روش هدف دارای عملی رشد و پیشرفت روی بیارین.

فکر کردن بیشتر از اندازه

کار روی نقشه پشتیبان رو متوقف کنین

برنامه ریزی واسه طرح پشتیبان، رسما یه فاجعه س. به جای کار کردن روی طرح (ب)، طرح (الف۱) رو پیشرفت بدین. اگه از آدمایی هستین که به تفکر بیش ازحد معتادند، حتماً زیاد برنامه ریزی می کنین؛ چون می خواین مشکلات بالقوه رو پیش بینی کنین و مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. اما بیشتر مشکلاتی که واسه اونا برنامه ریزی می کنین، طبق نقشهاتون اتفاق نمی افتند.

به جای برنامه ریزی طرحای بعدی، همون طرح اولیه رو اصلاح کنین و با تغییرات مطابقت بدین.

تلاش کنین

بهترین راه شکست دادن عادت تجزیه وتحلیل بیش ازحد و تفکرات تردیدآمیز، اینه که خطر تلاش کردن رو قبول کنین. در صورتی می تونین در مقابله افکارتون پیروز باشین که بازار رو تست کنین و از مصرف کنندگان بازخورد بگیرین.

تمرین و بازنگری، مشکل رو شدید شدن می کنه

فرض کنین می خواین تو یه جلسه یا کنفرانس مهم سخنرانی کنین. طبیعیه که باید خودتون رو واسه یه اجرای خوب آماده کنین.

شما روزای زیادی تمرین می کنین، مقابل آینه وای میستین و صدای ضبط شده خودتون رو گوش می دین. اما زیاده روی و زیاده روی در این تمرینا، باعث می شه موضوعات رو چندین بار تغییر بدین و به دودلی و اضطراب دچار شید.

یادتون باشه که بهترین لحظات زندگی، با احتمال خیلی کم برنامه ریزی شده هستن. اونا فقط به خاطر این عالی هستن که شما واسه استقبال از یه حس خوب، آماده اید.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

زومیت چیه