A man with beard

پایین بودن سطح تستوسترون در مردان یکی از مشکلات شایع هورمونی در مردونه که باید جدی گرفته شه.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ وقتی رو به خاطر دارم که واسه صحبت در مقابل یه جمع دچار اضطراب می شدم و واسه خطر کردن کمبود اعتماد بنفس داشتم. به عنوان یه مرد هیچوقت اون انرژی مردونه ای که کمکم کنه از پس اینجور کارایی بر بیام رو در خود حس نکردم.

نمی دونستم این این کمبود اشتیاق از کجا میاد اما افکاری در ذهنم تکرار می شد. شاید در راه اشتباهی قدم بر می دارم به همین خاطره که اشتیاقی ندارم. زمینه هایی که در اونا کار می کردم رو تغییر دادم اما بازم این نبود میل و اشتیاق پا برجا بود. چیزی که نمی دونستم این بود: کمبود تستوسترون در جوامع روز به روز شایع تر می شه – که نبود فعالیت، تنبلی و صفحه نمایشای بزرگ که مردم رو یه جا نشین کرده باید مقصر دونست.

تا حالا به تستوسترون پایین مظنون شدین؟

تحقیقات روشن: آدمایی که تستوسترون بالا و مشخصات هورمونی سالم تری دارن، کسائی هستن که بیشتر خطر می کنن و در گرفتن چیزی که از زندگی میخوان موفق تر هستن. درمانای معمولی واسه تستوسترون پایین شامل داروهایی ( ژل یا قرص ) می شه که تولید طبیعی هورمون بوسیله بدنتون رو تحت تاثیر قرار میده، پس راه حل اصلی تون باید پیدا کردن دلیل ریشه ای و حل کردن اون به صورت طبیعی باشه.

در ادامه می خوایم درباره چهار چیز که در صورت کمبود تستوسترون باید در نظر گرفته شه صحبت کنیم. شناسایی این موارد و کار روی بهبود دادن اونا می تونه به درمان ضعف هورمونی کمک کنه.

۱. چربیای اضافی بدن

بافت چربی اضافی که به خاطر غیر فعال بودن و بدغذایی اتفاق میفته باعث افزایش آروماتاز می شه. آروماتاز این قدرت رو داره تا تستوسترونای آزاد شما رو بگیره ( تستوسترون زیستی ) و اونا رو به استروژن تبدیل کنن. وقتی استروژن بالا میره، تستوسترون پایین میاد، پس لازمه که مقدار چربی بدن رو در سطح سالم نگه دارین. سطح پایین چربی بدن به معنی تستوسترون بالا، میل جنسی و انرژی بیشتر و در آخر میل و اشتیاق بیشتره.

درصد چربی بدن خوب واسه آقایون از ۸ تا ۱۹ درصده و واسه خانوما این مقدار ۲۱ تا ۳۳ درصده. با این درصد چربی نه خیلی لاغرین و نه دارای اضافه وزن بالا.

۲. آزمایش با روزه داری متناوب

روزه داری روز به روز در صنعت سلامت شایع تر و شناخته شده تر می شه. روزه داری می تونه از سم زدایی و افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وبهره وری پشتیبانی کنه. هم اینکه دلایل زیادی هست که نشون میده روزه داری می تونه باعث افزایش تستوسترون شه.

روزه داری بلندمدت باعث می شه استرس بالا بره و بیشتر به غذا فکر کنین و زندگی کردن به صورت عادی سخت تر شه. روزه داریای کوتاه مدت نشون دادن که می تونن تا حدود زیادی باعث افزایش سطح تستوسترون شن. وقتی می گم کوتاه مدت، منظور ۱۴ تا ۱۶ ساعت بدون غذا هستش که در واقع واسه بدنمون به طور کامل طبیعیه. آدمای اولیه معمولا مدت زمان بسیار طولانی رو بدون غذا می گذراندند، پس آدم با این مسئله از اول مشکلی نداشته. عادتی ساده س! که می تونین هر زمان خواستین، اون رو شروع کنین. فقط کافیه اول یه وعده غذایی بخورین ( مانند سحری ) و بعد ۱۴ تا ۱۶ ساعت غذایی میل نکنین.

۳. سطح پایین تستوسترون رو جدی بگیرین.

آدمایی که بیشتر مواقع نگران هستن، از سطح بسیار بالای کوتیزول رنج می برن. به طور کامل مشخصه که سطح بالای استرس، رابطه مستقیم با سطح پایین تستوسترون داره. پس چه کاری می تونین براش بکنین؟ جمع کردن حواس، مدیتیشن، پیاده رویای طولانی، حموم آب گرم و خوردن غذاهای خوشمزه راه هایی هستن که می تونین به کمک اونا از زندگی لذت ببرین و آرامش بدست بیارین. نگرانیا و اضطراب خود رو کم کنین تا سطح کورتیزولتان پایین بیاد و در نتیجه می بینید سطح تستوسترونتان زیاد می شه.

کمبود جاه طلبی، ضعف میل جنسی و بی انرژی بودن هیچکدام باحال نیس. اینا نشونه های شایع سطح پایین تستوسترونه. خیلی با اهمیته که دلیل اصلی و ریشه ای نبود تعادل هورمونی خود رو پیدا کنین و سبک زندگی تون رو تغییر بدید تا دوباره به راه برگردین. هممون حق داریم که اعتماد بنفس داشته باشیم و با اشتیاق و انرژی کارامون رو انجام بدیم.

مشکل نعوظ در مردان چیه؟ + راه های درمان اون

چیجوری نیمه گمشده خود رو پیدا کنیم؟

دکتر کرمانی مردان هورمون