skin

خیلی از ما فکر می کنیم با به کار گیری اجناس گرون مراقبت از پوست، می تونیم سلامت و زیبایی پوستمون رو حفظ کنیم اما بعضی عادتای روزمره، می تونن بلایی سر پوستمون بیارن که هیچ کرم و محلولی هم نتونه اونو نابود کنه…

در «پوست ومو»ی این شماره به معرفی ۵ عادت از عادی ترین این عادتای اشتباه می پردازیم و به طور خلاصه به راه خلاص شدن از هر کدوم از اونا می پردازیم.

  1. اخم

دکتر دوریس دی، متخصص پوست میگه: «خیلی از ما خواسته یا ناخواسته، در طول روز اخم می کنیم یا حالت ناراحتی به صورتمون می دیم. این حالتا می تونن شکل کنار لبا، پیشونی و کل صورت رو تغییر بدن و شما رو بیریخت کنن». پس تلاش کنین از اخم و ناراحتی فاصله بگیرین و چهره تون رو با لبخند و خوشحالی سرحال کنین.

دکتر دی عقیده داره شما می تونین واسه رفع حالت ناراحتی از چهره تون، گوشای خود رو بدون لمس کردن اونا، به سمت عقب حرکت بدین. اگه هم نمی تونین، بازم تلاش کنین. «محاله فردی بتونه تو یه لحظه، هم اخم کنه و هم گوش هاش رو به سمت عقب حرکت بده. شما با حرکت دادن گوش هاتون به سمت عقب، حتی نمی تونین حالت ناراحتی هم به چهره تون بدین.»

  1. آفتاب

خیلی از افراد فکر می کنن پیری پوست تاحد زیادی به ژنتیک بستگی داره ولی نقش ژنتیک در چروک شدن پوست، فقط ۱۰ درصده و ۹۰ درصد دیگه اون به خودمون بستگی داره.

مثلا اگه هر روز و قبل از خروج از خونه کرمای ضدآفتابی با SPF 30 به بالا بزنین و هر ۲ تا ۳ ساعت یه بار هم اونو تجدید کنین، می تونین جلوی رسیدن اشعه های مضر UVA و UVB رو به پوستتون بگیرین و اینطوری، پوست خود رو در برابر یکی از مهم ترین عوامل دچار شدن به پیرپوستی، چروکای پوستی و سرطان پوست مراقبت کنین.

به کار گیری کرم های ضدآفتاب در طول رانندگی، پیاده روی، خرید روزانه یا حتی باغبانی در حیاط کوچیک منزلتون هم نباید فراموش شه.

  1. شیرینی

دکتر پاتریشا فاریس، متخصص پوست، عقیده داره روند پیر شدن پوست آدمایی که زیادتر از اندازه شکر و خوراکیای شیرین می خورن، بسیار سریع تر از افرادیه که علاقه چندانی به مصرف شکر و شیرینیا ندارن.

دکتر فاریس میگه: «شکر به کلاژن و الاستین که پوست ما واسه انعطاف پذیری و سرحالی به اون نیاز داره، حمله می کنه و این موضوع می تونه باعث ایجاد چروکای پوستی و شل شدن پوست شه.» پس اگه می خواین پوست سرحال و زیبایی داشته باشین، باید در مصرف شیرینیا، حد تعادل رو رعایت کنین.

  1. سیگار

سیگار کشیدن نه فقط سلامت قلب و ریه ها رو به خطر میندازه، بلکه تهدیدی جدی واسه سلامت پوست هم حساب می شه. ترکیبای شیمیایی و مضر سیگار، تاثیری شدیدا منفی و مستقیم بر سرحالی و سلامت پوست داره.

از طرف دیگه، پک زدن به سیگار و دمیدن دود اون به خارج از دهن هم می تونه کم کم باعث ایجاد خطای عمیق و بیریخت دور و بر لبا به دلیل حالت خاص پک زدن شه. دکتر پاتریشا فاریس در این باره میگه: «سیگار کشیدن، علاوه بر ایجاد چین وچروک و پیری زودرس پوست، می تونه شانس دچار شدن به بعضی از سرطانای پوست رو هم تا حد زیادی بالا ببره.

ضمن اینکه پوست افراد سیگاری، کم کم کدر و تیره می شه و امکان بهبود سریع زخمای پوستی شون هم از بین میره.» علاوه بر اینا، افراد سیگاری، بیشتر از غیرسیگاریا دچار عفونتای پوستی و جوشگاه جوش هم می شن.

به خاطر همین کارشناسان پوست آمریکایی به افراد سیگاری که میخوان پوست سرحال، قشنگتر و سالمی داشته باشن، پیشنهاد می کنن از همین حالا سیگارهایشان رو خاموش و اراده هاشون رو روشن کنن.

  1. کم خوابی

وقتی به اندازه کافی می خوابیم، پوستمون هم وقت کافی واسه بازسازی سلول هاش داره. از این رو، پوست آدمایی که خواب کافی در بیست و چاری ندارن، فرصت بازسازی سلول هاش رو پیدا نمی کنه و زودتر و بیشتر چروک میفته.

مطالعه های جدید نشون میدن دچار شدن به تیرگی دور چشما، ایجاد خطای عمیق روی صورت و کاهش انعطاف پذیری در پوست آدمایی که دست کم ۷ تا ۸ ساعت در طول روز نمی خوابن، بسیار بیشتر از کسانیه که خواب کافی شبونه دارن. دکتر دی میگه: «وقتی که بسیار دیرتر از حد طبیعی به تختخواب می رید، پوستتون با حالت جت لگ مواجه می شه.

یعنی ساعت بیولوژیک بازسازی سلول هاش به هم می ریزه و دچار پف و گودی دور چشم میشین.» وقتی که به اندازه کافی نمی خوابید، خون رسانی مناسب به پوست صورت دچار مشکل می شه، در این صورت، صبحا رنگ پریده و بی روح به نظر می رسید. یکی از فایده های داشتن خواب کافی و شبونه، افزایش گردش خون در پوست صورت و سرحالی بیشتر اون هنگام روزه.

محققان سوئدی طی پژوهشی، از یه گروه خواستن تا عکسای دو گروه از آدمایی رو که یه گروه اونا ۸ ساعت در طول شب می خوابن و گروه دیگه دچار کمبود خواب هستن، نگاه کنن.

تموم افراد این گروه مطالعه پس از مشاهده عکسا گفتن کسائی که خواب کافی شبونه داشتن، چهره هاشون سلامت تر، سرحال تر و قشنگ تر به نظر می رسیده و عکس گروهی که خواب کافی نداشتن، به نظر خسته تر می اومده و جذابیت کافی هم واسه مخاطب خود نداره.

دکتر فاریس اضافه می کنه: «حالت خوابیدن می تونه بر سلامت و سرحالی پوست تاثیر بزاره.» بعضی افراد عادت دارن به پشت بخوابن و یه سریای دیگه به شکم یا پهلوها می خوابن.

آدمایی که به شکم یا پهلوها می خوابن، فشار بیشتری به پوست صورت خود در طول مدت زمان خواب وارد می کنن و باعث افزایش ایجاد خطای چروک روی صورتشون می شن. این اتفاق واسه اونایی که صورتشون رو در بالش فرو می کنن، بیشتر و شدیدتر از بقیه افراد میفته.

اگه نمی تونین تموم شب رو به پشت بخوابین، دست کم تلاش کنین که با انتخاب حالتای مناسب تری واسه خواب، فشار کمتری به پوستتون وارد کنین تا کمتر دچار چین و چروکای به وجود اومده از طریق خواب بشوید.

بهترین روشای کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

جوون سازی پوست زیبایی پوست سلامت پوست سرحالی پوست هفته نامه سلامت چین و چروک پوست