وقتی که هر لحظه میل به غذا خوردن داشته باشیم رسیدن به اهداف تناسب اندام خیلی سخت میشه البته با وجود احساس گرسنگی همیشگی کار زیادی هم از دست ما بر نمی آید!

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ واسه بسیاری پیش میاد که با وجود اینکه همیشه وعده های غذایی رو مصرف می کنن، اما احساس گرسنگی همیشگی دارن و همیشه این حس همراه شونه، اما جای سواله که به چه دلیل باید احساس گرسنگی داشته باشن؟ در این مطلب دلیل این رو واسه شما توضیح می دهد.

چه عواملی باعث ایجاد گرسنگی همیشه می شه؟

خواب کم، استرس زیاد و ترشح  هورمون کورتیزول، بیشتر از اندازه تلویزیون دیدن و حتی اندازه قاشق غذاخوری می تونه ایجاد گرسنگی شدید کنه. اگه واسه گرسنگی تون دلیل منطقی به جز ورزش کردن، بارداری و دوران نقاهت مریضی ندارین باید به فکر چاره باشین.

گرسنگی کرد فیزیکی نداره و آیتم های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی و حتی عوامل محیطی بسیاری بر اون اثر دارن. اگه عادت دارین هر روز رأس ساعت ۲ نهار بخورین بدن شما عادت می کنه هر روز راس همون ساعت احساس گرسنگی کنه حتی اگه واقعاً احتیاجی به غذا نداشته باشه. اگه همیشهً در حال خوردن باشین انتظار این رو هم داشته باشین که بدنتون همیشه در انتظارغذا باشه.

اما در مرحله ی اول دلیل گرسنگی شما چیه؟

نقش اساسی گرسنگی در واقع تشویق کردن ما به جستجو و مصرف کردن ماده ی غذایی در جهت پایدار نگه داشتن سطح انرژی در خونه و این انرژی وقتی به بهترین پایداری می رسد که غذاهایی که مصرف می کنیم از نظر فیبر، چربی و پروتئین غنی باشن و در نتیجه انرژی رو کم کم در اختیار بدن بذارن.

همینطور که مواد غذایی به شاخص قند پایین که دیرتر جذب می شن به ما کمک می کنن تا در طول زمانمیان وعده های غذایی احساس گرسنگی نکنیم، بقیه مواد غذایی با شاخص قندی بالا و بعضی کربوهیدرات ها مانند کربوهیدرات های ساده به دلیل ترشح بیشتر انسولین در خون باعث حس گرسنگی بیشتر و کاذب در شما می شه.

عادی ترین مواد غذایی فرآوری شده با شاخص قندی بالا برنج سفید، نون سفید، فرآورده های کارخانه ای، سیب زمینی مثل چیپس ها، نوشیدنی های الکلی و نوشابه ها، صبحونه های آماده، شیرینی و شکلات هستن که در بیشتر افراد سیستم کنترل گرسنگی رو دچار اختلال می کنن.

اما به محض اینکه سبک انتخاب غذای تون رو تغییر بدید متوجه بهبود در گرسنگی کاذب خود میشین.عکس العمل بدن شما به غذاهایی با شاخص قندی بالا تولید انسولین بسیار زیاد واسه بالانس کردن قند خونه. در نتیجه سطح قند خون شدیدا بالا رفته و بطور یهویی پایین میاد.ا ین افت قند خون باعث احساس گرسنگی می شه.

از طرف دیگه چربی های سالم و غذاهای پر فیبر، ماست و لبنیات و سبزیجات به آرومی در دستگاه گوارش جذب می شن و انرژی رو کم کم به شما میدن. تحقیقات نشون داده در مواردی کمبود آب دلیلی واسه حس گرسنگی بوده است.شما باید به اندازه ی کافی آب بخورین این کار به پر شدن حجم معده هم کمک می کنه. کمبود خواب باعث از دست دادن انرژی می شه در نتیجه بدن واسه جبران انرژی به مواد غذایی احتیاج داره و هم اینکه مشکل در ترشح دو هورمون لپتین و گرلین نیاز به غذا رو افزایش می دهد.

امروزه عادات غذایی جامعه انتخاب غذای سالم رو خیلی سخت کرده است. استشمام بو فست فود ها، دیدن اسنک ها روی میز آشپزخانه و غذاهای سرو شده در رستوران ها و مراوده با آدم های پر خور، باعث احساس گرسنگی بیشتر می شه. در نتیجه پیشنهاد ما اینه که غذاهای ناسالم رو تا جای ممکن در برابر دیدتون قرار ندین. رابطه بسیار قوی بین چیزی که می بینیم و چیزی که واسه خوردن انتخاب می کنیم هست. پس خودتون رو در برابر تبلیغات قرار ندین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *