اس ام اسای تبلیغاتی و ارزش افزوده با اینکه بخش انکارناپذیری از منابع درآمدی اپراتورهای موبایل در ایران هستن اما چگونگی ارائه اونا به کاربران و روند فعالیت شون باعث ایجاد رقابتایی شده. سروسامون دهی اس ام اسای تبلیغاتی البته در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تازگیا جدی تر شده و یکی از آخرین قدما در همین رابطه، تشکیل جلسه ای با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگانی از اپراتورهای موبایل بوده.

همین مسئله باعث شد تا «ابوذر مهرمنش»، رئیس اداره کل ارزش افزوده همراه اول تازگیا با منتشر کردن یه توییت خبر دهد که با ضرب العجل دو هفته ای، تماشاگر «یافته های راضی کننده ای» هستیم.

مهرمنش حالا در گفتگو با سایت ما خبر میده که در این جلسه و در بازه وقتی دو هفته ای، قراره راه کارای موثر تری واسه بهبود فضای اس ام اسای تبلیغاتی و ارزش افزوده فکر کرده شه: «در بحث عضویت سرویسای ارزش افزوده، تخلف جدی نداریم. سرویسای VAS به عنوان سرویسای بدنامی شناخته شدن در حالی که میشه خدمات مناسبی از اونا گرفت.» اون از طرف دیگه میگه بخشی از پریشونیای تبلیغاتی، مربوط به اپراتورها نیس و به تبلیغات فرد به فرد برمیگرده: «به خاطر همین وزیر ارتباطات خواستن تدابیری در این مورد فکر کرده شه و دو هفته مهلت دادن تا راهکارهایی رو واسه بهبود این فضا ارائه کنیم.»

رئیس اداره کل ارزش افزوده خبر میده که این اپراتور در مورد خدمات ارزش افزوده و کلاه ورداری احتمالی، نگرانی نداره چراکه حتی اگه کاربر در مرحله اول فریب بخوره، در آخر این روند قراره در داخل همراه اول ادامه پیدا کنه و این اپراتور عضویت دو مرحله ای، و اس ام اس اطلاع رسانی رو واسه آگاهی کاربر از سرویسی که در اون عضو شده در نظر گرفته: «در صورت عضویت به کاربر می گن عضو چه سرویسی شده، توضیح داده می شه که هزینه روزانه سرویس چقدره و اگه اونو نمی خواد چیجوری می تونه لغوش کنه. ما بخشی که قراره هزینه ای از طرف کاربر پرداخت شه رو اطلاع رسانی می کنیم. در نتیجه فقطً ظاهر اولیه این فضا، رو مخه که اونم در بعضی مواقع با به کار گیری راه ارسال فرد به فرد انجام می شه. کاربر هم البته باید دقت کنه که اس ام اس رو از کجا دریافت می کنه؛ همراه اول و بقیه اپراتورها سرشماره مشخص دارن.»

ایشون اشاره می کنه که در بحث تبلیغات، بعضیا با خریداری سیم کارتای شخصی، اقدام به فرستادن اس ام اسای تبلیغاتی می کنن که امکان نظارت بر محتوای اون وجود نداره: «آدمایی سیم کارت شخصی می خرن و با همون سیم کارت کاری مثل فرستادن اس ام اسای تبلیغاتی از باکسا انجام میدن. در فضای تبلیغاتی، ما بر پیاما، محتوا، ساعت ارسال و مخاطبان کنترل داریم چراکه اپراتور این کار رو انجام میده. اما در فضای فرستادن اس ام اسای فرد به فرد ما بر محتوا، گیرندگان و زمان ارسال نظارتی نداریم چون شخصی هستن.»

مهرمنش در جواب به این سوال سایت ما که همراه اول چه تدبیری واسه مقابله با اس ام اسای تبلیغاتی ارسالی از خطوط شخصی داره، گفت که با راهکارهای فنی مرزبندیایی انجام شده و این مرز، ارسال در آخرً ۵۰۰ اس ام اس در روزه:

«براساس قوانینی که سازمان تنظیم مقررات اعمال کرده ما سقفی واسه تعداد اس ام اسایی که روزانه یه نفر می فرسته مشخص کردیم و اگه تعداد اس ام اسا از این تعداد بیشتر شه با متدهایی تشخیص می دیم که این کاربری شخصی نیس بلکه تجاریه. اما قبل و بعد این مرز واسه ما مشخص نیس. ما نمی تونیم محتوای اس ام اس رو ببینیم چون این کار خلاف قانونه اما از راه الگوی رفتاری کاربران می تونیم متوجه اینجور استفاده ای از سیم کارتای شخصی شیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *