مدل¬سازی غیرقطعی برای مکان¬یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه- قسمت ۳
Colorful 3d arrows

مدل¬سازی غیرقطعی برای مکان¬یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه- قسمت ۳

در ادامه در فصل ۲، ادبیات موضوعی مسائل مسیریابی و مکان­ یابی- تخصیص را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در فصل ۳، زمینه ­های علمی تحقیق شامل دسته­بندی مسائل مکان­ یابی، مقوله عدم قطعیت و احتمالی بودن تقاضای مشتریان و مساله مکان­ یابی- تخصیص بطور مفصل تشریح خواهند شد. در فصل ۴، در سناریو اول به تشریح مساله و الگوریتم پیشنهادی مقاله الغنیم ]۲[ پرداخته و در سناریو دوم مدل پیشنهادی را ارائه نموده و برخی از ویژگی­های مدل را بررسی خواهیم نمود. با توجه به ویژگی­های مدل پیشنهادی سناریو دوم، روش حلی را برای مدل ارائه نمودیم و سپس با ارائه مسائلی تصادفی سعی شده به اعتبارسنجی مدل پرداخته شود. در نهایت، توسعه­های آتی به همراه نتیجه ­گیری در فصل ۵ ارائه شده ­اند.
.
فصل دوم
ادبیات و روش تحقیق
۲-۱- مقدمه
­ مکان­ یابی تسهیلات کمک­رسانی به افراد آسیب­دیده در زمان وقوع حوادث که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده مکان­ یابی (جانمایی) و طراحی[۱] را شامل می­ شود که مهم­ترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[۲] و بخش­های دیگر آن، حمل­ونقل[۳] و طراحی ساختمان و تاسیسات[۴] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه ­ای است که کار کمک­رسانی به افراد را در زمان وقوع حوادث برعهده داد که شامل بیمارستان، مراکز هلال احمر و غیره است.
در مکان­ یابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک وسیله برای رسیدن به اهداف مورد نظر می پردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی موثرند، از جمله نزدیکی به جاده­های اصلی، نقاط تقاضا، منابع تامین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنظر، شرایط محیطی، مقررات و قوانین دولتی و غیره. هم چنین، در طرح استقرار می­خواهیم چگونگی قرار گرفتن اجزای یک وسیله را برای رسیدن به بهترین پوشش تعیین کنیم. روش های زیادی تاکنون برای حل این گونه مسایل مطرح شده ­اند که از آن جمله می توان به برنامه ­ریزی، استفاده از تصمیم ­گیری چندگانه و غیره اشاره کرد [۱].
همان­طور که قبلا بدان اشاره کردیم، مراکز صنعتی و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و بخش­های خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و غیره با چنین مسایلی سر و کار دارند. در واقع، تصمیمات مربوط به مکان­ یابی و استقرار، نه تنها در مسایل صنعتی، بلکه در مسایل گوناگونی در بخش های دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیرصنعتی ظاهر می­شوند. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی نظیر ایستگاه های پلیس راه، اورژانس، بیمارستان­ها ایستگاه­های آتش­نشانی و غیره نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد. لذا تصمیم ­گیری در مورد مکان­ یابی تسهیلات عمدتا از تصمیم گیری­های بلندمدت و استراتژیک شرکت­های بزرگ خصوصی و عمومی است و هزینه­ های بالای مربوط به مکان­ یابی و استقرار و راه­اندازی تسهیلات، پروژه­ های مکان­ یابی را به سرمایه ­گذاری­های بلندمدت تبدیل کرده است. بدین ترتیب، موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر یک از بخش­های دولتی و خصوصی، بستگی کامل به مکان­های انتخابی برای آنها دارد. از این رو، اهمیت مساله مکان­ یابی و استقرار تسهیلات و ضرورت پرداختن بدان بر همگان روشن است [۱].
۲-۲- دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات
مسایل برنامه ­ریزی تسهیلات به چهار دسته عمده مکان­ یابی، مسیریابی، تخصیص و طراحی تقسیم می­شوند. با ترکیب این مولفه­ها مسایل مکان­ یابی- مسیریابی[۵]و مکان­ یابی- تخصیص[۶] به دست می­آیند [۱]. (شکل ۲-۱ را ملاحظه کنید.)

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مکان­ یابی- تخصیص تسهیلات
مکان­ یابی- مسیریابی تسهیلات

 

شکل ۲- ۱٫ دسته­بندی کلی مسایل برنامه ­ریزی تسهیلات[۱].
۲-۳- دسته­بندی مسایل مکان­ یابی با نگرشی سنتی
دسته­بندی­های کلاسیک مسایل مکان­ یابی عمدتا بر اساس موارد مختلف صورت می­گیرد که در زیر به آن­ها می­پردازیم:

 

 

    1. براساس خصوصیات وسایل جدید 
        1. مکان­ یابی تک­ وسیله­ای/ چند وسیله­ای

       

      1. مکان­ یابی با وسایل نقطه­ای/ ناحیه­ای

 

    1. براساس خصوصیات وسایل موجود 
        1. مکان­ یابی با وسایل ایستا/ پویا

       

      1. مکان­ یابی وسایل با مکان قطعی/ احتمالی

 

    1. براساس نوع ارتباط وسایل موجود و جدید 
        1. مکان­ یابی با ارتباطات برون­زا/ درون­زا

       

        1. مکان­ یابی با ارتباطات ایستا/ پویا

       

      1. مکان­ یابی با ارتباطات قطعی/ احتمالی

 

    1. براساس فضای جواب 
        1. مکان­ یابی روی خط/ صفحه

       

        1. مکان­ یابی گسسته/ روی شبکه

       

      1. مکان­ یابی با فضای مقید/ نامقید

 

    1. براساس نوع تابع فاصله 
        1. مکان­ یابی با فواصل متعامد/ چپیشف

       

        1. مکان­ یابی با فواصل اقلیدسی/ مجذور اقلیدسی

       

      1. مکان­ یابی با سنجه­های خاص

 

  1. بر اساس نوع و تعداد هدف و شاخص انتخاب 
      1. تک هدفی/ چندهدفی

     

      1. تک شاخصه­ای/ چندشاخصه­ای

     

    1. میانه (هدف: مینیمم مجموع هزینه­ها)/ مرکز(هدف: مینیمم حداکثر هزینه­ها)/

 

پوشش[۷] (هدف: حداکثر پوشش تقاضا یا حداقل تعداد وسیله

 

 

  1. براساس زمینه مساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*