جستجوی مقالات فارسی – 
نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 19
Business man young entrepreneur writing some new project calculations on gray wall

جستجوی مقالات فارسی – نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 19

پاسخ: بدون موزيك، جايز است (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، 1393).
2-10-1-3 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد رقص
پرسش: متأسفانه در یکى دو سال اخیر، عدّه‌اى براى عروسى فرزندان خود از افرادى به نام «مُطرِب» که داراى ابزار و آلات موسیقى بوده، و در عروسى‌ها ضمن آواز خواندن به رقص و پایکوبى نیز مى‌پردازند، دعوت به عمل مى‌آورند! با توجّه به آثار منفى حضور مطربان، دعوت از چنین افرادى و پول دادن به آنها شرعاً چه حکمى دارد؟
پاسخ: دعوت کردن از مطرب حرام است، و پول دادن به آنها گناه دیگرى است. علاقه‌مندان به اسلام و شیعیان اهل بیت اطهار (علیهم السلام) بایستى از این اعمال پرهیز کنند.
پرسشاگر بخواهیم در مجلس عروسی به جای رقص و آهنگ‌های مبتذل با خواندن اشعار ائمه و شعرهای سنتی عروسی دف هم بنوازیم آیا حرام است؟
پاسخ: خواندن شعرهای سنتی اشکالی ندارد ولی نواختن دف اشکال دارد.
پرسش: معمولاً در مراسم عیدالزهرا کف زدن، پایکوبى، رقص و حتّى امورى را که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمت آن داده‌اند، را مستند به حدیث رفع‌القلم که ذیلاً به آن اشاره مى‌شود، جایز مى‌دانید؟ ” وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَیّام مِنْ ذلِکَ الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ ” آیا این نوع احادیث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حدیث چیست؟
پاسخ: این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب ‌الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین (علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى‌بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود.
پرسش: نظر آقا در مورد این حرکاتی که دختر و پسرهای کر و لال در گروه‌های سرود با هماهنگی با مربی انجام می‌دهند چیست؟
پاسخ: در صورتی که شکل رقص بدن داشته باشد جایز نیست.
پرسش: می‌خواستم بپرسم نظر حضرت عالی درباره‌ی مولوی چیست؟ آیا واقعاً مولوی عارف بود و رقص سماعش چه بود؟ این درست است که فقهای شیعه با مولوی مخالف هستند؟
پاسخ: مولوی شاعر زبردستی بود و مطالب عرفانی در مثنوی او فراوان است ولی عقیده صوفی‌گری داشت و مسأله سماع و رقص و امثال ذلک ناشی از همین است. و نمی‌توان به همه گفته‌های او اعتماد کرد.
پرسش: تعریف رقص از نظر شرعى چیست؟ و حکم آن به نظر حضرتعالى چه مى‌باشد؟
پاسخ: تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد، و رقص یک امر عرفى است، و آن حرکات موزونى است که افراد مطّلِع تصدیق کنند مصداق رقص است، و اگر مصادیق مشکوکى پیدا کرد حرام نیست.
پرسشآیا نگاه کردن به رقص جایز است؟
پاسخ: نظر کردن به رقص حکم خود آن را دارد.
پرسش: اگر انسان در تنهایی برقصد و کسی پیش او نباشد رقص او اشکال دارد و حرام است؟
پاسخ: اشکال ندارد (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی، 1393).
2-10-2 قمار
2-10-2-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد قمار
پرسش: آيا اگر افراد بدون شرط‌بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
پاسخ بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، به‌طور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.
پرسش: آيا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى که براى بازي‌هاى فکرى محض که بدون شرط‌بندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‏هايى که با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل‌ها مثل موتورسيکلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‏شود و در عين حال استفاده از آنها براى شرط‌بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: بازی با ورق‌هایی که عرفاً، آلات قمار محسوب می‌شوند، مطلقاً جایز نیست ولی بازی با ورق‌هایی که عرفاً آلت قمار محسوب نمی‌شوند، بدون شرط‌بندی اشکال ندارد. و به طور کلی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط‌بندی شود، به هیچ وجه، جایز نیست. و بازی با هر وسیله‌ای که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شر‌ط‌بندی، اشکال ندارد.
پرسش: بازى با گردو و تخم‏مرغ و چيزهاى ديگرى که شرعاً ماليّت دارند، چه حکمى دارد؟ آيا اين بازي‌ها براى کودکان جايز است؟
پاسخ: اگر بازى قمار و شرط‌بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چيزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غيربالغ باشند شرعاً مکلّف ن
بوده و تکليفى ندارند، هرچند که مالک چيزى که مى‏برند نمى‏شوند.
پرسش: آيا شرط‌بندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟
پاسخ: شرط‌بندى در بازى جايز نيست هرچند بازى با غير آلات قمار باشد.
پرسش: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق کامپيوتر چه حکمى دارد؟
پاسخ: حکم بازى با آلات قمار را دارد.
پرسش: بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جايز نيست هرچند بدون شرط‌بندى باشد.
پرسش: اگر بعضى از وسيله‏هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آنها جايز است؟
پاسخ: بايد عرف هر دو مکان رعايت شود به اين معنى که اگر آن وسيله‏ها در يکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است (پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، 1393).
2-10-2-2 استفتائات آیت الله سید علی حسینی سیستانی در مورد قمار
پرسش: بازى كردن با شطرنج و نرد بدون برد و باخت چه حكمى دارد و كلاً اگر عرف جامعه وسيله‌اى را آلت قمار نداند كافى است يا در تشخيص آلت قمار نظر مرجع تقليد شرط است؟
پاسخ: بازى با شطرنج و نرد گرچه بدون برد و باخت هم باشد حرام است و همچنين بازى با آلاتى كه در عرف محل از آلات قمار شمرده شود چنانچه بدون برد و باخت باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست.
پرسش: بازى كردن بيليارد و دایر كردن مراكز و سالن‌هاى بازى بيليارد چه حكمى دارد؟
پاسخاگر بازى با برد و باخت نباشد و خود آن هم از وسائل قمار درآن شهر شناخته نشود بازى اشكال ندارد ولى داير كردن آن جایز نیست.