سامانه پژوهشی –
نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 20
Businessman hand showing key to success. Problem solving to overcome work obstacles

سامانه پژوهشی – نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 20

پرسش: بازى كردن پاستور با كامپيوتر به صورت تك نفره چه حكمى دارد؟
پاسخبنا بر احتياط واجب جايز نيست.
پرسشمنظور از عرف در محل در بازي با كارت ( پاسور) چيست؟
پاسخمقصود اين است كه در آن منطقه معمولاً با آن برد و باخت مالي شود و معارف بازي با آن بدون برد و باخت مالي باشد كه در اين صورت بازي با آن بدون برد و باخت مالي اشكال ندارد.
پرسشبازي با منچ چه حکمي دارد (در منچ از تاس استفاده مي‌کنند)؟
پاسخچنانچه در عرف حمل از آلات قمار شمرده شود بازي با آنها بدون برد و باخت هم بنابر احتياط واجب جایز نيست.
پرسش: مصرف پول در بازي‌هايي که بستگي به شانس دارد آيا درست است؟ اکثر اين بازي‌ها را با دقت مي توان در آن برنده شد و ربطي به شانس ندارد حکم اين بازي‌ها چگونه است ؟
پاسخ: بازي با برد و باخت جايز نيست.
پرسشتصرف در جايزه‌اي که از حساب قرض‌الحسنه بانک‌ها برده مي‌شود چگونه است؟
پاسخ: بعد از اين‌که نصف جايزه را به فقير متدين صدقه داديد از نصف ديگر آن مي‌توانيد استفاده کنيد (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، 1393).
2-10-2-3 استفتائات آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمار
پرسش: شخصی است که کارهای غیرعاقلانه انجام می‌دهد. مثلاً پول‌های خود را در اختیار افراد قمارباز قرار می‌دهد و فقط به گرفتن چک بی‌محل از قمارباز اکتفا می‌کند یا با این‌که زن و بچه‌ی او به خانه احتیاج دارند خانه را به دیگری واگذار می‌کند.
الف) آیا می‌توان او را از این دخل و تصرفات بازداشت. نظر شارع در مورد این معضل چیست؟
ب) آیا فرزندان او می‌توانند به محاکم قضایی شکایت کنند؟
ج) آیا حاکم شرع و نماینده ولی فقیه خود (با نبود شاکی) می‌تواند رأساً اقدام نماید؟
پاسخ: الف) در فرض مسأله بالا چنین کسی سفیه است و حق دخالت مستقیم در اموالش را ندارد.
ب) حق شکایت دارند.
ج) حاکم شرع و کسانی که از طرف او برای این‌گونه کارها مأذون هستند در مواردی مانند مورد فوق می‌توانند دخالت کنند.
پرسش: چنانچه از اهل کتاب (مسیحى، یا یهودى) مشروبات الکلى یا آلات قمار کشف شود، آیا شرعاً مى‌توان حکم به معدوم نمودن آن اشیا نمود؟
پاسخ: اگر تظاهر به این امور نکنند، معدوم نمودن جایز نیست.
پرسش: آیا بازى با پاسور بدون برد و باخت جایز است؟
پاسخ: اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمى استفاده مى‌شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد.
پرسش: چه نوع بازی‌هایى قمار محسوب مى‌شود؟ اخیراً در این مناطق بازی‌هایى به نام «رُمینو» که مشکوک به نظر مى‌رسد رواج یافته، آیا مى‌توان بازى فوق را انجام داد؟
پاسخ: آنچه در میان مردم به عنوان قمار شناخته مى‎شود حرام است و موارد مشکوک اشکالى ندارد به شرط این که پول یا چیز دیگرى برد و باخت نکنند.
پرسش: آیا ورق ‌بازی کردن با دوستان یا فامیل در خانه و فقط برای تفریح بدون مطرح بودن برد و باخت حرام است؟ اگر حرام است لطفاً علت را نیز برایم بنویسید.
پاسخ: در صورتی که از آلت قمار بودن خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله تفریحی یا ورزشی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد.
پرسشآلات قمار چیست؟
پاسخ: آلات قمار ، آلاتی را می‌گویند که در عرف معمولاً با آن قمار انجام می‌دهند و با این عنوان شناخته می‌شود.
پرسشقمار یعنی چه؟
پاسخ: قمار یعنی قربانی کردن مال و شرف برای بدست آوردن مال غیر با خدعه و تزویر، و احیاناً به عنوان تفریح. شرح بیشتر را در جلد دوم تفسیرنمونه ذیل آیه 219 سوره بقره مطالعه فرمایید.
پرسش: مراجع بزرگوار در رساله‌هاى خود پیرامون «ورزش‌ها» چنین بیان داشته‌اند: «هر گاه بازى یا ورزشى، از آلت قمار بودن خارج شده باشد، اشکال ندارد.» سؤال حقیر این است که: ملاک خروج از آلت قمار بودن چیست؟
آیا ملاک همه مردم دنیا هستند، یا اکثریت مردم؟
آیا ملاک همه مردم مسلمان هستند، یا اکثریت مسلمانان، یا کشور ایران؟
آیا نباید احدی در این دنیا با وسیله مذکور، قمار کند، یا ملاک چیز دیگری است؟
پاسخ: ملاک این است که در منطقه‌اى که با آن بازى مى‌کنند مردم به عنوان یک آلت قمار به آن نگاه نکنند، بلکه آن را یکى از انواع ورزش بشمارند.
پرسش: چرا در مسابقه بین دو نفر یا دو گروه، اگر فرد سومی جایزه را بپردازد قمار محسوب نمی‌شود؟ در حالی که فلسفه قمار در آن موجود است!
پاسخ: اگر با نفر سوم قرارداد ببندند ، آن هم حکم قمار را دارد ولی اگر فرد سوم به عنوان هدیه و جایزه ، بدون قرارداد

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

بدهد، اشکالی ندارد.
پرسش: حکم قمار و شرط‎بندی از نظر اسلام چیست؟ آیا حکم آن دو با هم متفاوت است؟ با توجه به اینکه امام خمینی (ره) حکم آن را حرام می‌دانسته‌اند، آیا اگر فرزند با پدر و مادرش و یا همسر با همسر خود بخواهد برای بازی شرط‌بندی کند، حکم آن فرق می کند؟
پاسخ: قمار مطلقاً حرام است و شرط‌بندی نیز جایز نیست حتی برای اعضای خانواده، مگر در مسابقات اسب‌سواری و تیراندازی آن هم در بین مسابقه‌دهندگان (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله مکارم شیرازی، 1393).

برچسب گذاری شده با: ,