دسترسی به منابع مقالات :
نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 21

دسترسی به منابع مقالات : نقش گردشگری حلال در جذب گردشگران مسلمان- قسمت 21

2-10-3 ورزش
2-10-3-1 استفتائات آیت الله سیستانی در مورد ورزش
پرسش: آيا بيليارد و ورق يا تخته و امثال آنها اگر بين افراد خانواده يا دوستان انجام گيرد اما بدون هيچ‌گونه شرط‌بندى و قمار آيا مجاز است؟ با توجه به اين‌كه مي‌شود براى هر نوع بازى و ورزش همچون شنا يا اسب سوارى هم شرط‌بندى كرد بفرمائيد حكم انجام اين‌گونه ورزش‌ها بدون شرط‌بندى و قمار چگونه است ؟
پاسخ: بازى با آلاتى كه در عرف محل از آلات قمار شمرده مى‌شود بنا براحتياط واجب بدون برد و باخت هم حرام است و هر نوع شرط برد و باخت مالى حرام است مگر در مثل اسب‌سوارى و تيراندازی.
پرسش: در مورد ورزش آيا اين ورزش‌هايى كه در اين زمان هست و بعضاً انرژى زيادى هم از فرد براى انجام آن مى‌گيرد هدر دادن قواى جسمانى نيست در حالي‌كه می‌دانيد مثلاً امام على در آن زمان فعاليت بدنى كه انجام مى‌داده اين بوده كه چاهى حفر مى‌كرده و بعد آن را انفاق مى‌كرده در راه خدا كه هم كار خير است (كمك به مستمند، آبادانى زمين، ايجاد شغل و … ) و هم فعاليت جسمى بوده و هم كارى مفيد و مؤثر . چگونه مى‌توانيم آن را با زندگى شهرى امروزمان مطابقت دهيم؟
پاسخ: فعاليت بدنى موجب هدر رفتن نيرو نيست بلكه موجب افزايش آن است.
پرسش: حكم انجام ورزش (همراه با موزيك) جهت سلامتى جسمى توسط خانم‌ها چيست ؟
پاسخ: ورزش اشكالى ندارد و موسيقى اگر لهوى باشد گوش دادن به آن جايز نيست.
پرسش: لطفاً نظرتان را درباره ورزش باستانى زنان و برگزارى كلاس‌هاى مرشدى براى زنان اعلام فرماييد؟
پاسخ: با رعايت حدود شرعى اشكال ندارد.
پرسشحكم ورزش‌هايى كه در آن زد و خورد و احياناً موجب آسيب جسمى مى‌شود چيست؟
پاسخ: اگر ضرر محتمل، معتدّ به و مهم نباشد اشكال ندارد.
پرسش: آيا دوچرخه سواري و اسکیت براي دختران درمکاني مانند پارک مانعي دارد؟
پاسخ: اگر در معرض ديد نامحرم باشد و وضع او تحريک‌کننده باشد جايز نسيت.
پرسشآيا زن و مرد در يک استخر مي‌توانند شنا کنند؟
پاسخ: جايز نيست مگر اينکه زن وشوهر باشند.
پرسشآيا شنا در استخر مختلط كه هدف، لذت نمى‌باشد، جايز است؟
پاسخ: بنابر احتياط، رفتن به اماكن لهو و فساد، به طور مطلق جايز نیست (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سیستانی، 1393).
 
 
موسیقی
2-10-4-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی
پرسشملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟
پاسخ: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين‌گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.
پرسش: گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نى چه حکمى دارد؟
 پاسخ: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نیست، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
پرسشمنظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
 پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگي‌هايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
پرسشآيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
پاسخ: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
پرسش: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا این‌که میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و نوشتن غزل‌هایی که به صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‌شوند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگی‌های آن است و این‌که از نوع موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که
به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از این‌که مهیج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‌هایی که همراه با موسیقی خوانده می‌شود به صورت غنا و آواز مناسب با جلسات لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آن‌ها حرام است.
پرسش: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟
پاسخ: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
پرسش: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟
پاسخ: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.
پرسشموسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام (قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحيح است؟
پاسخ: نسبت حلال دانستن موسيقى به ‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام (قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاه‌ها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است گوش‌دادن به آن بر او حرام است و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.
پرسش: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگ‌هايى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟

برچسب گذاری شده با: