سئو و بهینه سازی سایت

سئو

هرآنچه که باید در مورد الگوریتم گوگل پاندا بدونیم

علی بلوری

۲۱

۰

۰ ۳۰۲۳

این مطلب به وسیله محمد حسین قوامی ویرایش شده.

سال هاست که هممون یاد گرفتیم واسه خرید، پیدا کردن جواب سوالات مون، تحقیق و مطالعه و هر چیزی که به ذهن مون بیاد، به سراغ سایتای اینترنتی بریم. باز کردن موتورهای جستجو مثل گوگل، معمولاً اولین قدم در پیدا کردن جوابامون هستن و درسته که ما هم عادت کردیم به این جوابا اعتماد کنیم، در حدی که هرکی از ما سوال کنه که از کجا مطمئن هستیم که فلان میوه شامل بهمون ویتامینه، سرتون رو بالا گرفته و می بگیم “در اینترنت خونده ام”. اما به راستی محتوای آنلاین چقدر قابل اطمینان بوده و راست بودن و البته اصالت این محتوا رو کی تضمین می کنه؟

واقعیت اینه که در فضای آنلاین همه جور محتوا هست. هر کسی می تونه ادعا کنه که چیزی که میگه درسته و کافیه جمله ای در اینترنت منتشر شده تا ده ها بار در سایتای دیگه کپی شه. از همه اینا که بگذریم، سایتای زیادی با روشای کلاه سیاه تلاش می کنن با به کار گیری محتوای تولید شده به وسیله بقیه، خود رو در صفحات یافته های جستجو بالا کشیده و  از این راه به کسب منافع بپردازند.

درسته که این وسط، موتورهای جستجو از جمله گوگل هم بیکار ننشسته ان و واسه مقابله با این پدیده راهکارهایی دارن.

 الگوریتم گوگل پاندا چیه؟

پاندا، اسم الگوریتمیه که گوگل از اون واسه جلوگیری از نمایش محتوای بی کیفیت در یافته های جستجو استفاده می کنه. البته این تنها وظیفه گوگل پاندا نیس بلکه بالا آوردن سایتایی که محتوای با کیفیت و جذاب دارن هم از وظایف دیگه گوگل پانداه.
گوگل وقتی تصمیم به راه اندازی گوگل پاندا گرفت که پدیده ای به نام “مزارع محتوا” فضای وب رو تحت تاثیر خود قرار داده بود و باعث بالا رفتن شکایات مخاطبان و کاربران اینترنتی شده بود.

منظور از مزرعه محتوا یا همون Content Farm، سایت یا سایتایی است که از محتوای بی کیفیت و کم ارزش در حجم بسیار بالا، واسه پرمحتوا نشون دادن خود و دیده شدن در صفحات یافته های جستجو استفاده می کنن.

به گفته گوگل، ورود الگوریتم پاندا ظرف مدت چندین ماه، روی ۱۲ درصد یافته های جستجوی گوگل تاثیر مستقیم داشت. گوگل پاندا از اول کار خود در سال ۲۰۱۱، دچار تغییرات زیادی شده و بارها به روزرسانی شده.

الگوریتم پاندا روی چه مواردی حساسه؟

گوگل پاندا به صورت مستقیم به سراغ سایتا یا صفحاتی میره که محتوای اونا رو جذاب و با کیفیت تشخیص نده. بعضی از عواملی رو که پاندای گوگل رو “عصبانی کرده” و باعث جریمه شدن سایتی می شن، در ادامه آوردیم. شدیدا پیشنهاد می کنیم که دقت کنین اینجور مواردی در سایت شما وجود نداشته باشن.

    1. محتوای ناچیز: صفحات ضعیفی که متن داخل اونا بسیار کمه، به وسیله الگوریتم پاندا بی کیفیت دونسته می شن. توجه داشته باشیم که اینجا منظور از “متن”، متن مربوط به موضوع به همراه منابع و لینکای خارجیه. مثلا، صفحاتی داخل یه سایت پزشکی رو در نظر بگیرین که هر کدوم با تنها ۴ – ۵ جمله ساده تلاش می کنن یه مریضی خاص رو با علائم و روشای درمان اون معرفی کنن.
    2.  محتوای تکراری: محتوای کپی شده، چیزیه که طبیعتاً در صفحات زیادی در اینترنت دیده می شه. الگوریتم گوگل پاندا بعضی وقتا ممکنه صفحات جور واجور سایت شما که محتوای شون خیلی نزدیک به هم بوده و متنای اونا زیادتر از اندازه با هم نقاط مشترک دارن رو هم به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیره. مثلا، اگه شرکتی دارین که یه جور خدمات ساختمانی رو در شهرهای جور واجور به مشتریانش ارائه میده و تعدادی صفحه جدا از هم داشته باشین با عناوین “ما تو تهران خونه شما رو رنگ می کنیم”، “ما در شیراز خونه شما رو رنگ می کنیم”، “ما در تبریز خونه شما رو رنگ می کنیم” و …، ممکنه به وسیله گوگل پاندا جریمه شید.
    3. محتوای بی کیفیت: صفحات یا سایتایی که به مخاطبان خود اطلاعات چندانی ارائه نمی دن، از نظر الگوریتم پاندا واسه مخاطبان خود ارزشی قائل نیستن و باید جریمه شن.
    4. نبود وجود منابع معتبر و غیر قابل اطمینان بودن مطالب: محتوای جفت و جور شده به وسیله منابعی که معتبر یا شناخته شده نیستن، معمولاً در نظر گوگل هم اعتبار چندانی ندارن. این مسئله در مورد سایتایی که از مخاطبان خود اطلاعاتی مثل مشخصات فردی یا اطلاعات کارت بانکی می گیرن، مهم تر هم می شه.
    5. مزرعه محتوا (Content Farm): در بالا به مزارع محتوا اشاره کردیم. این مزارع معمولاً مجموعه ای هستن از صفحات کم کیفیت که اکثرا از سایتای دیگه اومده ان. مثلا، سایتی که تعداد بسیار زیادی نویسنده غیر متخصص استخدام کرده که مطالب کوتاه و ساده درباره موضوعات بسیار متفاوت بنویسن تا بتونه جستجوکنندگان عبارتای جورواجور به سمت خود بکشه، یه مزرعه محتوا حساب می شه. گوگل پاندا از سایتایی که هم درباره پزشکی، هم اخبار سلبریتیا و هم اقتصاد مطالب جسته و فرار کرده دارن خیلی خوشش نمیاد!
    6. اقتصاد

  1. محتوای کم کیفیت نوشته شده به وسیله کاربران (یا همون User Generated Content): مثلا می تونیم به وبلاگی اشاره کنیم که از پستای کاربرانش که پر از اطلاعات نامعتبر و غلطای املایی و گرامری هستن واسه پر کردن فضای خود استفاده می کنه.
  2. حجم بالای تبلیغات: صفحاتی که بیشتر از محتوای اصلی خودشون تبلیغات، بنرها و پاپ آپای فراوون رو در برابر دید کاربر می ذارن، از نظر الگوریتم پاندا جایگاه معتبری ندارن. این نوع سایتا رو در کشور خودمون هم، مخصوصا بین سایتای دانلود فیلم و موسیقی، زیاد می بینیم.
  3. محتوای کم کیفیت به همراه لینک برنامه های دیگه: به عنوان مثالی از این مورد میشه به سایتایی اشاره کرد که واسه خوندن مطلبی یا دانلود یه فایل، شما رو مجبور می کنن که عضو فلان کانال تلگرام شید.
  4. سایتای بلاک شده به وسیله کاربران: سایتایی که کاربران به هر دلیلی در صفحات یافته های جستجوی گوگل بلاک می کنن یا یا از افزونه های گوگل کروم واسه این کار استفاده می کنن، به وسیله گوگل پاندا هم جریمه می شن.
  5. محتوای نامربوط به عبارت جستجو شده: سایتایی که در صفحه یافته های جستجو به کاربر “قول میدن” اطلاعات مورد نظر اونو ارائه کنن یا دست کم پاسخی واسه سوال اون داشته باشن، در صورت نبود انجام این کار از طرف الگوریتم پاندا جریمه می شن. واسه نمونه ممکنه یه کاربر در گوگل به دنبال “فواید نوشیدن چای سبز” باشه و با کلیک کردن روی یه لینک، فقط با یه عالمه از تبلیغات مواجه شه که هیچ کدوم جواب سوال اون نیستن.

از کجا میتونم بفهمم که سایتم به وسیله گوگل پاندا جریمه شده؟

گوگل پاندا عادی ترین نوع مجازات گوگله که تقریباً انگار گربیان تموم سایتا رو میگیره؛ هر چند تازگیاً سایت گوگل، پاندا رو جزئی از مجازاتای خود نمی دونه! و از اون به عنوان “الگوریتم کیفیت” یاد می کنه. الگوریتمی که کیفیت کلی سایت شما رو بررسی می کنه.

الگوریتیم پاندا می تونه شدیدا بروی رتبه سایت تاثیر بزاره و دلیل کاهش شدید ترافیک سایت شه. واسه همینه که گوگل پاندا، برروی رتبه همه کلمات کلیدی اُرگانیک سایت تون اثر میذاره. به این نوع مجازات Site-Wide می گن؛ یعنی اگه تو یه تیکه از سایت شما مشکلی به وجود بیاد، مجازات گوگل واسه کلِ سایت در نظر گرفته می شه نه واسه یه لینک یا یه صفحه!

مشکلی

اگه سایت تون به وسیله گوگل پاندا با کیفت پایین، متوجه تغییرات زیر میشین:

    • ترافیک سایت با کاهشی شدید، اما کم کم روبرو می شه و در آخر روندی ثابت پیدا می کنه.
    • تموم صفحات سایت تون با مشکل رتبه بندی روبرو می شن (بر خلاف تموم بک لینکایی که واسه اونا جفت و جور کردین).
    • بک لینک

  • سایت شما در جستجوی بعضی کلمات کلیدی مشخص در یافته های جستجوی گوگل نشون داده می شه، اما نه به شکل قبلی! شایدً بتونین سایت تون رو واسه بسیاری کلمات کلیدی در صفحه ۲ یا ۳ پیدا کنین.
  • تجربه نشون داده پس از اینکه گوگل چند بار بروزرسانی شه، سایت شما به رتبه های پایین تر سقوط می کنه (گوگل دائم در حال بالا بردن کیفیت استاندارد خود هستش. یعنی اگه الگوریتمای گوگل سایت شما رو نپسندند، در طول زمان جایگاه سایت شما بدتر می شه).
  • توجه کنین که گوگل پاندا در قسمت جرایم دستی گوگل وبمستر نشون داده نمی شه.

آخرین بروزرسانی گوگل در سال ۲۰۱۶ نشون داد که الگوریتم پاندا در هسته مرکزی الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار داره. هر سایتی که در اینترنت قرار داره، امتیاز کیفی ای دریافت می کنه که بروی رتبه کلی سایت اثر میذاره.

این امتیاز کیفی، همونطور که در راهنمای گوگل پاندا اومده، براساس تجربه کاربری، ده ها المانِ استاتیک و بررسیای دقیقِ کیفی داده می شه.

کاهش ترافیک مربوط به گوگل پاندا

اثبات روند کاهش ترافیک گوگل پاندا

نکته ای که درباره الگوریتم گوگل پاندا باید یادتون باشه اینه که گوگل پاندا کل سایت شما رو مورد بررسی قرار میده، یعنی روی تموم کلمات کلیدی و ترافیکای سایت تون اثر میذاره. چیجوری؟ به این شکل که اگه فهمیدین ترافیک همه کلمات کلیدی سایت تون با درصد برابری اُفت داشته، بدونین که سایت شما به وسیله الگوریتم گوگل پاندا جریمه شده (با مشاهده گوگل آنالیتیک خود می تونین اطلاعات لازم رو به دست بیارین).

الان، موثرترین راه واسه بر طرف کردن این مشکل به کار گیری راهنمای پاندا (Panda Breakthrough) است. راهنمای پاندا از همون اطلاعات استفاده می کنه، اما اونا رو به شکل دیگری به کاربران و موتورهای جستجوگر نشون میده تا این اطلاعات مهم به نظر برسن. وقتی که اطلاعات به صورت بهینه سازی شده نشون داده شن، موتورهای جستجو امتیاز کیفی بالاتری رو واسه سایت در نظر می گیرن که در آخرً به بهتر شدن وضعیت سایت منجر می شه. یکی دیگه از عوامل موثر در ارتقای امتیاز کیفی سایت، بهینه سازی تجربه کاربریه که لازمه بهتر کردن معیارهای سایت واسه کاربرانه. بهینه سازی تجربه کاربری دلیل می شه کاربران زمان بیشتری در سایت شما صرف کنن و در آخر باعث بالا رفتن رتبه بندی سایت می شه.

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین نمیشه جریمه گوگل پاندا رو تنها دلیل کاهش ترافیک سایت دونست؛ دلایل دیگه کاهش شدید ترافیک همه صفحات سایت عبارتند از: حذف لینک، بی ارزش شدن لینکا، بروزرسانی الگوریتمای گوگل و … .

سایتم به وسیله گوگل پاندا جریمه شده، چیجوری باید اونو رفع کنیم؟

در قسمت چگونگی خلاص شدن از مجازات الگوریتم گوگل پاندا، قبل از هر چیزی باید فهمیده باشین گوگل چیجوری محتوای شما رو آزمایش می کنه و شما چیجوری می تونین محتوایی تولید کنین که الگوریتمای گوگل از اون راضی باشن.

۳ کاری که پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام بدین

پس از شناسایی مشکل کیفی موجود در سایت، یکی از صفحات سایت رو انتخاب کنین. بعد از خود سوال کنین “ این بهترین صفحه موجود در اینترنت واسه این موضوعه؟

گوگل همیشه تلاش می کنه بهترین صفحات رو در یافته های جستجوی خود بیاره و الگوریتم پاندا واسه آزمایش این محتوا طراحی شده؛ مثلا اگه  تلاش می کنین صفحه ای با همه امکانات بسازین، در آخر چیزی خلق می کنین که در سطح بالاتری نسبت به دیگر سایتا قرار داره. اگه بیشتر صفحات سایت تون شامل مطالب کیفیت خیلی خوبی داشته باشه، پاندا سایت شما رو سایتی با کیفیت در نظر میگیره. در نقطه مقابل، اگه فقط دو یا سه صفحه از سایت تون شامل محتوای کیفیت خیلی خوبی داشته باشه، گوگل تشخیص میده که محتوای سایت شما بی کیفیته.

عوامل تعیین کننده کیفیت محتوا به طور مفصل در مقاله “چیجوری مجازات پاندا رو برطرف کنیم” توضیح داده شدن.

وقتی که مشکل کیفی اصلی رو پیدا کردین، اون مشکل رو در همه قسمتای سایت برطرف کنین. این مشکل می تونه شامل ، محتوای کپی و حتی نبود وجود صفحه مهمی مانند تماس با ما باشه. دقت کنین نه فقط تکِ تکِ المانا مسئول مجازات الگوریتم پاندا هستن، بلکه ترکیب همه این المان هاست که امتیاز کیفی و در آخر، مجازات تون رو تعیین می کنه.

در خیلی از مواقع، الگوریتم پاندا شما رو مجبور به اعمال تغییرات اساسی در هِدِر، فوتِر، منو و محتوای سایت تون می کنه. بعضی از وب مسترها مجبور می شن صدها صفحه از سایت خود رو ویرایش کنن. بهتره بدونین که دقیقاً باید چی رو تغییر بدین و چی رو باید به حال خود رها کنین تا سرعت کارتون افزایش یاید.

پس از ویرایش و بروزرسانی سایت تون به Googlebot زمان کافی بدین به بررسی و آزمایش دوباره سایت تون بپردازه. اگه تونسته باشین مجازات پاندا رو از سایت خود برطرف کرده باشین، پس از ۴۸ ساعت تماشاگر افزایش ترافیک سایت خود هستین.

افزایش سریع ترافیک سایت پس از بهبودی از مجازات پاندا

در آخر…

در کل باید بگیم که اگه سایت شما در حال انتشار محتوای جدید، غیر کپی و با کیفیته، دلیلی واسه ترسی از گوگل پاندا وجود نداره. اما اگه از راه های مشکل دار و غیر استاندارد واسه گسترش محتوای سایت تون استفاده می کنین، باید خطر جریمه  شدن به وسیله گوگل رو هم به جون بخرین. بد نیس به این نکته هم اشاره کنیم که در سطحی بالاتر، بهترین راه واسه در امان موندن از این جریمه ها، ساختن یه برند معتبر و شناخته شده واسه موضوع کار شماس که بتونه به تنهایی اعتبار و اصالت محتوای سایت شما رو تضمین کنه. اگه تجربه ای از جریمه شدن به وسیله الگوریتم گوگل پاندا دارین.