ما در زمونه ای هستیم، که تولیدی اقتصادی و کاهش مصرف سوخت، هر روز بیشتر از دیروز، از اولویتای خودروسازان حساب می شه. چه بخوایم چه نخوایم این مسئله دامن گیر خیلی از خودروسازان دنیا می شه. چه لامبورگینی باشه و چه فورد موستانگ.

در دنیای امروز بیشتر خودروسازان تموم تلاش خود رو به کار می گیرن که از اعداد حجم موتورای خود کم کنن. دقت کنین که دیگه این منطقی ژاپنی نیس.  چیزی که در آخر همه به اون می رسن اینه که موتورهای خودروها باید روز به روز حجم خود رو کمتر و کمتر کنن. خوب میدونید که پر استفاده ترین موتور در دوران الان موتورای چهار سیلندر هستن. اما با کم شدن بیشتر از قبل حجم موتور واسه خودروهای چهار سیلندر، اتفاقی که میفته اینه که ممکنه در ادامه این روند کاهش حجم، به این نتیجه برسیم که بازم یه سیلندر اضافه س! و در تعداد سیلندرها به عدد ۳ برسیم. بهتر میدونید که خودروهای سه سیلندر استفاده محدودی دارن و واسه مصارف شخصی و محدود در دنیا استفاده می شن. در نتیجه ایده یه خودروی سه سیلندر اسپرت تا حد زیادی رقابت برانگیزه. پس با ما همراه باشین تا ببینیم صنعت مهندسی دنیا، تونسته از پسِ اون بربیاد یا خیر.

Honda S660

با اینکه دیگه هیچ خودرویی مثل هوندا s۲۰۰۰ دوست داشتنی تولید نمیشه اما از سال ۲۰۱۵ هوندای ژاپنی خودروی s۶۶۰ که مثل s۲۰۰۰ یه محصول دو نفره س رو تولید کرده. جانشین اس ۲۰۰۰ خیلی مثل بابابزرگ خود نیس و حتی از اون بسیار کوچکتر و سبکتره. سبکی و کوچیکی S660 آنقدری تاثیر گذاره که موتور سه سیلندر هم خیلی راحت از پس این خودرو بر آید.

در واقع اس۶۶۰ به اندازه ای سبکه که یه موتور ۶۶۰ سی سی توربوشارژ سه سیلندر تموم نیازای اونو برطرف میکنه. موتوری که با توان خروجی تنها ۶۳ اسب بخار که قدرت زیادی نیس و گشتاور تولیدیِ کمی بیشتر یعنی به اندازه ۱۰۴ نیوتن متر به طور کامل کافی به نظر می رسه. دقت کنین که طول خیلی کم اس ۶۶۰ باعث می شه که از مزدا میاتا هم ۲۰ اینچ کوتاه تر باشه.

با این وجود شاید نتونین باور کنین اما ۶۶۰ خودروی بسیار کوچیک و فوق العاده ایه. به لطف گیربکس شش سرعته دستی اون، لذت رانندگی زیادی هم داره. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین شما می تونین سقف این خودرو رو جمع کنین و از هوای آزاد آخر لذت رو ببرین.

Smart Roadster

خودروی بعدی این لیست اسمارت رودستره. اسمارت رودستر تقریباً وضعیتی مشابه با هوندا s۶۶۰ داره. خودرو کوچیکی که در سه سال اول تولید خود یعنی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از اون استقبال نشد و حتی در این ۳ سال، هیچ وقت به بازار آمریکا راه نیافت. اما کمی پس از اون تماشاگر پیشرفت خیره کننده این خودرو بودیم. رودستر کم کم پیشرفت کرد و دو نسخه کروک و کوپه این خودرو به بازار عرضه شد. اما چیزی که اینجا واسه ما مهمه موتور کوچیک سه سیلندر رودستره.

این موتور تنها ۶۹۸ سی سی حجم داره. اما به لطف توربوشارژ توان تولید ۶۰ اسب بخار قدرت رو داره. رودسترِ موتور وسط (موتور اون در انتهای خودرو قرار داره)، خودروی دوست داشتنیه که رانندگی با اون می تونه تجربه جالبی باشه. نکته ای که دونستن اون خالی از لطف نیس اینه که تیونینگ باراباس یه ورژن از  اسمارت رودستر رو عرضه کرده که ۱۰۰ اسب بخار توان داره. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق پیشرفته تریه که ارتفاع اونم کم شده، همینطور رینگای ۱۷ اینچی و یه اگزوز دوست داشتنی دوگانه هم در انتهای اون نصب شده .باحال تر اون که کانسپتی دیگه از باراباس هم از این خودرو ارائه شد که هیچوقت به محصول پایانی تبدیل نشد. پاراباس واسه کانسپت این رودستر کوچیک، موتوری V6 در نظر گرفت که در واقع از ترکیب دو موتور کوچیکِ سه سیلندرِ اسمارت رودستر ساخته شده بود.

Daihatsu Copen

دایهاتسو کوپن هم مانند اسمارت، در حالت اولیه یه خودرو کِی (Kei Car) هستش؛ واسه دوستائی که نمی دونن کی کار چیه، کی کار یه سگمنت ژاپنیه که به خودروهای درون شهری و با ابعاد کوچیک میگن. اما اولین نسل این خودرو در بازار خارج از ژاپن به همراه یه موتور قوی تر به فروش رسید. به هر حال خودرویی که در این لیست قرار داره دومین نسل از دایهاتسو کوپنه که در سال ۲۰۱۴ تولید شده و به یه موتور سه سیلندر کوچیک ۶۵۸ سی سی توربوشارژ مجهزه که می تونه ۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید کنه. قدرت تولیدی این خودرو به کمک یه گیربکس ۵ سرعته دستی و یا یه گیربکس خودکار سی ایشون تی به چرخای جلو منتقل می شه.

Melkus RS1000

اگه شمام با دیدن تصاویر rs1000 واسه اولین بار اونو با نسخه سنتی لامبورگینی اشتباه گرفتین، به طور کامل حق دارین؛ چون که دقیقا سه سال پس از تولید میورا این خودرو در سطح جهانی عرضه شد. در نگاه اول ملکوس RS1000 ممکنه با لامبورگینی میورا اشتباه گرفته شه.

اون چیزی که فرق بین میورا و rs1000 رو مشخص می کنن اون چیزیه که در زیر کاپوت اونا نهفتهه. برخلاف لامبورگینی که یه موتور بسیار حجیم ۱۲ سیلندر خورجینی در خود جای داده، ‏rs1000 یه موتور سه سیلندر کوچیک با حجم ۹۹۲ سی سی در اختیار داره که فقط می تونه ۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن متر گشتاور آزاد کنه. با این وجود، ‏rs1000 می تونه به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسه که دلیل اونم به کار گیری بدنه فیبر گلسه. این خودرو دقیقا در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ یعنی به مدت ۱۰ سال به تعداد ۱۰۱ عدد تولید شد و پرونده اش واسه همیشه مختومه موند.

Honda Beat

محصول بعدی که هم ژاپنیه و هم در دسته کِی کارا قرار میگیره و همینطور تا حد زیادی، به هوندا s۶۶۰ شباهت داره و از زاویه ای دیگه بابابزرگ اون حساب می شه؛ هوندا بیته. هوندا بیت در بین سالای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ تولید شده و به عنوان محصولی ظاهری در دهه ۹۰ شناخته می شه. موتور کوچیک سه سیلندر بیت با ۶۵۶ سی سی حجم، در وسط خودرو قرار داشته و می تونه ۶۳ اسب بخار توان رو در اختیار راننده بزاره. بیت می تونه در حد اندازه و اندازه خودش سرعت قابل قبولی رو به دست بیاره. هرچند که این سرعت به شکل الکترونیکی در ۱۳۵ کیلومتر محدود می شه.

باید قبول کرد که هوندا بیت به عنوان یه محصول اسپرت کوچیک، نه فقط قابل قبول، بلکه بسیار جذاب و دوستداشتنیه. (دهه ۹۰ میلادی)

اون چیزی که عمدا بیت رو بیشتر از قبل محبوب ساخت، گیربکس اسپرتِ دستی اون، در کنار دیفرانسیل عقب بودن اون بود.

Suzuki Cappuccino

خودروی بعدی سوزوکی کاپوچینوه که در بین سالای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ به عنوان یه خودروی ژاپنیِ دهه ۹۰، در بازار اروپا نقش زیادی رو پیدا کرده و در اون زمان به شکل خودرویی کروک و دو نفره با اندازه بسیار کوچیک میشناختنش. هر چند شاید با در نظر گرفتن خودروهای معرفی شده تا به اینجا شما می تونین مشخصات این خودرو رو حدس بزنین، اما ما هم یادآوری می کنیم که کاپوچینو مجهز به موتور سه سیلندر با ۶۵۷ سی سی حجمه که تموم توان تولید این موتور به محور عقب اون منتقل می شه. این سوزوکی کوچیک در زمان تولید می تونست در حدود ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کنه. ترمزهای دیسکی، سیستم فرمون برقی و دیفرانسیل ضد قفل، از مشخصه های سوزوکی کاپوچینوه که نمیشه از اون خیلی راحت عبور کرد.

Autozam AZ-1/Suzuki Cara

تا به اینجا، بیشتر لیست در دست ژاپنیا بوده. این خودرو هم از این قانون مستثنی نیس. چیزی که اینجا مهمه اینه که سوزوکی کارا بهترین خودروی سگمنت کِی در بین ژاپنی هاست. کارا که در دهه ۹۰ میلادی عرضه شد هرچند خودرویی ساخته شده به وسیله مزدا بود، اما به نام سوزوکی فروخته می شد و بهتره که اونو محصول مشترک این دو شرکت خودروساز ژاپنی بدونیم (موتور خودرو ساخت سوزوکیه). تریم مزدای این خودرو مجهز به اسکوپ کاپوت و همینطور یه اسپویلر بسیار بزرگ در عقب خودرو بوده که به طور کاملً روشنه که این اسپویلر تحت تاثیر فراری F40 تعبیه شده.

نقطه عطف این خودرو دربای اون بود که به شکل عمودی باز و بسته می شدن. باید قبول کنیم که واسه خودروی کوچیکی مثل کارا، این دربا واقعا دوست داشتنیه و جلب توجه بسیاری می کنه. با این وجود همونطور که میشه پیش بینی کرد این خودرو موتور کوچیک سوزوکی با ۶۵۷ سی سی حجم رو در خود جای داده بود که به لطف توربوشارژر می تونست ۶۳ اسب بخار قدرت رو تولید کنه.

BMW i8

به طور کامل روشنه که واسه بیشتر شما خوانندگان عزیز، بی ام و i8 یعنی آخرین خودروی ما در این لیست، تنها خودروی اسپرتیه که می تونیم از اون به عنوان یه خودروی اسپرت واقعی صحبت کنیم. هم اینکه همه خودروای این لیست به غیر از i8، به عنوان خودروهای بسیار کوچیک و کامپکت شناخته می شن و به خصوص این که مشخصه اصلی اونا موتوری ضعیف و پیشرانه ای نه خیلی جذابه. واقعیت اون هستش که هیچ کدوم از خودروهایی که قبل از این نام بردیم، مثل i8 مجهز به یه پیشرانه الکتریکی نبوده ان.

i8 بعد از M1 به عنوان تنها خودروی موتور وسط بی ام و شناخته می شه. موتور سه سیلندر یک و نیم لیتری i8، مجهز به توربو شارژه و می تونه ۲۲۸ اسب بخار توان و ۴۴۲ نیوتن متر گشتاور رو تولید کنه. تلاش این موتور به چرخای عقب منتقل می شه و دو موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت، توان تولیدی خود رو به چرخای جلو منتقل می کنن. در نتیجه همه با هم این موتورها می تونن به ۳۶۹ اسب بخار قدرت برسه.

به لطف باتریای قوی و بدنه فیبر کربن مصرف سوخت  i8 خیلی خیلی کمه و علاوه بر اون، شتاب صفر تا صد خودروی نامبرده هم برابر چهار و نیم ثانیه  است. پیروزی i8 و اختلاف قابل توجه اون با خودروهای دیگه این لیست نکته اصلی ماجرا نیس در واقع این نکته که میشه با حجم موتور کم و سه سیلندر به یافته های بسیار قابل قبولی رسید نتیجه اصلی و با اهیمت ماجراست.

خودروی هیبریدی بی ام و تموم ویژگیای یه خودروی اسپرت، لوکس و مدرن رو داره علاوه بر اون می تونه واسه همه خودروهای سه سیلندری که پس از اون زاده می شن یه الگوی بسیار خوب باشه. بی ام و واسه تولید این محصول خوب همیشه مستحق تشویق و احترام میشه چراکه نگاه و جربزه اون با تولید i8، بر همه خودروسازان هم عصرش تاثیر می ذاره.